Nekromanti Nytt Rollspel: Fausts Manuskript

nominesine

Veteran
Dante var snyggt, men Gentiumfamiljen kändes... mer gedigen. Tack för tipset med sans serifer istället för halvfet stil. Det skulle jag aldrig ha tänkt på själv.

Mina val: Gentium Basic i kombination med Fontin Sans.

Stort tack.

Arfert

Facit
Halvfet stil till antikva fanns inte på 1400-1500-talet (tror det är ett 1900-tals-påfund).. å andra sidan fanns inte sans serif heller.

Den äldsta sådan jag känner till ritades av William Caslon på 1700-talet.

nominesine

Veteran
Arfert said:
Halvfet stil till antikva fanns inte på 1400-1500-talet
Fast det gjorde ju inte rollspelshobbyn heller å andra sidan :)

Nu har jag i alla fall skissat fram en ny layout. Det återstår naturligtvis lite korrigeringar, men grunderna ligger klara. Typsnitten funkade alldeles utmärkt. Återkommer när jag har ett lite färdigare utkast. Tack än en gång för hjälpen hitintills.

nominesine

Veteran
En fundering till: Några tips på lämpliga pappersformat? A4 är praktiskt när man skriver ut på printer, men är faktiskt inte så snyggt. Finns det några nackdelar (ur trycksynpunkt) med att lämna A-serien?

Arfert

Facit
nej, inte om du trycker nån annanstans än i din egen skrivare.

Välj ett pappersformat som har trevligare, något smalare, propotioner. Som ett som följer det Gyllene snittet.

Annars är ett bredare format än A-formaten också mer tilltalande för ögat. Som jänkarnas Letter-format.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Harold said:
Imponerande och ambitiöst! Väldigt kul med ett nytt svenskt rollspel. Ska det tryckas?
Har ofta tänkt att man borde göra ett spel som går till ursprunget av det som är fräckt med Warhammer. Och det tycks du ju ha gjort!
Regelmässigt är det nog väl traddigt för mig, men stämningen och stilen gillar jag skarpt.
Gör en version med version noll till det åxå :gremsmile:
Då kan ju både traddkillar och indietjejer spela