Nekromanti [Nyhet] Spelljammer ny DnD5-setting

Bolongo

Herr Doktor
Jocke;n289218 said:
Jag vet inte vad Sigil är (och det var svårgooglat) men det är det säkert. Jag minns att det i alla fall i Return to Ravnica var gott om Sfinxar om man som jag spelade blått.
Sigil är ett litet plane som bara är en stor stad. Det är korsvägen och knutpunkten i D&Ds multiversum - åtminstone i Planescape. Om jag minns rätt behöll det sin status ända upp till och med 4e-kosmologin. Kommer inte ihåg ifall det nämnts ännu i 5e.

Khan

Kondottiär
Dimfrost;n289220 said:
Ravnica är rejält mycket mindre sexigt än både Sigil och Chronopia, tyvärr. Staden är helt enkelt inte weird nog för mig, om inte saker förändrats sen sist (höstens kommande Ravnica-expansion till Magic är tredje besöket i den världen).
Allt är mindre sexigt än Sigil och/eller Chronopia.

Bolongo

Herr Doktor
Här är det officiella tugget:
http://dnd.wizards.com/articles/news/new-worlds

Värld nr 2 är alltså Eberron. Men den släpps bara som pdf på DMs Guild. Den skall vara ett "levande dokument", d.v.s. detta är en öppen beta som kommer att uppdateras om spelare kommer med bra feedback. Kan noteras att det släpptes några äventyr exakt samtidigt, och att den nya UA också handlar om Eberron.

chrull

Stockholm Kartell
Betyder inte det här att de alltså släpper två teknomagiska kampanjvärldar som fokuserar på en stad - typ samtidigt?

Bolongo

Herr Doktor
chrull;n289260 said:
Betyder inte det här att de alltså släpper två teknomagiska kampanjvärldar som fokuserar på en stad - typ samtidigt?
Eberron är mycket mer än en stad. Men ja, den har magitech - fast även psionics, formskiftare etc.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag älskade Planescape och köpte allt till det (jag sålde en komplett samling förutom sketchbooken för typ 10 år sen), men jag tyckte settingen var svår att fånga när man spelade på svenska. Är man i Sigil vill man liksom att snacket ska låta som i böckerna, annars är det inte riktigt Sigil.
?
Ravnica kan jag inget om. Eberron är rätt ok, även om äventyren inte är jätteroliga imo. Jag har haft svårt för konsten in nyare dnd. Jag gillar Curse of Strahd, men då kan jag hellre spela Warhammer ... mycket hellre, till och med.

Inte jättepepp på detta så långt.

Hälsar

Christian

Staffan

Myrmidon
chrull;n289260 said:
Magisk teknologi är en relativt liten del av Ravnica - eller OK, det är ganska framträdande för att det är showigt, men det representerar 10-20% av de viktiga bitarna i staden (Izzet och till viss del Simic).

Ravnica är en stad som täcker hela sitt plan (exakt hur stor är odefinierat). Staden kontrolleras av nio olika gillen, som i Magic alla är kopplade till två av de fem manafärgerna (mana-aspekten är dock inget rollspelsboken kommer att gå in på). Gillena är:
Azorius Senate: Lagen/styret. Det är de som stiftar lagar och fungerar som rättsväsende.
Cult of Rakdos: En demondyrkande hedonistisk kult som har hand om grovarbete och tjänsteindustri (vilket täcker allt från catering till lönnmord).
Gruul Clans: Vildar som en gång i tiden var tänkta att vakta de kvarvarande naturliga platserna på Ravnica. Allt eftersom dessa blev mer bebyggda så blev Gruul argare och numera sysslar de mest med destruktiva räder på delar av staden.
Selesnya Conclave: En kult som representerar "styrd natur" - tänk parker och liknande. Lite åt hippie-hållet men samtidigt ganska hårt styrda.
Orzhov Syndicate: En religiös maffia som sköter om stadens affärsliv och styrs av spöken.
Izzet League: En löst sammanhållen klubb som sköter om stadens infrastruktur, och ägnar sig åt experiment inom både magi och teknologi. Styrs av en högintelligent drake. Damen på omslaget till D&D-boken hör uppenbart till Izzet.
Golgari Swarm: Stadens återvinningsarbetare och jordbrukare. Mycket för kretslopp: saker dör, återanvänds, och blir till nya nyttiga saker. Det kan både referera till reanimering som zombies eller kompostering för jordbruket.
Boros Legion: Stadens militär och polisstyrka.
Simic Combine: Ravnicas läkare och biomantiker. Sysslar mycket med biologiska experiment som skapar olika mutanter och hybrider.

Alla rykten om ett House Dimir som sysslar med spioneri, lönnmord, och allehanda andra ljusskygga saker är givetvis falska.

------

Likaså är Sharn en relativt liten del av Eberron. Det är en framträdande del då den är rätt spektakulär, men en stor del av poängen med Sharn är att det är ett bra ställe att utgå från. Det är därifrån man reser till Xen'drik, det är där Morgrave University finns som sponsrar ljusskygga expeditioner, och så vidare. Visst, man kan spela en hel kampanj utan att någonsin lämna Sharn, men då tappar man lite av poängen med både staden och Eberron som helhet. En av Eberrons styrkor är just de snabba kommunikationerna som gör att du kan resa till andra sidan kontinenten på bara ett par dagar.

Staffan

Myrmidon
Staffan;n289304 said:
Likaså är Sharn en relativt liten del av Eberron.
Vid närmare eftertanke skulle jag säga att Sharn är en av tre mycket framträdande platser i Eberron. Det är i Sharn som intrig-biten av Eberron är fokuserad, och som sagt är det ett bra ställe att utgå från för vidare äventyrande.

Den andra framträdande platsen är kontinenten Xen'drik, som ligger söder om Khorvaire. Xen'drik är till största delen outforskad, och är täckt av ruiner från jättarnas forna civilisation.

Den tredje är the Mournlands, resterna av riket Cyre som en gång var de Fem Kungadömenas skinande juvel. Det var i Cyre som tog de värsta smällarna av Det Sista Kriget i egenskap av att ligga mitt i smeten, och det som fick kriget att sluta var det som kallas för The Mourning: en dag så täcktes hela Cyre av en mystisk dimma som tog kål på allt därinne (eller i vissa fall muterade det). Dimman ligger kvar och täcker landets forna gränser, men om man kommer förbi den så finns det ett helt rike att... "utforska". Landet har dock en tendens att förvrida saker som är därinne, sår helar inte som de ska, och helande magi fungerar inte heller som det borde, så expeditioner dit in är förknippade med rätt stor fara.

Därmed inte sagt att detta är allt Eberron har att erbjuda, men det är dessa tre ställen som är mest distinkta för Eberron. Jo just det, och halflings som rider på dinosaurer så klart.