Nekromanti Nytt Rollspel: Fausts Manuskript

Arfert

Facit
gav ut den själv, letade reda på ett tryckeri i Estland som var bra och prisvärda, hörde själv av mig till butiker och distributörer...

...ansvarig utgivare behövs inte, det är inte en tidning, det är en bok. Och man är skyddad av upphovsrättlagen. Själva ordet SAGA går såklart inte att varumärkesskydda, det är för brett. Sen vet jag inte om man behöver skydda nåt med varumärkesregistrering i rollspelssammanhang i Sverige alls. Om Saga skulle bli så stort att det var värt nåt skulle det ändå anses inarbetat, och skyddat på det sättet.

Upplagan gissade jag efter att ha snackat runt med butiker och andra spelutgivare. Den var 300 första tryckningen.

nominesine

Veteran
Jag gjorde Faust för att jag ville ha ett regelsystem som jag själv trivs med. Önskemålet från mina spelare (och mig) var ett Warhammer utan Chaos eller ett Pendragon där man inte måste spela adlig. Och lite Cthulhu. Helst med kampanjupplägg.

Vi använder reglerna nu och jag gissar att allt är färdigt för släpp till sommaren. Jag har egentligen aldrig haft några ambitioner att ge ut spelet, annat än att jag gärna gör det tillgängligt för andra på ett så billigt sätt som möjligt. Helst gratis. Därför kommer jag nog att låta pdf:erna ligga kvar på nätet även om jag trycker det.

Det lutar åt att jag också lägger upp det för print-on-demand, om jag kan hitta någon som kan göra det för en billig penning. Måste bara korrläsa allt ordentligt först, göra ett par regelkorrigeringar, och ersätta några bilder som bara varit avsedda som place holders. Mina egna plagiat av Dürer, Holbein, Altdorfer och de andra 1400-talskonstnärerna kommer att ligga kvar. Och kartorna naturligtvis. Men det finns ett par slarvplagiat i de sista kapitlen som helt klart ska bort innan något går till tryck.

Tack för feedbacken.

/Mathias S

Arfert

Facit
Jag gjorde Faust för att jag ville ha ett regelsystem som jag själv trivs med. Önskemålet från mina spelare (och mig) var ett Warhammer utan Chaos eller ett Pendragon där man inte måste spela adlig. Och lite Cthulhu. Helst med kampanjupplägg.
... och hur bra låter inte det! :gremsmile: ..givet köp.

En grej bara, i den nedtankade PDFen har du ganska smala marginaler på sidorna. Det kan ge problem i en bok, vid bläddring. Tänker främst marginalerna mot bindningen då (även om alla sidor kändes lite väl tajta). Du kanske måste layouta om inlagan en aning, med andra ord.

För digitaltryck/print on demand kan jag rekommendera Publit i Stockholm, trevliga och proffsiga, med bra kvalitet. MYCKET bättre än lulu.com till exempel.

www.publit.se

nominesine

Veteran
Jag är medveten om problemet med marginalerna i bunten. Började skissa på en enkel lösning häromkvällen, och tror att jag kan lösa det utan att behöva redigera om hela rasket i grunden.

Har redan sneglat lite på Publits hemsida. Vet du om Publitmänniskorna är fåtagpåbara för tekniska frågor? Skulle framförallt behöva en hyfsad uppskattning på hur bred höger-vänster-marginalen måste/bör vara för ett 140-sidigt dokument. Dvs: Hur mycket käkar bunten upp i en limbunden bok.

I värsta fall får jag layouta om rubbet, och de är i och för sig inte hela världen eftersom jag gillar att redigera.

Det kompakta trycket över sidorna var ett medvetet val. Jag ville ha en lite ofärdig manuskriptkänsla på sidorna, för att det rimmar så bra med titeln. Men det sista är naturligtvis inget självändamål. Har du några enkla tips om hur man lättar upp det? Förslag mottages tacksamt.

Arfert

Facit
De är lätta att få tag i.

Till och med live, om man bor i Stockholm.

Ring Nina och fråga:

Nina Kjellmark
Chief Operating Officer
T. +46 8 642 12 00
M. +46 72 200 41 13

Jag skulle nog räkna med en 15-20 mm nånstans för att det ska vara säkert och snyggt. I Saga blev det för tajt ( tror jag hade 17 mm där, men tjockare bok).

Arfert

Facit
en sak till... på 14-15-hundratalet hade man BREDA marginaler i böcker, för det mesta.

..och om du måste layouta om; byt det trista Times mot ett trevligare typsnitt i liknade stil, som Caslon eller nåt. Eller varför inte Adobe Jenson ... som är tidstypiskt, men läsbart. Och snyggt.

nominesine

Veteran
Adobe Jenson skall jag banne mig titta närmare på omedelbart. Mycket prydligt. Tack för tipset.

Jag älskar också breda marginaler, för övrigt. En av mina ursprungstankar var att skriva hela texten extremt kortfattad och hårdkokt, i ett enspaltigt upplägg med hyfsat breda marginaler på bägge sidor. Därute i marginalerna skulle Dr. Faust sedan ha fått kommentera "min text" fritt med sin slafsiga bläckpenna.

Idén stupade på två saker:
* Jag ville jobba i A4 och få ner sidantalet.
* Det tar mycket längre tid att skriva hårdkokt text än långrandig text.

Idén är inte helt dödad ännu. Även om Faust kan förefalla ganska färdigt är det långtifrån någon slutgiltig version. Vi får se vad det blir i framtiden. Prio ett just nu är nog ändå att få ihop ett fungerande regelverk. Och skriva några kickass äventyr med tillhörande kartor och handouts. För egentligen är det ju bara dom som spelarna använder under spelmötet.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Om vi skulle låtsas att jag är en lat jävel och orkade inte läsa igenom alltihop på datorn och en snål fan som inte vill skriva ut allt.
Hur skulle du beskriva reglerna?
(och kanske världen åxå)

Men så lat är jag inte att jag inte har sett att det är riktigt snyggt i alla fall.

nominesine

Veteran
Reglerna: Traditionella (det vill säga spelet har regler). Rent tekniskt är det mesta saxat från Basic Roleplay/Pendragon med vissa inslag från Warhammer (sättet att behandla T6:or på). Regelsystemet är av pusselkaraktär. Med det ska förstås att grunden är superenkel, och allt utöver skelettet ska betraktas som tilläggsregler.

Världen: Ett mörkt Europa på 1400-talet, fast inte så som det faktiskt såg ut just då. Utan snarare som 1800-tals männsikan föreställde sig att det kunde ha sett ut, om bröderna Grimms sagor varit sanna. Typ. Jag har gjort en ganska detaljerad startvärld för rollpersonerna (din första hemby) och lämnat resten därhän med vaga antydningar.

Mitt självpåtragna uppdrag var att göra ett Warhammer utan Greenskins och Chaos, och kombinera det med ett Pendragon där man får spela tiggare, om man vill.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Man tackar för infon

nominesine said:
Världen: Ett mörkt Europa på 1400-talet, fast inte så som det faktiskt såg ut just då. Utan snarare som 1800-tals männsikan föreställde sig att det kunde ha sett ut, om bröderna Grimms sagor varit sanna. Typ. Jag har gjort en ganska detaljerad startvärld för rollpersonerna (din första hemby) och lämnat resten därhän med vaga antydningar.

Mitt självpåtragna uppdrag var att göra ett Warhammer utan Greenskins och Chaos, och kombinera det med ett Pendragon där man får spela tiggare, om man vill.
Det låter riktigt fint

mr_si

Warrior
Läst de första kapitlen nu och känner mig jättesugen på att spela! Gillar att karaktärerna verkar bli ganska vanliga människor även om de har speciella drag och det finns vett i att dom ger sig ut och äventyrar på något sätt. Regelsystemet verkar enkelt och vettigt och bilderna är skitsnygga. Jag gillar dessutom uppdelningen mellan färdigheter, talanger och gåvor.

Jaja jag bör väll speltesta innan jag kommer med slutgiltigt omdöme men verkar iallafall hur bra som helst!

hakanlo

Hero
Fantastiskt!

Efter en mycket snabb genomtitt: det finns verkligen coola saker här. Bara en sak som hur Kraft baseras på de själsliga egenskaperna, Bön på tålamod och Ödmjukhet, Häxkonst på Vällust och Grymhet, Svartkonst på Högmod och Vrede. Smart, häftigt.

Alla dessa yrken: porträttmålare, sköka, fattig riddare (sic!), relikmakare. (Men heter det inte "munskänk"?)

Språkbruk och ordval: "Vintern och döden", "Häxhammare", "Passioner", "Den vitruvianska måltavlan".

Detta spel skulle jag vilja spela.

nominesine

Veteran
Hakanlo said:
Språkbruk och ordval: "Vintern och döden", "Häxhammare", "Passioner", "Den vitruvianska måltavlan".
Kul att du uppskattade mina ordvändningar. Min egen favorit är faktiskt Den vitruvianska måltavlan. Den kände jag mig väldigt nöjd med, när jag kom på den. Jag har annars strävat efter att använda regeluttryck som faktiskt kan användas i när rollpersonerna pratar sinsemellan i spelet, utan att det känns som att spelarna faller ur rollen. För trots att alla jag spelar med har 25+ år som aktiva rollspelare i bagaget, så faller vi nästan alltid ur rollen när det verkligen gäller. Det gäller nog de flesta spelgrupper, misstänker jag.

Och visst borde det heta munskänk. I alla fall enligt Saol. Pinsamt stavfel. Inte minst med tanke på mitt eget yrkesval i verkliga livet (rodnar). Enligt Nordisk familjeboks äldre upplagor hette det munkskänk på fornsvenska, men det får man bara veta om man läser under sökordet munskänk. Jag är därför frestad att tro, att även Nordisk familjeboks redaktör 1913 stavade lika illa som jag :gremsmile:

Någon som kan bringa klarhet i detta vackra men svårstavade ords etymologi?

Arfert

Facit
Trycker du på publit så spelar inte sidantalet nån roll för priset, om boken är över 100 sidor... samma styck-pris på allt mellan 100 och 700 sidor, om jag fattat det rätt.

nominesine

Veteran
Arfert said:
Trycker du på publit så spelar inte sidantalet nån roll för priset, om boken är över 100 sidor... samma styck-pris på allt mellan 100 och 700 sidor, om jag fattat det rätt.
Ahaa... den lilla detaljen gick mig förbi. Nå, det förändrar ju saken. Då blir det nog ny layout och tryckning :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Utan färgbilder:
10-100 sidor: 39:- plus bokmoms
101-750 sidor: 69:- plus bokmoms

Ska man stoppa in enstaka färgsidor kostar det 2 spänn stycket, och man får gulla in sig lite, för den funktionen är inte officiell än.

Formatmässigt fixar de mellan 135x235mm och 210x297mm...

Äh: http://www.publit.se/cms/pristabell/

//Krank, asnöjd kund och levande reklampelare

Simon

Swashbuckler
Jävligt roligt med ännu ett spel som gått i mål och blivit klart! Grattis och applåder alltså!

(Sen sörjer jag personligen att det är ännu ett rollspel som inte finns på kartan att jag kommer vilja spela, eftersom dess sort ligger så långt från vad jag vill ha. Men det är inte ditt fel! Och jag tror att jag är i minoritet, dessutom. :gremsmile: )

nominesine

Veteran
Tack för alla glada tillrop. Sånt värmer. Men ryggdunkar i all ära... glöm inte bort att rapportera in alla fel ni hittar också :gremsmile:

LÄNK: RÄTTELSER.

arbetsplan för 2010:

1) Rätta alla tokigheter/otydligheter som smugit sig in i reglerna (har inte hittat dem än, men de måste ju finnas där)
2) Se till att det alltid finns en uppdaterad nedladdningsbara pdf-utgåva
3) Skriva färdigt ett antal scenarion (såna som kan klaras på en enda spelkväll) och äventyr (som tar några kvällar) och slänga ut dem på nätet i pdf-form.
4) Börja jobba på en tryckbar upplaga...

Även om det är kul med en snygg regelbok, så är ju äventyren det viktigaste. Eftersom Faust ligger ganska nära Basic Roleplay kan de ju dessutom enkelt konverteras till andra rollspel, för den som föredrar.

nominesine

Veteran
Arfert said:
byt det trista Times mot Adobe Jenson ... som är tidstypiskt, men läsbart. Och snyggt.
Onekligen ett av de snyggaste typsnitten jag sett på mycket länge. Dessutom läsbart redan vid nio punkter. Men tämligen dyrt om man vill ha hela paketet med reguljär, halvfet och kursiv stil. Jag är nästan beredd att köpa det, men innan jag slår till undrar jag... har du fler tips på passande typsnitt?

Arfert

Facit
Gentium är snyggt.. lite samma klassiska känsla.. och GRATIS!

Annars funkar typsnitt som Dante eller Bembo, som har samma tidiga design.