adrian_of_arcane_lore
Swordsman
Det finns väl en del out of print böcker till exempelvis Discworld GURPS, men om någon person som är relativt ny till både rollspel och Discworld vill spela rollspel i Discworld så är det ju inte direkt ett rikt utbud av material denne möter på marknaden, utan snarare expeditioner ner i begagnatbackar.Det finns ju en massa source books om disc world redan. Kul med en bok med fler bilder och så, men vad tillför ett nytt regelsystem till min upplevelse av skivvärlden?
Jag är som lite konfunderad av mängden av system, fyller det verkligen en funktion att göra ett nytt system till varrenda spel?
Sedan är jag tveksam till om detta innebär ett nytt regelsystem. Det är ju Modiphius som ger ut den här nya versionen, jag skulle gissa på att de kommer använda sin 2D20 motor som de lanserade iom Mutant Chronicles 3e, så det regelsystemet har ju funnits på marknaden i drygt 10 år och används väl i alla deras spel. Det är ju ingen skillnad gentemot om Fria Ligan hade gjort ett Discworld med YZE-motorn eller Chaosium ett Discworld med BRP.