Nekromanti Nytt svenskt rollspel har gått till tryck!

kefka

Hero
Re: Let's have a look, shall we?

Allvarligt talat behöver allt vara nyskapande?. Räcker det inte med att det är välgjort och underhållande?

Krille

Super Moderator
Nerkylning!

Feliath, vänd dig om, somna om och vakna på den andra sidan isället.

Alla andra, ta en kall dusch.

Fenix

Warrior
Recension i Fenix

Hej!

Vi tar gärna och recenserar spelet i Fenix. Skicka ett recensionsex när spelet kommer från tryck till:

Fenix
Sveavägen 110
113 50 Stockholm

mvh

Anders

Feliath

Swashbuckler
Jag betackar mig för sådant där

Jag hade en lika utmärkt dag igår som jag har idag, d.v.s. synnerligen, och jag är troligtvis den siste på det här forumet som skulle hävda att hans smak är på något vis överlägsen. Om du ogillar att jag drar slutsatser om ditt spel baserat på de bitar som du låtit mig se (vilket jag dock inte gjort; se nedan), bör du själv låta bli att försöka dra slutsatser om mitt humör baserat på platt intet. Tack för att du lever som du lär i fortsättningen.

Vad Steam:1888 beträffar vill jag personligen att spel tillför något nytt till min hylla för att jag ska bli intresserad, inte bara är omtuggad pappersmassa. Allt du hittills visat upp av Steam (och jag har flera gången understrukit att mina kommentarer rör just det som framvisats) har fallit i det senare facket med råge.
Men visst, varsågod, övertyga mig: Redogör för ditt koncept på ett sätt som du finner representativt, särskilt för dess nyskapande delar, så får vi väl se allihop om det är originellt. Mig har du inte ens nästan övertalat hittills, men jag är långtifrån omöjlig. Jag älskar som sagt steampunk, jag ser få saker hellre än ett steampunkrollspel jag gillar. Men då måste det som sagt komma med något nyare än typisk viktoriana och agentlir.

/Feliath — eller skicka manuskript, som sagt; jag har slut på All-Bran

Arfert

Facit
Originaltet OT

håller med... nyskapande har sin plats, bredd har sin.

dessutom (om vi hade gjort ett standardsteampunkspel i den stil som Feliath dissade) vad hade problemet vart? Det FINNS ju inget sånt spel på svenska. Det är ju KUL att spela britt på 1800-talet.

När jag tänker på saken så finns det knappt på engelska heller, utöver GURPS steampunk.. det mesta har ju nån slags originell "twist" som Falkenstein osv.. magi, faeries med mera.. SPACE 1889 finns ju inte längre.

Överhuvudtaget är det svårt med spelvärldar (givetvis finns det bra undantag) som är för originella eller mörka.. de är ofta inte helt enkla att spela i, och koncepten blir snabbt uttjatade. Medan ett helt ickeoriginellt spel som D&D bara tuffar på, utan att konkurreras ut av senare "modernare" och mer originella spel. Varför? För att det är välgjort och kul, trots alla brister.

Arfert

Facit
Re: Jag betackar mig för sådant där

tja, tänk dig ett spionlir i en "Diplomacy"-värld.. alltså mer nära verklighetens 1800-tal än det brukar vara i Steampunk, och lite skitigare, hårdare och konspiratoriskt. Att vi valt ett alternativt 1800tal beror på att dels kan man ha med Verne-teknik, dels så kan man ta sig historiska friheter, och behöver inte ha alla detaljer rätt.

Det kanske inte passar dig, men som vanligt skriver vi det VI vill spela, och alla kan inte gilla allt man gör. Gör vi ett spel DU vill ha är det andra som inte köper det.

Feliath

Swashbuckler
Re: Jag hoppas verkligen att det blir ett bra spel

Jag tycker förstås att spelet är bra.
Utmärkt. Det torde dock vara vanligt. Arfert gillar också sina spel, liksom...

Vad på hemsidan tycker du såg hafsigt ut?
Det mesta, tyvärr; det framstår som ett hopkok av främst just CF (om vilket, se nedan) och...öh...jag tänkte skriva Tsarryssland, men det ingår ju i CF också, så...ja, ett hopkok av CF, då :gremgrin:

Jag tycker för min del att Castle Falkenstein fortfarande är ett mycket bra spel ur många synvinklar.
Om du vänder din blick till vänster ser du en lista med favoritspel, i detta fall mina. Här ingår Castle Falkenstein. Jag kan alltså inte annat än hålla med. När jag däremot ser ett annat spel som verkar vara Castle Falkenstein en gång till, då undrar jag, förhoppningsvis förståeligt, vad det spelet har för existensberättigande. Och det är, tyvärr, mitt intryck i ert fall: en spelvärld som (av vad jag har att tillgå) ter sig som ett plagiaristiskt subsegment av Castle Falkensteins fast med möglig revolutionshyllande politik översåsad. Som sagt, jag hoppas verkligen att jag har fel. Jag är inte dum, jag vill också ha spel jag gillar.

Jag blir också lite förvånad över kommentaren om revolutionsromantik. Det är ju en av ångpunkens allra viktigaste ingredienser.
Jag håller helt enkelt inte med. Primärt för att det faktiskt inte är en viktig ingrediens alls i någon ångpunk kag kommit över förutom den enda boken The Difference Engine, som jag antar kan räknas i nödfall ity det där finns ludditer. (Det är i och för sig inte heller revolutionsromantik utan bara en revolution, men låt gå för den i alla fall.) Sekundärt för att åtminstone jag inte alls behöver revolutionsromantik för att avnjuta ångpunk.

Addendum: När jag tänker efter är förresten China Miévilles Bas-Lagsvit, särskilt Iron Council, tjock med revolutionsromantik. Men så gillar jag den bokserien trots, inte på grund av, allt dylikt gruck.

Upproret mot världsordningen, gud, överheten o s v är starka element hos t ex Mary Shelleys Frankenstein och Jules Vernes En världsomsegling under havet, som ju är föregångare i genren.
Att inkludera Frankenstein och Världsomsegling under revolutionsromantik förutsätter en alldeles för vid definition av det begreppet för att åtminstone jag ska kunna känna igen och acceptera den. (Dessutom vill jag mena att ingetdera av verken är ångpunk utan gotisk SF respektive bara SF; steampunk är liksom tillbakablickande och ukronisk, medan Verne bara hittade på framtidsmanicker.) När jag pratar om revolutionsromantik avser jag mera specifikt hela vänsterrevoltapparaten, med Oktoberrevolutionen, Kina och allt det där. »Kommunismen förespråkar väpnad revolt« etc. Anarkosyndikalister som knappt kan stava till menschevik, sådant.

Det vore hemskt tråkigt om detta inte gick fram.
Jag kan bara hålla med, men tyvärr har det inte velat sig bättre, åtminstone i mitt fall. Jag önskar er likväl allt gott.

/Feliath — sit down, have a zeppelin :zeppelinare:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Detta är sannerligen ett överraskningarnas år

Tja skryter,

kanske vissa men deflesta försöker väl bara ta hjälpså¨de itne släpper nåt hafsverk som inte fått kritik innan?

Vad jag gillar mest är att det är EN sida rollformulär av typen D&D. tillskillnad från mitt eget med 4 sidor (urk?). Ja jag ska banta!

Arfert

Facit
Re: Detta är sannerligen ett överraskningarnas år

ja, EN sida är optimalt.. fast det passar kanske inte alla spel tyvärr... men jag vill inte ha en massa olika blad när jag spelar.

Feliath

Swashbuckler

Tja, tänk dig ett spionlir i en "Diplomacy"-värld.. alltså mer nära verklighetens 1800-tal än det brukar vara i Steampunk, och lite skitigare, hårdare och konspiratoriskt. Att vi valt ett alternativt 1800tal beror på att dels kan man ha med Verne-teknik, dels så kan man ta sig historiska friheter, och behöver inte ha alla detaljer rätt.
Ska jag förstå att det här är en beskrivning av spelet du anser tillfyllest? En som jag kan betrakta som korrekt och representativt beträffande stil och struktur? För i så fall kvarstår mitt intryck: det är väldigt standardsteampunk, inte ett dugg nytt.

Det kanske inte passar dig, men som vanligt skriver vi det VI vill spela, och alla kan inte gilla allt man gör. Gör vi ett spel DU vill ha är det andra som inte köper det.
Well, dur. Men så klagade jag inte på att ni skrev ett spel som inte passade mig, jag nämnde i förbifarten att det var väldigt standardmässigt, apropå det faktum att jag finner upprepningsspel tråkiga. Vilket du därefter började yla över. Och med tanke på att du i ett annat inlägg i den här tråden menat att nyskapande inte alls är ditt mål, förstår jag inte ens varför du protesterade när jag sade att det var standardmässigt, till att börja med. Om originalitet är skitsamma för dig bör det väl inte heller störa dig om man kallar spelet ickeoriginellt?

/Feliath — It's oxy, moron

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ni har redan blivit tillsagda en gång tidigare!

Fortsätt då inte att skriva på samma sätt i andra deltrådar. Den som inte kan bete sig civiliserat gör bäst i att inte säga någonting alls, och det gäller även dig Feliath.

Arfert

Facit

...du tycker det är ickeoriginellt och tråkigt (och det gör givetvis inte vi)... och det får stå för dig. DU har ju inte sett det. Och tycker du fortfarande att det är tråkigt när det kommer, köp det inte. Nu orkar jag inte tjafsa mer med dig, var lite glad istället för att folk anstränger sig och gör svenska spel istället för att gnälla så förbenat och leta saker som inte passar din förfinade smak.

Nuff said, som Krille brukar skriva.

Arfert

Facit
Re: Originaltet OT

Coolt! är det nytryck på de gamla böckerna tro? Verkar vara samma omslag som för evigheter sedan...

/T

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Re: Jag hoppas verkligen att det blir ett bra spel

Hej!

Jag kan bara försäkra att Hammaren & Trollspöt varken är ett plagiat av Castle Falkenstein eller en vurm för kommunism. Spelet arbetar medvetet med intertexter och försöker förhålla sig till tidigare spel och stereotyper i genren, till litterära och icke-litterära texter och till historia. Det är extra tråkigt att du har intrycket att "revolutionsromantiken" skulle vara påklistrad; i Hammaren & Trollspöt genomsyrar de underliggande konflikterna hela spelet, från spelvärldens metafysik över dess geografi till den vardagliga gatubilden. Den når till och med spelreglerna i flera avseenden.

Jag tror emellertid inte det är rätt tid att ha den här diskussionen, främst eftersom du inte haft chansen att läsa spelet. Dina inledande kommentarer berörde mig eftersom jag delar utgångspunkterna att ett spel inte ska vara hafsigt eller reproducera det redan befintliga.

Vad gäller genrediskussionen förtjänar den kanske en egen tråd?

Hälsningar,

Christian

Örnie_UBBT

Swordsman
Oj! Häpp! Roligt!

Men var kommer allt det här ifrån? Kan en nyfiken stackare få tigga till sig en lite biografisk skiss? Vem är du, vad har du spelat för rollspel förut, varför bestämde du dig för att ge ut ett eget spel? Och så vidare. Om du har lust.

hälsar
Örnie

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Häftigt! Trevligt med steampunk som verkligen tycks innehålla lite punk också, och inte bara degenererar till tedrickande viktorianer som kämpar för drottning och fosterland.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Hej!

Yassilus har kontakt mig angående en intervju, så jag spar mitt rollspelslivs rafflande historia till dess det blir dags för en sådan :gremsmile:.

Hälsningar,

Christian