chrull;n289260 said:
Betyder inte det här att de alltså släpper två teknomagiska kampanjvärldar som fokuserar på en stad - typ samtidigt?
Magisk teknologi är en relativt liten del av Ravnica - eller OK, det är ganska framträdande för att det är showigt, men det representerar 10-20% av de viktiga bitarna i staden (Izzet och till viss del Simic).
Ravnica är en stad som täcker hela sitt plan (exakt hur stor är odefinierat). Staden kontrolleras av nio olika gillen, som i Magic alla är kopplade till två av de fem manafärgerna (mana-aspekten är dock inget rollspelsboken kommer att gå in på). Gillena är:
Azorius Senate: Lagen/styret. Det är de som stiftar lagar och fungerar som rättsväsende.
Cult of Rakdos: En demondyrkande hedonistisk kult som har hand om grovarbete och tjänsteindustri (vilket täcker allt från catering till lönnmord).
Gruul Clans: Vildar som en gång i tiden var tänkta att vakta de kvarvarande naturliga platserna på Ravnica. Allt eftersom dessa blev mer bebyggda så blev Gruul argare och numera sysslar de mest med destruktiva räder på delar av staden.
Selesnya Conclave: En kult som representerar "styrd natur" - tänk parker och liknande. Lite åt hippie-hållet men samtidigt ganska hårt styrda.
Orzhov Syndicate: En religiös maffia som sköter om stadens affärsliv och styrs av spöken.
Izzet League: En löst sammanhållen klubb som sköter om stadens infrastruktur, och ägnar sig åt experiment inom både magi och teknologi. Styrs av en högintelligent drake. Damen på omslaget till D&D-boken hör uppenbart till Izzet.
Golgari Swarm: Stadens återvinningsarbetare och jordbrukare. Mycket för kretslopp: saker dör, återanvänds, och blir till nya nyttiga saker. Det kan både referera till reanimering som zombies eller kompostering för jordbruket.
Boros Legion: Stadens militär och polisstyrka.
Simic Combine: Ravnicas läkare och biomantiker. Sysslar mycket med biologiska experiment som skapar olika mutanter och hybrider.
Alla rykten om ett House Dimir som sysslar med spioneri, lönnmord, och allehanda andra ljusskygga saker är givetvis falska.
------
Likaså är Sharn en relativt liten del av Eberron. Det är en framträdande del då den är rätt spektakulär, men en stor del av poängen med Sharn är att det är ett bra ställe att
utgå från. Det är därifrån man reser till Xen'drik, det är där Morgrave University finns som sponsrar ljusskygga expeditioner, och så vidare. Visst, man kan spela en hel kampanj utan att någonsin lämna Sharn, men då tappar man lite av poängen med både staden och Eberron som helhet. En av Eberrons styrkor är just de snabba kommunikationerna som gör att du kan resa till andra sidan kontinenten på bara ett par dagar.