Måns;n300369 said:
Gavs det någon förklaring till varför vampyrerna bekämpar homosexualitet? I tidigare utgåvor har ju vampyrerna varit minst sagt androgyna och sexuellt frisinnade. Ok, inte alla kanske, men det var ett tydligt visuellt drag åtminstone.
Men hur förklaras det?
Av det jag har läst så bekämpar vampyrerna de facto inte homosexualitet utan använder det som någon sorts rökridå för att dra bort uppmärksamheten från sig själva. Eller så har jag tolkat det iaf. Men jag har inte boken och har inte läst var och ett av de hundratals kanske tusentals inlägg som har producerats om det här på rpg.net och onyx paths forum.
Jag får känslan av "storm i ett vattenglas" här, så som det varit med så många av de kontroverser som dykt upp. Tyvärr var nog det det här lite dömt på förhand. I ett mycket tidigt skede dök en ytterst vokal och kritisk skara upp som siktade in sig på (nya) WW i allmänhet och Martin Ericsson i synnerhet. Sen hjälpte det nog inte att Ericsson, säkert delvis för att engelska inte är hans modersmål, gjorde en del taffliga uttalanden. Och när sen det första materialet började komma ut för v5 så fanns det ypperliga tveksamheter såsom en vampyr som var (borderline om inte fullskaligt) pedofil t.ex. I sina försök att visa vilken udd v5 skulle ha och hur man inte tvekade för svåra ämnen så tog man i för mycket och katastrofen var ett faktum. Det är lite synd, för jag känner att det var dömt på förhand.
Själv gillar jag att de faktiskt försökte sig på system-förändringar för gamla WoD systemet suger ganska hårt och de har försökt balansera det något med misslyckas konstant. Något behövde även göras för att förnya franchisen och föra in den från en tynande nostalgi-produkt med sin storhetstid ~20 år sedan in i modernt ljus.
White Wolf ägt av Paradox verkar inte ha lyckats med detta dock. Det sannolika nu är att Paradox kommer licensiera ut det till Onyx Path och det kommer ändras tillbaka till gammel WoD och lite nytt kommer hända. Jag förstår att detta är en ytterst positiv nyhet för en tillika ytterst vokal skara på ex. rpg.net och onyx paths forum. För mig är det en garant att jag inte kommer investera mer i spelet, men jag är bara en person och jag önskar dem all lycka. Det finns många spel jag kan rikta min uppmärksamhet mot
Cog.