Nekromanti Nytt Sagan om Ringen rollspel

Christoffer

It's all pig.
Re: Nytt Sagan om Ringen-rollspel

Patrick Bateman said:
Alla har läst böckerna och vill vara lika awesome som Ringens brödraskap. Men alla rollspel förutsätter att du börjar som grisodlare... Inget(?) spel kan fånga den episka känslan i Tolkiens böcker och alla försök är därför dömda att misslyckas.
Men Sagan om ringen är ju grisodling! Det är ju för tusingen en trädgårdsmästare med sin chef, som mig veterligen inte ens har ett riktigt arbete, som måste step up och rida ut och rädda hela världen! Det är däri det episka ligger.

Och, det finns redan massa spel som skulle klara av den episka känslan galant, utan de minsta problem. Däremot har de inte Tolkien enterprises stämpel på baksidan och säljs med massa struntsnack och en påse jord från Fylke.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.

Poppe said:
Men grejen med Midgård och Sagan om ringen tycker jag är att även en trädgårdsmästare kan göra en skillnad, det handlar om att stå på sig, kämpa för vad som är rätt och sådant stort prat. Men vad spelar det för roll i SRR/MERP? En trädgårdsmästare vinner ändå bara x av y gånger mot en ork, oavsett om han gör det för att rädda sin vän som hålls fången.
Jag förstår vad du är ute efter och tycker att det på ett bra sätt belyser vad jag ville få fram i min tidigare post. Jag tycker att SRR ger trädgårdsmästaren i exemplet chansen ganska bra - i synnerhet jämfört med BRP eller liknande. Det är även hyfsat skalat även för Balroger, grisodlare och episka Alver. Själv anser jag dock inte att skillnaden för den stackars vännen i första hand bör ligga i träffchansen, och jag vill därför inte ha regler som i första stödjer den typen av spel.

Trädgårdsmästarens kamratskap och träffchanser är helt enkelt inte det som gör Midgård för mig.
(Däremot är det viktigt för mig att orkerna i Midgård heter orcher med skotskt Sje-ljud).

//EvilSpook

Ram

Skev

Poppe said:
Men Sagan om ringen är ju grisodling! Det är ju för tusingen en trädgårdsmästare med sin chef, som mig veterligen inte ens har ett riktigt arbete, som måste step up och rida ut och rädda hela världen! Det är däri det episka ligger.
Njae. Grisodlingsbegreppet involverar också att sagde grisodlare skall vara kvar och odla grisar, gör det inte? Annars är det inte grisodling längre.

Christoffer

It's all pig.

Ram said:
Poppe said:
Njae. Grisodlingsbegreppet involverar också att sagde grisodlare skall vara kvar och odla grisar, gör det inte? Annars är det inte grisodling längre.
Jaja! Petitesser. :gremsmile:

Gordeg

Hero

Poppe said:
Att vi bara kommer upp till rang 10 har väl mer att göra med att sälja in Rolemaster än att vi inte skall bli lika awesome som brödraskapet, det är i vart fall min bild av det hela.
Kanske. Det stod på något ställe i regelboken att 10 var max för att en rollperson "inte ska kunna konkurrera med Gandalf". Men det kanske fanns ett dolt motiv också.

Det hade hur som helst varit enkelt att tillåta högre rang genom att välja höjningsnivå, tex +1 rang varje 20000 Xp. Det som fattades var besvärjelser över rang 10 men jag har för mig att de var ganska få i Rolemaster också, bara några stycken per besvärjelselista.

Christoffer

It's all pig.

Trädgårdsmästarens kamratskap och träffchanser är helt enkelt inte det som gör Midgård för mig.
Inte för mig heller. De är helt ointressanta, det är vad som sker i spel som är intressant och där bidrar inte MERP/SRR med ett skvatt (och märk väl, jag älskar gamla MERP-moduler, de är min start inom rollspelshobbyn, de är min redbox om du så vill).

Vad jag istället menar är att ett spel kan förmedla Tolkiens midgård genom att bara uppmana till att vi handlar på ett speciellt sätt i spel. Vill vi visa på hur korrumperande ringen är så skulle vi kunna använda oss av något i stil med The Mountain Witch där ett system för tillit och förräderi är det mest centrala i systemet. Vill vi istället att det är att även en liten hob kan förändra och göra en skillnad kanske något som ger bonusar när man utmanar sin karaktär, gör sådant hon inte förväntas göra och försätter sig i fara.

Men, som jag sa, det är vad jag vill ha. Jag vill veta att när jag sätter mig ner med spel x, får jag ut en historia av modell y. Jag vill inte sätta mig ner med MERP och sen kom Tomb of Horrors ut i andra änden.

Christoffer

It's all pig.

Det är väl så, om jag nu minns min spell law, att det blir blankt mellan rader, så på rang 27 får du inte någon, men rang 28 får du, osv. Minns faktiskt inte hur långt Rolemaster gick upp. Vi nådde i vart fall aldrig ens upp till rang 10 när vi spelade SRR, så vi såg det aldrig som ett problem.

Det är dock något med ICE grejer, de kunde sin skit. Det är intressant, engagerat och jäkla bra. Mums!

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.

Poppe said:
Vad jag istället menar är att ett spel kan förmedla Tolkiens midgård genom att bara uppmana till att vi handlar på ett speciellt sätt i spel. Vill vi visa på hur korrumperande ringen är så skulle vi kunna använda oss av något i stil med The Mountain Witch där ett system för tillit och förräderi är det mest centrala i systemet. Vill vi istället att det är att även en liten hob kan förändra och göra en skillnad kanske något som ger bonusar när man utmanar sin karaktär, gör sådant hon inte förväntas göra och försätter sig i fara.
'
Men... men ... Det jag säger är ju att det inte finns nån konsensus om vad som är "Tolkiens Midgård". Alla de där sakerna kan vara helt rätt för nån och fel för nån annan. Problemet är att alla förväntar sig "Sitt Midgård" och det kommer sannolikt inte släppas den här gången heller.

Poppe said:
Men, som jag sa, det är vad jag vill ha. Jag vill veta att när jag sätter mig ner med spel x, får jag ut en historia av modell y. Jag vill inte sätta mig ner med MERP och sen kom Tomb of Horrors ut i andra änden.
Tror att du är nära nåt här. Antingen har man ett stort öppet system som Rolemaster, eller BRP där man kan stryka eller addera saker efterhand. Eller också hittar man ett system man gillar och som passar "sitt Midgård" och hänger på lite Midgårdsattribut.

Men de flesta Tolkienfans kommer vara mer missnöjda med det nya spelet än med filmerna - för de förväntar sig nåt annat.

//EvilSpook

Arfert

Facit

Kom just ihåg det HÄR gamla rollspelet, som jag har liggande nånstans... det var otroligt bra på att blanda just låglevel-känslan med det episka.

Ymir

Liten kantbaron
åh, nog är Qin extraordinärt, alltid. Det är den fetaste culture gaming-fetisch-triggern sedan Tekumél, möjligtvis i hård kamp med Artesia.

- Ymir, just sayin'

Arfert

Facit
Talade om reglerna i Qin, inte settingen. De är inget extra, de är väl som rollspelsregler är mest, helt OK...

...för om spelet hade handlat och alver och dvärgar, men med exakt samma regler, då hade du antagligen inte gått igång på det lika mycket, kan jag gissa.

CapnZapp

Myrmidon
En anledning till Tolkiens popularitet är väl just att han lyckas balansera på slak lina, så att highfantasyälskarna kan läsa in ett highfantasyäventyr, och grisodlarälskarna kan mysa med alla de halvfattiga och klumpiga beskrivningar som oxå finns där. Eller som jagm, som älskade just "low fantasy mot bakgrund av high".

Och alltså att ett spel som utgår från high eller low fantasy (och därmed inte innehåller det av alternativet som valdes bort) är dömt att misslyckas.

Även jag hade min rollspelsbegynnelse med MERP/SRR. Jag hade fruktansvärt kul. Men det hindrar mig inte från att tycka det är bortom självklart att konstatera hur gränslöst uselt det spelet egentligen matchade settingen.

Men det tog det mig flera år att inse, och jag älskar fortfarande spelet. Bara jag slipper spela det i Midgård mer...

krank

Går ondskans ärenden

Gurgeh said:
Har vi tur så blir det tredje gången gillt för Midgårds-rollspel.

Ärligt talat -- hur kan det komma sig att ingen lyckats göra ett vettigt rollspel baserat på den överlägset mest kända fantasy-berättelsen. Hur svårt kan det vara egentligen?

/tobias
Det kan faktiskt vara helt omöjligt, och dessutom bli omöjligare ju fler spel man släpper.

Först och främst så är Tolkienkramare världens kinkigaste nördar. Allvarligt talat, om det smyger sig in en enda felaktig stavelse på alviska så kommer spelet att hatas på vissa håll. Star Trek/Warsnördar är lite lättare, för där är det liksom redan etablerat att materialet kan komma från flera källor, men hos Tolkien är ju liksom alltihop grundat i en enda persons verk.

Sedan har vi det här med regelsystem... En del vill ha speliga system som låter dem dungeonbasha i dvärgagruvor och grejer. Andra vill ha ett vanligt simulationistsystem, gärna ett som håller sig i bakgrunden, eftersom regler alltid fuckar upp känsla och aldrig tillför något till inlevelsen, och man vill ha en "realistisk" upplevelse med just mycket inlevelse. Ytterligare andra vill berätta en berättalse gemensamt och skiter i trovärdigheten, det viktiga är att det blir awesome rent dramaturgiskt. Skitsamma att trädgårdsmästaren inte har en rimlig chans whatsoever, om han bara VILL tillräckligt mycket, har en god anledning och offrar alla sina poäng eller whatever, så kan han vinna.

Och sedan har vi det faktum att varje utgåva av Sagan om Ringenrollspelet får sina egna fans, som anser att varje efterkommande spel suuuuuuuuuuuuuuuger.

Jag är inte så värst intresserad av själva spelet själv, men jag tycker att diskussionen OM spelet är ganska intressant, eftersom det redan i den här tråden blir sketatydligt att det inte skulle kunna tillverkas ett spel som passade ens den ganska lilla och i sammanhanget faktiskt rätt homogena grupp nördar som diskuterat saken.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Poppe said:
Det är väl så, om jag nu minns min spell law, att det blir blankt mellan rader, så på rang 27 får du inte någon, men rang 28 får du, osv. Minns faktiskt inte hur långt Rolemaster gick upp.
RM har regler för spel upp till level 50.

Arfert

Facit

Du har rätt, det finns många smaker att tillfredställa när det gäller Tolkien. Jag skulle göra en tydlig avgränsning om jag skulle göra ett Midgårds-baserat-spel:

"Det här spelet handlar om dvärgar som ska försöka återta Moria" eller "Det spelet handlar om maktkamp och bekämpande av ondskans inflytande i Númenor" eller "Det här spelet handlar om hober på äventyr i vildmarken runt Fylke" eller "Det här spelet handlar om krigare från Harad och Khand långt hemifrån" eller nåt sånt (kan säkert komma på mer intressanta spelidéer om jag tänker efter lite längre).

..och sen anpassa spelet efter det. Inte försöka mig på att täcka upp allt.

Christoffer

It's all pig.

Något fick mig precis att vilja dra ner mina gamla Campaign Law, Character Law, Arms Law och Spell Law från hyllan och läsa igenom dem igen.

Storuggla

Champion

"Något fick mig precis att vilja dra ner mina gamla Campaign Law, Character Law, Arms Law och Spell Law från hyllan och läsa igenom dem igen."

När det finns HARP?

Storuggla, det har en lag det med

Kräkla

Veteran

Dethär tror jag är den vettigaste grejen om Tolkienvärlden! Alltså att hans värld är så noga gjord så att den innehåller massor av olika sorts historier, därför så kan man inte bara göra Tolkienspelet, eller om man skulle göra det så måste reglerna ändras väldigt mycket beroende på vad spelarna gör. Typ som strid alltid har särskilda regler, men istället så blir det så att "okej vill ni återta era fäders dvärgafäste, det är ett spelmoment och sålänge spelet handlar om det så är Girighet-reglerna i spel". (Dethär kan man ju se funkar i allmänhet eftersom Moria och Ensamma Berget historierna är rätt lika pådetsättet även om Moria är ganska så i bakgrunden.)

ripperdoc

Myrmidon

Dethär tror jag är den vettigaste grejen om Tolkienvärlden! Alltså att hans värld är så noga gjord så att den innehåller massor av olika sorts historier, därför så kan man inte bara göra Tolkienspelet, eller om man skulle göra det så måste reglerna ändras väldigt mycket beroende på vad spelarna gör.
Jag håller inte med. Att ha en bred värld som täcker in många sorters berättelser i samma rollspel är inte svårt - Eon bygger exempelvis på den principen. Och jag vågar nästan påstå att mer har skrivits om Mundana (i världsbeskrivningsform) än Midgård :gremsmile: (därmed inte sagt att Mundana tävlar med Midgård i form av djup och gedigenhet, men det är en annan femma).

Kort sagt, det går utmärkt att baka in en mångfacetterad värld i ett rollspel med ett regelsystem, och det är något jag personligen föredrar för längre kampanjspel. De mer nischade spelen har fördelen av att kunna skräddarsy regler efter det koncept man eftersöker, vilket gör det lätt att komma igång med bra berättelser.

För övrigt tycker jag att allt Tolkien gjort har en ganska tydlig prägel. Det handlar om en värld där historien var legendarisk men nutiden är alldeles vardaglig, men det finns alltid en chans att åter väcka legenderna och tvingas ut på episka färder. Det skiljer sig mycket från vad jag ser som högfantasy (e.g. Warhammer) där ärkemagiker, demoner och annat är vardagsmat och del av hur världen fungerar. I Midgård är legenderna något som mot förmodan väcks, men aldrig något normalt. Och den premissen tycker jag är mycket spelbar i ett rollspel. Legenderna kanske inte behöver vara av samma magnitud som Ringens brödraskap, men ta ned det en magnitud och det blir en utmärkt stämning.

Så jag hoppas gärna få spela "riktig Tolkien" någon gång i framtiden. Har spelat SRR vansinnigt mycket, men man ska aldrig blanda in levlar om man vill ha low fantasy...

krank

Går ondskans ärenden

RipperDoc said:
Jag håller inte med. Att ha en bred värld som täcker in många sorters berättelser i samma rollspel är inte svårt - Eon bygger exempelvis på den principen.
Problemet är att det inte existerar något regelsystem som tilltalar bde grottröjare, simulationister och narrativister. Eon till exempel, får väl betraktas som ganska ren simulationism. Det betyder att de berättelser som berättas i Mundana blir begränsade av åtminstone förment kausala lagar - är du dålig, får du oftast pisk. Är du bra, går det oftast bra. Eons system är verkligen inte dramaturgiskt emedan det överhuvudtaget inte innehåller några regler i den riktningen. Det lämpar sig heller knappast för grottröj, eftersom såna regler behöver vara enklare än så...

Så; en värld som håller för många olika sorters berättelser går alldeles utmärkt - men regelsystem är alltid begränsande. Regelsystemet avgör vilken typ av berättelser du kan berätta. Om man nu bryr sig om att använda regelsystemet - men om argumentet är "du kan visst berätta dramaturgiska berättelser med ett simulationistiskt system, det är bara att strunta i systemet"... Tja, då motsäger man sig själv.