Nekromanti Nytt Sagan om Ringen rollspel

Arfert

Facit
Re: Nytt Sagan om Ringen-rollspel

RipperDoc said:
Och jag vågar nästan påstå att mer har skrivits om Mundana (i världsbeskrivningsform) än Midgård :gremsmile:
Nej, inte en chans, jag har i stort sett allt som givits ut till Eon, utom ett par böcker, och det mesta till MERP. Och det senare är galet mycket... Även om Mundana är stort som sjutton är det inte där ännu... (...men värst är nog Harnworld fortfarande.)

Sen har du både rätt och fel, visst kan man ha en värld som kan berätta en massa olika historier, både Mundana och mitt Arcaria bygger på den principen. Men det betyder inte att alla slags berättelser är lika lätta och spela, om ens önskvärda. Regelsystemen sätter käppar i hjulet för det. I Saga är det till exempel svårt om man vill spela en "superhjäitetyp" eller halvgud.

Tolkiens midgård har ju dessutom problemet med spannet på berättelserna. Dels har du hober som äventyrar utan nån egentlig erfarenhet av det. Trädgårdsmästare och liknade. Å andra sidan har du Elrond, Fäenor, Turin Turanbar, Galadriel, Beren och Lúthien och andra supermäktiga personer. Man kan inte spela en snubbe som Fäenor varken i Saga eller Eon.

ripperdoc

Myrmidon

Nej, inte en chans, jag har i stort sett allt som givits ut till Eon, utom ett par böcker, och det mesta till MERP. Och det senare är galet mycket... Även om Mundana är stort som sjutton är det inte där ännu... (...men värst är nog Harnworld fortfarande.)
Nåja, du har rätt, jag var ute och gick på en kroppsdel, som det heter på det stora språket. Men - mitt försvar är att jag tänkte mig originalmaterial - från världsskaparna, inte tolkare av dessa. Min poäng var dock att både Mundana, Midgård och ett flertal andra världar är såpass stora att de kan täcka en stor dramatisk bredd, från det lilla till det stora.

Ett generellt regelsystem kommer förstås vara "halvbra" till det mesta och inte bäst på något. Jag tycker dock inte det hindrar berättelser. I Eon räcker det med frikostig användning av magi samt riktigt höga FV så kan karaktärer utföra rätt rejäla stordåd (att de inte är på samma nivå som Tolkien har ju också att göra med en skillnad i setting).

Jag skulle inte beskriva Tolkien-karaktärerna du räknade upp som "supermäktiga". Men det hör inte till saken - jag syftade på ett low-fantasy Tolkien-rollspel i Tredje åldern. Åtminstone min uppfattning är att det legendariska är mycket sällsynt och alltid fjärran för den vanlige dödlige, till en grad att det mer är en kuliss för mer intima berättelserna (kamratskap, mod, uppoffring, etc). Det tycks mig som att ingen i Midgård (i Tredje åldern) faktiskt har förmåga att riktigt kontrollera de övermänskliga krafterna - de tycks snarare vara slavar under ödet eller motvilliga agenter. Inte ens Sauron, level 250 i SRR (eller hur det nu var), tycks ha full kontroll. Och då blir det en extrem kontrast mot spel som ex. MERP, där level 250 plus givet regelsystem gör att man kan traska runt och leka gud lite hur som helst. Ingen i Tolkiens Midgård kan ta sig sådana friheter.

Arfert

Facit

ja du har ju rätt i att om folk i böckerna hade vart lika mäktiga haft samma förmågor som i MERP så hade Sauron legat risigt till... Ska man göra ett spel som känns som trilogin ska den vara low-fantasy, och mäktig magi och sådant ska ligga utanför regelsystemet, ungefär som i ursprungliga Pendragon... häftig magi är en kuliss. Nåt som huvudpersonerna varken kan förstå fullt ut, eller påverka annat än indirekt (eller genom att slänga mäktiga artifakter i vulkaner).

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.

Arfert said:
ja du har ju rätt i att om folk i böckerna hade vart lika mäktiga haft samma förmågor som i MERP så hade Sauron legat risigt till...
Tycker att de är bra balanserade i MERP. Aragorn är inte helt oövervinnlig på Lvl 27 men har inga problem med ett knippe orcher eller en (lägre) Nazgûl. Kan inte heller se att Elrond eller Galadriel med sina stats skulle gå upp mot Sauron.

Arfert said:
Ska man göra ett spel som känns som trilogin ska den vara low-fantasy, och mäktig magi och sådant ska ligga utanför regelsystemet, ungefär som i ursprungliga Pendragon... häftig magi är en kuliss. Nåt som huvudpersonerna varken kan förstå fullt ut, eller påverka annat än indirekt (eller genom att slänga mäktiga artifakter i vulkaner).
Håller inte med alls. Ska man göra ett som känns som trilogin bör man väl lägga det på samma nivå? Kan inte minnas att det nämnts att Gandalf, Elrond eller Aragorn upplevde den "häftiga magin" som något svårbegripligt eller en kuliss? Finns det i böckerna och världen kan jag inte förstå att man skulle vilja ha det "utanför" reglerna.

//EvilSpook

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Utbruten deltråd

Deltråden om hur mäktiga somliga individer i Midgård är handlade inte längre om rollspel och åtefinns numera på kulturforumet. Närmare bestämt här.

/tobias

krank

Går ondskans ärenden

EvilSpook said:
Finns det i böckerna och världen kan jag inte förstå att man skulle vilja ha det "utanför" reglerna.
Därför att man inte vill göra den sortens spel. Alltså, jag begriper inte riktigt "återskapa böckerna"-driften, för mig är det lite som när folk köper Buffyrollspelet och faktiskt kör igenom TV-seriens avsnitt och har seriens huvudpersoner som rollpersoner.

Det Arfert säger är ju att han skulle vilja belysa lowfantasydelen av spelvärlden. Vilket knyter an till det jag skrev - inget spel kan göra alla glada. Man kan inte göra ett spel som passar alla kampanjer, alla spelstilar, alla spelare.

Illern

koppariller

Arfert said:
Du har rätt, det finns många smaker att tillfredställa när det gäller Tolkien. Jag skulle göra en tydlig avgränsning om jag skulle göra ett Midgårds-baserat-spel:
Det finns faktiskt ett mouse guardhack som gör just det. I stället för musgardister spelar man dûnedainutbygdsjägare i fjärde åldern under återuppbyggandet av det gamla Arnor i Eriador. Det verkar funka fint men jag har inte spelat själv.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.

krank said:
Därför att man inte vill göra den sortens spel.
Motsägs av det här...
Arfert said:
Ska man göra ett spel som känns som trilogin ska den vara low-fantasy, och mäktig magi och sådant ska ligga utanför regelsystemet, ungefär som i ursprungliga Pendragon...
krank said:
Det Arfert säger är ju att han skulle vilja belysa lowfantasydelen av spelvärlden.
Jag tolkade det som att han satte upp "allmänna regler" för hur man ska spela i Midgård om man vill ha "trilogins" känsla. Och dessutom som att dessa var allmänt accepterade och självklara. Därför kände jag mig tvungen att säga emot. Men du har nog rätt i att det kanske bara är hans egna preferenser.

krank said:
Vilket knyter an till det jag skrev - inget spel kan göra alla glada. Man kan inte göra ett spel som passar alla kampanjer, alla spelstilar, alla spelare.
Vilket också har varit min genomgående åsikt i den här tråden.

//EvilSpook

CapnZapp

Myrmidon

Det troligaste är väl att Cubicle 7 kommer göra som sina föregångare; dvs påstå spelet passar för alla i hopp om att maximera antalet kunder.

Det troligaste är väl att historien därefter kommer upprepa sig; dvs en rejält stor del av kunderna kommer skrika i högan sky om hur bajs spelet är, eftersom det inte motsvarar deras förväntningar (som Cubicle 7 alltså inte tonade ner).

En liten del kommer älska spelet och skrika i högan sky om hur perfekt det är, hur inte ens Tolkien nerstigen från himlen kunnat göra något bättre, och hur fula alla som inte håller med är.

De flesta kommer inte ha hunnit köpa spelet när denna skitstorm blåser upp, och de kommer därför dra slutsatsen spelet har brister och inte är så bra som de hoppats på, och därför inte köpa det överhuvudtaget.

Slutsats: spelet kommer sälja sämre än vad Cubicle 7 hoppats på, och mycket sämre än vad den genomsnittlige Tolkien-beundraren tror och ens kan förstå. Snart blir licensavgifterna övermäktiga och Cubicle 7 går i kånken. Myten om "förbannelsen" som hänger över LOTR-licensen får nytt liv.

Om fem år är det någon ny optimist javisst som köper licensen...

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.

CapnZapp said:
Myten om "förbannelsen" som hänger över LOTR-licensen får nytt liv.

Om fem år är det någon ny optimist javisst som köper licensen...
Fasen - nån borde göra ett spel om det! :gremlaugh:

//EvilSpook

CapnZapp

Myrmidon

Skulle väl vara Ken Hite eller någon annan slipad konspirationalist... :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Kanske. Det stod på något ställe i regelboken att 10 var max för att en rollperson "inte ska kunna konkurrera med Gandalf". Men det kanske fanns ett dolt motiv också.
Nej, det fanns inget dolt motiv från Ä-spels sida. Det handla om att äventyren utspelade inuti en fix världshistoria. Det skulle leda till problem spelarrollerna blev så kraftfulla att de borde hamna i krönikorna tillsammans med Gandalf, Earnur, Thranduil och Eorl den unge.

Jag har hursomhelst grunnat lite: kanske en variant på gamla DC Heroes skulle gå att använda? Det var ju konstruerat för att hantera allt från Jimmy Olsen till Stålmannen. Jag ska låna det av en kompis och friska upp kunskaperna.

Gordeg

Hero

Mekanurg said:
Nej, det fanns inget dolt motiv från Ä-spels sida.
:gremlaugh:
Det var det nog ingen som trodde heller, jag tolkade Poppes teori som riktad mot ICE och deras MERP. Det var hursomhelst lätt att husregla in rang 11+.

Beträffande vilket spel som funkar bäst i Midgård väntar jag hellre på Cubicle 7s version än att gräva ner mig i husregelarbete. De kanske lyckas med det omöjliga?