Nekromanti [Nyhet] Spelljammer ny DnD5-setting

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Härförleden hittade jag något internetorakel som förutspådde att Spelljammer var en mycket trolig kandidat för den nya settingen till DnD5.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
De hade ju lite sjyssta förslag på att köra DnD5 i sci-fisettings i slutet av spelarboken (Eller var det spelledarboken?), och en spelljammersetting låter ju som att det skulle vara en ypperlig källa till mer inspiration på det området.

Bra i linje med Starfinder exemplevis, utan att behöva släppa ett helt nytt spel bara för det.

God45

#PrayersForBahakan
Noooooooooo!!!!!! Inte Spelljammer! O_O Värsta officiella D&D grejen någonsin. Varför inte Planescape? Eller Birthright? Eller vad som helst.

anth

Vetefan
God45;n287851 said:
Noooooooooo!!!!!! Inte Spelljammer! O_O Värsta officiella D&D grejen någonsin. Varför inte Planescape? Eller Birthright? Eller vad som helst.
Jag *tror* att de planerar att släppa totalt tre settings: Spelljammer, Planescape och Dark Sun.
Det är bara att Spelljammer släpps först.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45;n287851 said:
Jag hoppas på Planescape eller Dark Sun. Men om anth har rätt så är det ju bara en fråga om tid.

zonk

muterad
Planescape hade varit sååååå jävla grymt! Har inte lirat ttRPG i den tidigare men när en viss faiblesse för Planescape: Torment..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
WTF! Jag har ju köpt de fula gammla böckerna redan, och nu tänker de släppa snyggvarianter? Elakt!

Bolongo

Herr Doktor
En spoiler tack vare Amazon:

http://www.enworld.org/forum/content.php?5441-Ravnica-is-the-new-setting-Is-this-for-real

TL;DR: Om ni minns, så skall det ju komma officiell info från WotC imorgon (den 23e) om "a couple of settings". En av dem kommer att vara en port från en värld i MtG och få sin egen hardcover redan i år. Återstår att se ifall det kommer något liknande för någon legacy setting (i så fall tidigast 2019 eftersom de definitivt inte släpper fler tryckta böcker i år).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bara baserat på omslaget så ser ju Ravnica ut som att det skulle kunna vara ett coolt allternativ för att köra något Numenera-aktigt med DnD. Det skulle ju kunna vara nånting det =)

chrull

Stockholm Kartell
"the city is described as an ecumenopolis. That’s to say it’s a city that covers the surface of an entire planet. "

5e goes Chronopia!

Jocke

Man med skägg
chrull;n289204 said:
5e goes Chronopia!
I Chronopia vågade de dock inte gå så långt. Men jag har också förstått det som att planes i MtG är ganska små jämfört med riktiga planeter. Så det är nog mer som att hela Spanien är en stad.

Bolongo

Herr Doktor
Jocke;n289209 said:
I Chronopia vågade de dock inte gå så långt. Men jag har också förstått det som att planes i MtG är ganska små jämfört med riktiga planeter. Så det är nog mer som att hela Spanien är en stad.
Fast det där får det bara att låta ännu mer som en Sigil-knockoff....

Jocke

Man med skägg
Bolongo;n289215 said:
Fast det där får det bara att låta ännu mer som en Sigil-knockoff....
Jag vet inte vad Sigil är (och det var svårgooglat) men det är det säkert. Jag minns att det i alla fall i Return to Ravnica var gott om Sfinxar om man som jag spelade blått.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n289218 said:
Jag vet inte vad Sigil är (och det var svårgooglat) men det är det säkert. Jag minns att det i alla fall i Return to Ravnica var gott om Sfinxar om man som jag spelade blått.
Sigil är "huvudstaden" i Planescape Torment-settingen.

Dimfrost

Special Circumstances
Ravnica är rejält mycket mindre sexigt än både Sigil och Chronopia, tyvärr. Staden är helt enkelt inte weird nog för mig, om inte saker förändrats sen sist (höstens kommande Ravnica-expansion till Magic är tredje besöket i den världen).