Nekromanti Nytt brädspel?

Ram

Skev
Jag är sugen på ett nytt brädspel. Vilket är det absolut nyaste, hetaste och ballaste spelet som dykt upp på senare tid, säg t.ex. det senaste året?

Eller om det inte har kommit något så där awesome asbra spel såpass nyss, vilket är det där bästigaste spelet som du alltid kommer tillbaka till och spelar om och om igen?

cogitare

Swashbuckler
Descent 2, Imperial Assault är grymma dungeon crawls.

Smallworld är alltid ball.

Men starkast lysande stjärnan på min brädspelshimmel just nu är Blood Bowl Team Manager. Asbra spel!

Cog.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
BGG går runt och wurmar över https://boardgamegeek.com/boardgame/169786/scythe just nu. Men det är inte släppt än. Å andra sidan kan du redan nu haka på hypetåget och drömma om hur coolt det skall bli när det kommer.

Annars spelar jag Memoir'44 med lika stort nöje idag som när jag köpte det när det kom ut. Flytta runt plastgubbar på hex-kartor och kriga andra världskriget med en kort-driven mekanik. Dock bara för två eller åtta spelare.

Ram

Skev
cogitare;n149934 said:
Descent 2, Imperial Assault är grymma dungeon crawls.

Smallworld är alltid ball.

Men starkast lysande stjärnan på min brädspelshimmel just nu är Blood Bowl Team Manager. Asbra spel!

Cog.
Jag har klämt på Imperial assault flera gånger, men tvekat finför den lite höga prislappen och behovet av expansioner men det verkar ascoolt!

BBTM skall vi förhoppningsvis spela nästa game night på jobbet om inte alla andra vill spela Dominion. Ser fram emot det. :)

Ram

Skev
wilper;n149957 said:
BGG går runt och wurmar över https://boardgamegeek.com/boardgame/169786/scythe just nu. Men det är inte släppt än. Å andra sidan kan du redan nu haka på hypetåget och drömma om hur coolt det skall bli när det kommer.

Annars spelar jag Memoir'44 med lika stort nöje idag som när jag köpte det när det kom ut. Flytta runt plastgubbar på hex-kartor och kriga andra världskriget med en kort-driven mekanik. Dock bara för två eller åtta spelare.
Scyte verkar sjukt ashäftigt! Det hypetåget hoppat jag absolut på.

Memoir 44 har jag läst en del om och det verkar verkligen trevligt. Hur spelar man när man spelar fler än 2 spelare?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ram;n149978 said:
Memoir 44 har jag läst en del om och det verkar verkligen trevligt. Hur spelar man när man spelar fler än 2 spelare?
Det heter "Overlord" om du vill googla, scenarier för exakt 8 spelare. Med i grundspelet följer det med instruktioner för hur man skall göra, man behöver dock två grundspel, eller den speciella Overlord-expansionen, sedan tillkommer det fler Overlord-scenarier i en del andra expansioner.

Man slår ihop två spelset till ett jätteset. Sedan blir två spelare generaler, en allierad och en axelmakt. Under sig får de tre befälhavare var som sköter detaljstriden på sitt frontavsnitt. Jag har inte testat att spela det än, jag har kommit så långt att jag har två ex av spelet, och har börjat lära vänner reglerna. Men de flyttar från stan i samma takt som jag lär ut. :)

Ram

Skev
Hm, åtta spelare får jag det någ lite besvärligt att skrapa ihop i alla fall. Det ser lite spännande ut dock, kittlar lite i spelnerven.

Vimes

Sillkung
Jag vill veta vad du gillar för typ av spel innan jag uttalar mig (eller väljer att vara tyst)!

Ram

Skev
Vimes;n150082 said:
Jag vill veta vad du gillar för typ av spel innan jag uttalar mig (eller väljer att vara tyst)!
Jag gillar det mesta. Jag gillar co-op-spel, strategispel, byggspel, deck building games och traitor-spel. Om spelet har en snygg spelplan och snygga spelpjäser så är det ett plus, men bra mekanik slår vackert utseende alla dagar i veckan.

RasmusL

Champion
Jag har lirat mycket XCOM för fyra lirare på senaste, det är faktiskt riktigt kul (om än lite för lätt, hoppas på försvårande expansion). Annars är ju Space Cadets Dice Duel helt oslagbart kul om du får ihop minst sex lirare och Catacombs är det klart häftigaste dungeon crawl jag lirat (ja, bättre är RtCR+WoA+något hundratal fanmade-grejer, bättre än Descent 1e och 2e, bättre än mycket!).

Space Alert har du säkert spelat, ruggigt kul annars, inte spöat det på de högre svårighetsgraderna med god frekvens ännu, utmaning finnes här!

Pandemic Legacy är tyvärr _alldeles för lätt_ och inte riktigt så omväxlande som jag trodde men vi hade ändå god behållning av det när vi körde igenom det på fyra lirers. Det lider även av det problem som de flesta coop-lir utan tidspress gör: det är alltid värt att optimera globalt och det leder lätt till att ett par lirare dikterar vad de andra ska göra för att nå optimum.

Jag gissar att du redan lirat/äger Agricola, Race for the Galaxy, Twilight Struggle och andra mer klassiska lir eftersom att du frågar här?

Ram

Skev
RasmusL;n150102 said:
Jag har lirat mycket XCOM för fyra lirare på senaste, det är faktiskt riktigt kul (om än lite för lätt, hoppas på försvårande expansion). Annars är ju Space Cadets Dice Duel helt oslagbart kul om du får ihop minst sex lirare och Catacombs är det klart häftigaste dungeon crawl jag lirat (ja, bättre är RtCR+WoA+något hundratal fanmade-grejer, bättre än Descent 1e och 2e, bättre än mycket!).
Coolt! Catacombs skall jag absolut kika på!

RasmusL;n150102 said:
Space Alert har du säkert spelat, ruggigt kul annars, inte spöat det på de högre svårighetsgraderna med god frekvens ännu, utmaning finnes här!
Jag har spelat det ett par gånger, det är riktigt kul.

RasmusL;n150102 said:
Pandemic Legacy är tyvärr _alldeles för lätt_ och inte riktigt så omväxlande som jag trodde men vi hade ändå god behållning av det när vi körde igenom det på fyra lirers. Det lider även av det problem som de flesta coop-lir utan tidspress gör: det är alltid värt att optimera globalt och det leder lätt till att ett par lirare dikterar vad de andra ska göra för att nå optimum.

Jag gissar att du redan lirat/äger Agricola, Race for the Galaxy, Twilight Struggle och andra mer klassiska lir eftersom att du frågar här?
Jag har spelat alla dessa utom Twilight struggle. Jag har iofs inte spelat Pandemic legacy just utan bara gamla Pandemic med diverse expansioner, men det tycker jag är riktigt kul.

Om jag skall beskriva mig själv som gamer så är jag sådan att jag provar allt en gång men fastnar ganska sällan och det är inte så ofta som jag spelar ett spel mer än ett par gånger. Jag letar hela tiden efter DET DÄR spelet med så sjukt högt omspelningsvärde att jag vill plocka upp det om och om igen. Dominion är det nästan, Settlers var det ett tag på sin tid, men falnade sedan fort och ordentligt. Arkham horror är det nästan, men det tar lite för lång tid. Dead of winter är det nästan.

da_bohz

Swordsman
Jag känner att jag måste slå ett slag för Civilization - the board game. Flera sätt att vinna, bara två expansioner, och enligt mig väldigt högt omspelningsvärde. Tar dock ett par spelomgångar att sätta sig in i, så om du bara ger det en eller två chanser kommer det med största sannolikhet inte vara något för dig.

Mundo

Myrmidon
Dead of Winter släpptes 2014 och har fått ganska många positiva recensioner. Funderar själv på att skaffa det, så köp det gärna och dela dina tankar! :3