Jag läste lite i en diskussion om färdighetssystem, och fick då en idé till ett nytt färdighetssystem:
Personens kunskap graderas på en skala från t.ex. 1-5. 1 är begynnande kunskaper, 5 motsvarar en mästares kunskap. Om personen har en fråga, och vill söka svaret i en bok, graderar man frågan från 1-5. Om personen har samma kunskapsnivå som frågan, eller högre, har han tillräckliga kunskaper för att söka efter svaret, och får då slå ett egenskapsslag för egenskapen som färdigheten baserar sig på, t.ex. slå för Minne, om färdigheten är Historia. För varje nivå man har över den efterfrågade, får man också en bonus. Är frågan på nivå 2 och personen har nivå 4, kanske han får +20 i bonus, jag vet inte...
Har personen inte tillräckligt hög kunskapsnivå, kan han inte leta reda på svaret.
Samma sak om man ska utföra en mer fysisk handling, handlingen graderas, och man slår egenskapsslag, eventuellt med bonusar. Så, vad tror ni om det? Vilka fördelar/nackdelar har det? Jag funderar allvarligt på att använda ett sådant här system i RoA.
/Skuggvarg
Personens kunskap graderas på en skala från t.ex. 1-5. 1 är begynnande kunskaper, 5 motsvarar en mästares kunskap. Om personen har en fråga, och vill söka svaret i en bok, graderar man frågan från 1-5. Om personen har samma kunskapsnivå som frågan, eller högre, har han tillräckliga kunskaper för att söka efter svaret, och får då slå ett egenskapsslag för egenskapen som färdigheten baserar sig på, t.ex. slå för Minne, om färdigheten är Historia. För varje nivå man har över den efterfrågade, får man också en bonus. Är frågan på nivå 2 och personen har nivå 4, kanske han får +20 i bonus, jag vet inte...
Har personen inte tillräckligt hög kunskapsnivå, kan han inte leta reda på svaret.
Samma sak om man ska utföra en mer fysisk handling, handlingen graderas, och man slår egenskapsslag, eventuellt med bonusar. Så, vad tror ni om det? Vilka fördelar/nackdelar har det? Jag funderar allvarligt på att använda ett sådant här system i RoA.
/Skuggvarg