Nekromanti Nytt rollspel från Fiktionslek

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
claes said:
Jag håller med de flesta här om Exocet. Halvsnyggt och är för mig lite svårläst.

En liten petig anmärkning: det står fyrasidig tärning i texten. Det borde väl vara fyrsidig?
Tack för detta, Claes! Och du har helt rätt om fyrsidig!

Hälsar

Christian

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Typografikommentar …

Fiktionslek said:
Jag ska se om jag kan bättra efter dina råd, men har du något annat förslag på typsnitt som kan ersätta Exocet, givet mitt resonemang ovan?
Det har jag såklart. Och inte nog med att de är kralliga och fantasyaktiga – de har dessutom samma upphovsman som Exocet.
<ul> [*]Någon av de fyra varianterna av Infidel (eller en kombination av dem). [*]Nylon eller Draylon (eller båda tillsammans). [*]Priori Serif OT Bold (ser kanske lite ofantasyaktigt ut, men klicka på fliken »Glyphs« så får du se alla alternativa teckenformer som finns).
[/list]Det finns förstås andra alternativ som inte är tecknade av Jonathan Barnbrook, men av någon anledning kände jag för att bara föreslå hans typsnitt just nu.

Fiktionslek

Kanonfint med dessa förslag! Spontant känns Nylon och/eller Draylon som det bästa alternativet. Vad tycker ni andra?

Finns det något sätt på myfonts att testa typsnittet tillsammans med Celestia Antigua innan man köper det?

Tar gärna emot fler förslag i den utsträckning du orkar, Dante! Men jag gillar verkligen Nylon/Draylon!

Hälsar

Christian

Fiktionslek

Alla typsnitten funkar fint med Celestia Antigua när jag sätter dem jämte varandra på skärmen (något annat är kanske inte att vänta när man får hjälp av ett proffs :gremsmile: ). Nylon/Draylon tycker jag dock funkar bättre med settingen i Deds bok, på nåt vis. Kan inte riktigt förklara hur.

Christian

solvebring

Superhero

Måns said:
Fiktionslek said:
Vad tycker ni andra?
Priori, tveklöst.
Ord, kan inte annat än instämma.

Fast om man ska se till spelet tycker jag att det känns som om man bör söka sig ett lite mer "skitigt" teckensnitt? Att hitta sådana som inte är grötiga och fula är väl dock en utmaning i sig. Nu har jag iof inte läst allting än - har inte hunnit - utan har bara skummat igenom första kapitlet. Men jag uppfattar det här spelet som lite mer skitig, mörk, fantasy?

Nässe

Myrmidon
Kul! :gremsmile:

Ska bli roligt att läsa.

Har skummat det och det ser grymt spännande ut. Gillar skarpt de små kommentarerna på toppen av sidorna.

/ Nils

Fiktionslek

Kul att du gillar! Idén till de små kommentarerna fick jag f.ö. från "Har du hört?"-tråden vi till Oktoberlandet!

Hälsar

Christian

Fiktionslek

Nu testade jag Nylon, och tycker den är för tunn, om än väldigt bra i övrigt. En nyttig läxa, för jag kände det på mig redan innan jag prövade. Jag gillar även Infidel A, men den är lite too much och svår att läsa.

All in all tycker jag nog att Exocet är bäst – bortsett då från att jag är typ den ende som tycker det :gremsmile:.

Funderar även på att återanvända något av typsnitten som användes i Wizards 3e-produkter (där Celestia Antiqua användes för brödtext, alltså). Vad tror du om det?

Hälsar

Christian – typsnitt är svårt, och väldigt roligt!

Dante

Staff member

• du sätter kommentarerna i sidhuvudet i Celestia Antiqua Italic, 1 eller 2 punkter större än löptexten,
  • du sätter den lägsta rubriknivån i Celestia Antiqua Bold.

Fiktionslek

Efter mycket vrållådehjälp från Dante byter jag ut Exocet mot Newcomen. Jag gillar det skarpt - hoppas ni ska göra det också! I nästa version har jag antagligen inte hunnit ställa in allt precis som det ska vara till slut, men det borde se hyfsat ut.

Allt gott och många tack

Christian

Dante

Staff member

Newcomen påminner om Exocet på många sätt, så de två punkterna jag nämnde i mitt förra inlägg kan fortfarande vara värda att se över.

Dante

Staff member

solvebring said:
Synd att det inte blev något ordentligt av den där lilla "designskolan" du började på, med snack om typografi och layout.
För den som vill lära sig mer på egen hand kan jag varmt rekommendera Thinking with Type.

Nässe

Myrmidon
Gillar som sagt verkligen det jag läst!

Men en sak är jag lite mindre förtjust i, och det är namnet. Deds bok.

Det funkar, men det ringer inte riktigt spänning, fantasi och magi för min del. Jag förstår konceptet och dess knytning till världen och så men det känns lite åt det tråkiga hållet för min del...

/ Nils

edit: hmm, fast det ser faktiskt väldigt bra ut i skrift...

solvebring

Superhero

Dante said:
solvebring said:
Synd att det inte blev något ordentligt av den där lilla "designskolan" du började på, med snack om typografi och layout.
För den som vill lära sig mer på egen hand kan jag varmt rekommendera <a target="_blank" title="" href="http://thinkingwithtype.com/">Thinking with Type</a>.
Awesome!
Köss på're, Dante!

Fiktionslek

Nässe said:
edit: hmm, fast det ser faktiskt väldigt bra ut i skrift...
Ser ännu bättre ut med det nya typsnittet. Låt det växa lite på dig, får vi se om du gillar det bättre. För mig känns namnet just som en blandning av magi, astrologi och lite ödesmättad skattsökarfärd. Svårt att hitta det perfekta namnet för alla, dock, särskilt på svenska.

Hälsar

Christian

Herr Grönstedt

Swordsman

Infidel är underbar och väldigt munk-aktig. Jag ser framför mig Book of Kells på Trinity College i Dublin. Gå dit om ni är faggorna! Men den är också riktigt svårläst och kanske passar den mer i en logotyptext där man kan jobba lite på utseende för att få en slående logotyp.

Nylon och Draylon känns överstajlade och ger mig lite dark fantasy-känsla, så kanske om du är ute efter det. De får mig att tänka på Chronopia.

Jag gillar Priori starkt. Ett ruktigt mumsig typsnitt. Om du är beredd att betala vill säga.

Jag ska se om jag hittar något annat som du kan använda. Isf. återkommer jag.

Herr Grönstedt

Swordsman

Lupton kommer och gästföreläser på medietekniken på Södertörns högskola senare i vår. Det är stort. :)

Fiktionslek

MattiasArvola said:
Infidel är underbar och väldigt munk-aktig. Jag ser framför mig Book of Kells på Trinity College i Dublin. Gå dit om ni är faggorna! Men den är också riktigt svårläst och kanske passar den mer i en logotyptext där man kan jobba lite på utseende för att få en slående logotyp.

Nylon och Draylon känns överstajlade och ger mig lite dark fantasy-känsla, så kanske om du är ute efter det. De får mig att tänka på Chronopia.

Jag gillar Priori starkt. Ett ruktigt mumsig typsnitt. Om du är beredd att betala vill säga.

Jag ska se om jag hittar något annat som du kan använda. Isf. återkommer jag.
Tack för input!

Faktum är att jag gjorde om allt igår igen, med Nylon och Draylon. Jag tycker det blev väldigt bra och passar spelet som jag själv uppfattar det. Eventuellt skulle jag behöva ett corroded handstilstypsnitt (hur säger man detta på svenska?) som matchar Celestia Antiqua, för kommentarerna i sidhuvudet. Jag är fortfarande lite osäker på om Celestia Antiqua Italic passar där. Ikväll kommer den nya versionen av hela spelet, så du och alla andra kan se hur det ser ut.

Allt gott och många tack,

Christian