NYHET Nytt Discworld-rollspel

Joined
20 Oct 2023
Messages
492
Det finns ju en massa source books om disc world redan. Kul med en bok med fler bilder och så, men vad tillför ett nytt regelsystem till min upplevelse av skivvärlden?
Jag är som lite konfunderad av mängden av system, fyller det verkligen en funktion att göra ett nytt system till varrenda spel?
Det finns väl en del out of print böcker till exempelvis Discworld GURPS, men om någon person som är relativt ny till både rollspel och Discworld vill spela rollspel i Discworld så är det ju inte direkt ett rikt utbud av material denne möter på marknaden, utan snarare expeditioner ner i begagnatbackar.

Sedan är jag tveksam till om detta innebär ett nytt regelsystem. Det är ju Modiphius som ger ut den här nya versionen, jag skulle gissa på att de kommer använda sin 2D20 motor som de lanserade iom Mutant Chronicles 3e, så det regelsystemet har ju funnits på marknaden i drygt 10 år och används väl i alla deras spel. Det är ju ingen skillnad gentemot om Fria Ligan hade gjort ett Discworld med YZE-motorn eller Chaosium ett Discworld med BRP.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,536
Det finns väl en del out of print böcker till exempelvis Discworld GURPS, men om någon person som är relativt ny till både rollspel och Discworld vill spela rollspel i Discworld så är det ju inte direkt ett rikt utbud av material denne möter på marknaden, utan snarare expeditioner ner i begagnatbackar.

Sedan är jag tveksam till om detta innebär ett nytt regelsystem. Det är ju Modiphius som ger ut den här nya versionen, jag skulle gissa på att de kommer använda sin 2D20 motor som de lanserade iom Mutant Chronicles 3e, så det regelsystemet har ju funnits på marknaden i drygt 10 år och används väl i alla deras spel. Det är ju ingen skillnad gentemot om Fria Ligan hade gjort ett Discworld med YZE-motorn eller Chaosium ett Discworld med BRP.
Nä, det kom väl bara två böcker? Grundboken och Discworld Also? Så ännu värre än du tror.

Jag gissar också att det kommer bli 2D20 motorn. Om inte annat är det ju klart bättre odds för det än att de bygger något helt nytt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Inte riktigt vad jag skulle kalla en bra matchning. Lite som om Michael bay skulle få för sig att göra Krig och Fred,, eller om Jason skulle starta ett sommarkollo.
Rädd att man skall strössla det med 'tokroliga referenser' och klyschor från böckerna och kalla det humor? SKRIVA MED VERSALER I KAPITLET OM SKADOR, HAHA, DÖDEN PRATAR SÅHÄR!

Eller att man får ett system med fokus på strid och kasta eldbollar på varandra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Både eldbollar och tokroliga referenser tycker jag är helt i linje med skivvärlden.

Men jag tror vi kommer få för mycket regler, med fel fokus. Eventuellt kommer de försöka bygga in humorn i reglerna, vilket förvisso kan bli intressant att läsa, men jag är tveksam till om det kommer bli bra.

Sen faller Modiphius artwork mig sällan i smaken, de fokuserar sällan på samma saker i källmaterial som jag gör.

Vi är inte simpatico.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
90
Nä, det kom väl bara två böcker? Grundboken och Discworld Also? Så ännu värre än du tror.
Dom gjorde en omarbetad 2:a utgåva av Discworld Roleplaying Game för GURPS 4E också. Alla tre finns fortfarande tillgängliga som PDF och som POD från DTRPG och Amazon.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
883
Jag vet inte det jag... Hur får man in humor i reglerna, liksom? Utan att det blir uppenbara skämt för läsaren snarare än spelaren, som ofta är fallet i Svenil? Jag tror mer på att arbeta in humoristiska situationer i äventyren. Och förstås en synnerligen seriös och korrekt genomgång av vad som gör Pratchetts fantasy / humor / äventyr / böcker till just hans fantasy / humor / äventyr / böcker, en guide till att härma hans stil så att säga. Lite som det alltför korta kapitlet i gamla GURPS Discworld. Fast mer och mer och mer.
Jag tänker till exempel att alla karaktärer i Skivvärlden på något sätt alltid är antihjältar. Det går ofta dåligt eller inte som de tänkt sig, tills dess att det är En Chans på Miljonen(tm) att de ska lyckas och då är det säkert som korvspad att de kan besegra ondskan.

Jag tycker att det på något sätt borde inkorpereras i regelmotor, typ i stil med hur det funkar i A dirty world eller liknade Noir-liknande spel.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
534
Location
Umeå
Fick hem quickstarten idag. Det är tydligen inte ett 2D20-spel alls, utan verkar vara ett nytt skräddarsytt och lättare system, utan sifferbaserade stats bland annat. Har inte hunnit studera det ännu men det kan vara intressant.
 

afBeaver

Veteran
Joined
6 Dec 2023
Messages
2
Läst Quickstart nu och tycker det är kul att de skapat ett eget system istället för att bara köra 2d20. Ser absolut intressant ut, men kanske lite väl barebones regler för mig. Ser fram emot att se vad kickstartern verkar erbjuda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Vid en snabb titt ser det ju onekligen mycket bättre ut än vad jag nånsin vågade hoppas på. Kanske rent av FÖR FÅ regler för min smak =D, men bättre det än motsattsen för ett sånt här spel tror jag.

Men de kräver mig på både hemadress och telefonnummer för att få läsa hela PDF:En, så det får vänta tills den är tillgänglig nånannanstans. Ska kolla drivethrough när jag kommer hem.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Jag vet inte det jag... Hur får man in humor i reglerna, liksom?
Exempel från Dying Earth RPG: I varje scenario finns en uppsättning vancianska dråpliga fraser (sällan boktcitat, oftare bara i stil med) som delas ut till spelarna innan spelet börjar. Man får XP om man kan arbeta in fraserna i konversation under spel.
 
Top