Nekromanti Nytt rollspel från Fiktionslek

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
... well, snart :gremsmile:.

Förra gången jag postade om ett spel (Oktoberlandet) låg det redan i tryck. Jag tänkte pröva att göra lite annorlunda den här gången.

Här kommer därför utkastet till det första kapitlet i mitt nya spel, som heter Deds bok och är ett fantasyrollspel för ny- och ombörjare. Action! Äventyr! Gruvligheter! Allt utlovas :gremsmile:.

Hela speltexten (48 sidor) är klar, men jag släpper en bit i taget, annars blir det för mycket att läsa. Målet är att trycka och sälja det här spelet i butik (och på nätet). Trycket kommer bli ett häfte på 17x22 cm och förhoppningsvis kunna gå för runt hundralappen till kund.

Vad vill jag då med detta? Jag vill ha kommentarer på allt – spelsystem, setting, layout … Vad helst ni reagerar på. Och så vill jag väldigt gärna ha speltestare.

Om någon har en spelgrupp som är sugen på att speltesta bums och inte är rädd för att att läsa en text som ännu befinner sig lite mitt i steget, pm:a mig så kan jag mejla en spelbar lunta + lite errata.

Hur som helst, här är filen -- uppdaterad med ny version av *hela* spelet ---

http://fiktionslek.files.wordpress.com/2011/01/dedsbokspeltest2.pdf

Allt gott,

Christian

Christoffer

It's all pig.
Ser mycket trevligt ut, skulle gärna läsa igenom hela texten även fast jag nog har svårt att lyckas styra upp speltest just nu...

Fiktionslek

Poppe said:
Ser mycket trevligt ut, skulle gärna läsa igenom hela texten även fast jag nog har svårt att lyckas styra upp speltest just nu...
Kul! Jag ska fixa till de två sista kapitlen något bara, så ska du få samtidigt med speltestare (om jag hittar några vill säga!).

Allt gott,

Christian

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Poppe said:
Men hade varit skoj om vi hade lyckats. Ser riktigt skoj ut.

/men sandvargen är ju mest mysig och glittrig.

Fiktionslek

Hans. said:
Poppe said:
Men hade varit skoj om vi hade lyckats. Ser riktigt skoj ut.

/men sandvargen är ju mest mysig och glittrig.
Kul att du gillar! Menar du att sandvargen känns typ som en snäll vovve? För då bör jag kanske ändra den. Jag ville ha något monster som kändes lite mer "normalt". Men samtidigt får det ju inte vara en dalmatiner liksom :gremsmile:.

/Christian

Zappelina

Swordsman
Det verkar som ett kul rollspel! Jag tycker texten ger en skön stämning av fantasy och samma, lite enkla känsla av äventyr och magi som Oktoberlandet gjorde.

Jag tänkte nästan att du hade något nytt släpp i kikaren när du postade här för någon vecka sen :gremlaugh:

PS. Jag skulle gärna speltesta också, fast jag har ingen grupp i nuläget. DS.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Fiktionslek said:
Kul att du gillar! Menar du att sandvargen känns typ som en snäll vovve? För då bör jag kanske ändra den. Jag ville ha något monster som kändes lite mer "normalt". Men samtidigt får det ju inte vara en dalmatiner liksom :gremsmile:.

/Christian
Närå men finns en riktigt bra barnbok som heter sandvargen, inget annat, inget att bry sig om. :gremsmile:

Fiktionslek

Zappelina said:
Det verkar som ett kul rollspel! Jag tycker texten ger en skön stämning av fantasy och samma, lite enkla känsla av äventyr och magi som Oktoberlandet gjorde.

Jag tänkte nästan att du hade något nytt släpp i kikaren när du postade här för någon vecka sen :gremlaugh:

PS. Jag skulle gärna speltesta också, fast jag har ingen grupp i nuläget. DS.
Roligt att se dig igen, och kul att du gillar vad du läst! Deds bok har en del likheter med Oktoberlandet, men det finns nog långt fler skillnader. Det liknar på sätt och vis mer klassisk dnd, skulle jag säga, både i hur det är att spela det och i hur settingen funkar.

/Christian

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Typografikommentar …

Löptexten är utomordentligt väl typograferad. Celestia Antiqua är ett ypperligt texttypsnitt, och graden är precis lagom stor.

Det enda som behövs är fler avstavningar så att högerkanten inte blir fullt så ojämn.

Exocet däremot …

Jag ska försöka bortse från att jag själv tycker att detta typsnitt utsattes för extrem överanvändning till rollspel och datorspel i mitten av nittiotalet, och att jag därför fortfarande har svårt för det.

Men rent objektivt lämpar det sig inte alls i så små grader som de små citaten i sidhuvudet, eller den lägsta rubriknivån (ex. rubriken överst på s. 4). Exocet Heavy är gjort för betydligt större grad än så.

Sedan har vi i Sverige ingen typografisk tradition av att sätta text V<font size="1">ERSALKAPITÄLT</font> som i citaten eller den näst lägsta rubriknivån (ex. »S<font size="1">PELVÄRLDEN</font>« på s. 4). Antingen används enbart VERSALER eller enbart <font size="1">KAPITÄLER</font>.

Nu låter jag kanske neggig, men det faktum att jag alls kommenterar saken beror på att du är så nära. (Hopplösa fall orkar jag aldrig ens börja kommentera.) På det stora hela ser allting skitbra ut, bortsett från dessa små detaljer.

Fiktionslek

Re: Typografikommentar …

Jag är *mycket* tacksam för denna hjälp, Dante!

Jag hade faktiskt ingen aning om att Exocet var så använt – jag valde det för att det användes i Planescape, som är ett av mina favvospel. Och sen kände jag att det behövdes nåt kralligt och markerat fantasyaktigt som s.a.s. gjorde att något hände på boksidan. Jag vet att det kanske inte alltid är ansett som god typografi, men rollspel är lite speciella i det avseendet, tycker jag. Det är meningen att man ska dröja vid sidan och utforska den på ett annat sätt än när man läser en längre löpande text. (Detta förstås helt utan nån form av uppbackning av typografikunskap i ämnet :gremsmile:.)

Hur som helst har jag fipplat med graden i citaten överst medan jag satte texten, för jag håller med om att den är liten. Samtidigt får citaten inte ta över och krocka med rubrikerna storleksmässigt. Om jag kör Exocet light så tappar sidan liv, för det blir för dålig spänning mellan bröd, citat och rubriker. Dessutom märks tydligare att Exocet och Celestia Antiqua inte gifter sig riktigt så bra som Exocet och Rotis (som användes i Planescape men som jag tycker är lite tristare för text i en enda kolumn).

Jag ska se om jag kan bättra efter dina råd, men har du något annat förslag på typsnitt som kan ersätta Exocet, givet mitt resonemang ovan?

Om du har intresse och tid vore det också roligt att höra vad du tycker om spelsystemet. Då du är dnd-spelare och gammal räv skulle jag mycket uppskatta att höra dina åsikter vad gäller det också!

Allt gott,

Christian

Ram

Skev
Jag har bara läst igenom det lite hastigt och har bara några kommnetartet.

För det första så ser det jättebra ut. Det osar tidiga rollspel på det bra sättet och den lätta världsbeskrivningen ger en känsla som samtidigt är både väldigt öppen och bekant.

Den andra saken är en detalj; Dö, dö och Blöda känns vid första anblicken ganska kraftfulla, men det kanske ändrar sig när jag sätter mig in i systemet.

Runt 40-50 sidor känns lagom för spelet, men åtminstone jag skulle gilla några PDF:er med fler exempelpersoner, fler högkvarter, fler äventyrsfrön, lite bestararium etc. Men det kanske kommer i senare kapitel?

I hast som vanligt. :gremsmile:

//Ram

Fiktionslek

Ram said:
Jag har bara läst igenom det lite hastigt och har bara några kommnetartet.

För det första så ser det jättebra ut. Det osar tidiga rollspel på det bra sättet och den lätta världsbeskrivningen ger en känsla som samtidigt är både väldigt öppen och bekant.

Den andra saken är en detalj; Dö, dö och Blöda känns vid första anblicken ganska kraftfulla, men det kanske ändrar sig när jag sätter mig in i systemet.

Runt 40-50 sidor känns lagom för spelet, men åtminstone jag skulle gilla några PDF:er med fler exempelpersoner, fler högkvarter, fler äventyrsfrön, lite bestararium etc. Men det kanske kommer i senare kapitel?

I hast som vanligt. :gremsmile:

//Ram
Tack så mycket för denna input, Ram! Jag tror du har rätt när det gäller Dö! dö! Jag har ändrat skadereglerna lite sedan jag skrev det tricket. Däremot Blöda tror jag funkar som det är. Kanske ska kostnaden för att återanvända det tricket höjas, dock.

Vi får se vad du säger om de andra två kapitlen när jag lägger upp dem (och om du har tid och lust att läsa då!).

Allt gott från en tacksam,

Christian

Ögat

Hero
Kul!
Känns lättsamt och roligt. Fräscht, till och med.

Jag har dock några betänkligheter. Eftersom inlägget blev långt har jag markerat betänkligheterna och de föreslagna lösningarna, så ni slipper läsa allt.

Den första är (som redan nämts) Diablo-typsnittet, som gör att jag både blir direkt avtänd och får associationer om hur spelet skall vara som inte verkar stämma överens med hur spelet är. Mitt förslag är att byta typsnitt.

För det andra har jag lite problem med reglerna: mer specifikt delen att spelledaren ger ut ett antal tärningar (och tilläggen till denna regel). Anledningen till att jag inte gillar detta är att
a) jag missade det när jag skummade genom texten. Som texten är upplagt nu är det mycket fokus på poolerna (mätt i hur ofta de omnämns, hur de omnämns och hur synliga de är), men lite fokus på regeln "spelledaren delar ut en godtycklig mängd tärningar", trots att det verkar vara spelets huvudmekanik
b) exemplen ger vid handen att du/ni tänker er att väldigt många tärningar skall delas ut. Personligen är jag motståndare till sånt, bland annat eftersom det känns "osnyggt". Mängden tärningar ökar variationen, men behöver inte påverka det genomsnittliga utfallet: jfr "slå sex tärningar, få minst en etta" och "slå tre tärningar, försök få en etta eller en tvåa"
c) regelsystemet inbjuder till stort godtycke. Om spelledaren bestämmer hur många tärningar spelaren skall slå OCH dessutom bestämmer hur många tärningar hennes SLP skall slå blir det väldigt påtagligt att SL bestämmer förutsättningarna att lyckas. Återigen känns den stora mängden tärningar som en rökridå som inte betyder något.
d) antalet tärningar spelledaren ger till spelaren påverkar hur viktiga pölarna är. Får spelaren en tärning och kan lägga till en pöltärning fördubblas hennes chanser. Får spelaren fem tärningar och lägger till en ökar hennes chanser bara med 20%.
e) när jag spelar tex drakborgen med vänner som inte är vana spelare får jag ofta kommentaren "det känns som att du sitter och hittar på reglerna vartefter", vilket i drakborgen beror på att ibland ska man slå över, ibland under, ibland en tärning, ibland två tärningar, ibland dra ett kort... Därav har jag dragit den (oventenskapliga) slutsatsen att nybörjare och kanske även återbörjare gärna vill att regler är enkla och tydliga och inte innehåller så mycket egna värderingar (till exempel svårt/lätt).
Mitt förslag är att dra ned antalet tärningar som spelledaren delar ut till ett minimum.
Använd en "standardtariff" (på kanske tre tärningar) som den inte så kräsne spelledaren kan använda sig av alltid - utan att tänka. Om du vill ha kvar variationen räcker det - anser jag - med tre nivåer: ta bort en tärning från "standardtariffen" om det är svårt / lägg till en om det är lätt. Modifikationerna på tärningsslaget (+ en tärningen eller - en tärning) får gärna vara extraregler. Spelet ska helst gå att spela utan att spelledaren behöver fundera över hur svår en handling är.

För det tredje (om någon orkat läsa ända hit) tycker jag illa om vissa ord som används. "Boss" och "info" till exempel - även om orden är utmärkta för att förklara. Jag ogillar ordet för att det känns väldigt lite "klassisk fantasy", vilket spelet ändå utger sig för att vara. Mitt förslag är att ni funderar över ord och termer. Att ha ord som inte passar in behöver inte vara dåligt, men en bör vara medveten om att de bryter stämningen.

solvebring

Superhero

Synd att det inte blev något ordentligt av den där lilla "designskolan" du började på, med snack om typografi och layout.

Verkligen synd...

... tycker solvebring som är väldigt imponerad av Dantes yrkeskicklighet - tycker mycket om att läsa de här inläggen.

Mogger

Hipsteranka

Dante said:
Exocet däremot …Jag ska försöka bortse från att jag själv tycker att detta typsnitt utsattes för <span style="font-style: italic;">extrem</span> överanvändning till rollspel och datorspel i mitten av nittiotalet, och att jag därför fortfarande har svårt för det.
Eftersom jag inte har samma professionella distans som Dante lyckades jag inte bortse från det. Jag blev för avtänd, och då håller jag ändå Oktoberlandet som det bäst skrivna rollspelet någonsin så jag är egentligen både taggad, nyfiken och lite lyrisk över det här. Men Exocet blev för mycket.

Med glimten i ögat naturligtvis. Jag kommer att läsa igenom det här ändå under helgen. :gremsmile:

Fiktionslek

Jättetack för denna analys, Olav! Den hjälper mig verkligen!

Var och en har sina käpphästar. Antalet tärningar inblandade här fungerar bra i mina speltester. Det är inga problem att hålla upp emot ett tiotal tärningar i handen, ens för yngre spelare med små händer, och att man bara räknar ettor gör tärningsslaget väsentligt mer lättavläst och hela systemet mer konsekvent. Som jag ser det är bruket av 1-3 på T6 mer "osnyggt". Men detta är förstås en ren smaksak. Jag tycker på samma sätt att en rejäl mängd tärningar gör spelet mer röjigt på nåt vis. Det liksom känns i handen när rollpersonen verkligen satsar allt på ett kort. :gremsmile:

Men vad sedan gäller din analys, så är det alltså inte godtycke det handlar om här, utan ett socialt kontrakt, en överenskommelse. Reglerna för veto och förtroende hjälper över lite tid fram en konsensus i gruppen kring hur många tärningar som är brukligt att dela ut för en smart/korkad/normal etc handling. Detta är det viktigaste i spelsystemet, skulle jag säga. (I spel utan sådana regler, och där reglerna ger svårighetsgrader som spelledaren sedan väljer mellan, är godtycket mycket större.)

Spelets taktiska sida vilar med mitt ovanstående resonemang inte på en tjock, statisk regelhög utan på den enskilda gruppens dynamiska överenskommelse. Reglerna dikterar inte (jag tror spelteoretiskt inte ens de kan det) utan hjälper fram. Detta är speltestat, även med nybörjare, och fungerar utmärkt i dessa tester. Det allra viktigaste spelarvalet är härmed inte huruvida man viktar slaget med en eller annan tärning, utan vad man väljer att låta rollpersonen *göra* – allt mot bakgrund av en etablerad, kollektiv rimlighet i fiktionen.

Allt detta sagt som en förklaring till varför jag definitivt inte håller med dig om "Spelet ska helst gå att spela utan att spelledaren behöver fundera över hur svår en handling är." Snarare menar jag att spelet inte ska gå att spela utan att spelledare och spelare funderar över vad som är en smart handling och inte. :gremsmile:

Att sedan pooler och andra resurser påverkar de svåraste handlingarna mer än de lättare är by design. Det är också viktigt att man inte alltid ska behöva använda en pool/karma/färdighet/bakgrund för att ha en anständig chans att lyckas.

Med detta sagt är jag ändå mycket glad över din analys, för den tvingar mig att reflektera – igen. Och då menar jag inte bara det här inlägget utan hela min genomgång av spelet!

Jag ska vara vaken på det du sagt och försöka bli tydligare på de punkter där det krävs. Generellt finns emellertid ett platsproblem när det gäller ökad tydlighet. Det här spelet är väldigt hårt redigerat.

Allt gott från en verkligt tacksam

Christian

Fiktionslek

Måns said:
Dante said:
Exocet däremot …Jag ska försöka bortse från att jag själv tycker att detta typsnitt utsattes för <span style="font-style: italic;">extrem</span> överanvändning till rollspel och datorspel i mitten av nittiotalet, och att jag därför fortfarande har svårt för det.
Eftersom jag inte har samma professionella distans som Dante lyckades jag inte bortse från det. Jag blev för avtänd, och då håller jag ändå Oktoberlandet som det bäst skrivna rollspelet någonsin så jag är egentligen både taggad, nyfiken och lite lyrisk över det här. Men Exocet blev för mycket.

Med glimten i ögat naturligtvis. Jag kommer att läsa igenom det här ändå under helgen. :gremsmile:
Tack! Det var snällt sagt! Ny version av hela spelet kommer antagligen i helgen, så vänta du till dess. Exocet kommer jag inte hinna göra något åt till dess, dock :gremsmile:.

Hälsar

Christian

claes

Swordsman
Jag håller med de flesta här om Exocet. Halvsnyggt och är för mig lite svårläst.

En liten petig anmärkning: det står fyrasidig tärning i texten. Det borde väl vara fyrsidig?