De där nya, spännande reglerna i Trakorien-rollspelet såklart!Han said:Vad är det för typ av regler du tänker på som kan hantera det där?
De där nya, spännande reglerna i Trakorien-rollspelet såklart!Han said:Vad är det för typ av regler du tänker på som kan hantera det där?
Själv skulle jag använda Burning Wheel med inhackad infectionmekanik från Burning Empires.Vad är det för typ av regler du tänker på som kan hantera det där?
Skulle vilja testa intrigreglerna i Song of Ice and Fire RPG.Ram said:De där nya, spännande reglerna i Trakorien-rollspelet såklart!Han said:Vad är det för typ av regler du tänker på som kan hantera det där?
Det gjorde det visserligen, men reglerna för det fanns ju i äventyren. Där gav Drakar och demoners system ingen hjälp alls, utan äventyrsmakaren var tvungen att skapa nya regler för det han ville uppnå.[...] men jag tyckte fraktionsspel (inte politiskt spel i mina ögon), funkade utmärkt i Den Femte Konfluxen och till viss del i Oraklets Fyra Ögon.
Hur funkar de?Arfert said:Skulle vilja testa intrigreglerna i Song of Ice and Fire RPG.Ram said:De där nya, spännande reglerna i Trakorien-rollspelet såklart!Han said:Vad är det för typ av regler du tänker på som kan hantera det där?
Ett spel bör innehålla regler för det som är viktigt i spelet. Om politiska intriger är viktiga bör det finnas regler för det. Jag har inte sett något spel med intressanta regler för detta, tyvärr, men skulle gärna hitta ett.Ärligt talat, jag kan inte tänka mig en kampanj om politiska intriger som inte har ett intressant sätt att lösa sociala konflikter på.
Helt sant, men ja tycker ibland det är acceptabelt att allt inte finns som regler i en regelbok, så slipper den bli "bloatad" och svår att starta upp med. Men vill man ha ett spel där intriger/fraktionsspel är det viktiga, så ska det finnas regelstöd för det -samtidigt, så närmar vi oss brädspelsmekanik när vi rör oss upp på makroplan, och då tror jag man släpper en viss typ av rollspel.Gurgeh said:Det gjorde det visserligen, men reglerna för det fanns ju i äventyren. Där gav Drakar och demoners system ingen hjälp alls, utan äventyrsmakaren var tvungen att skapa nya regler för det han ville uppnå.[...] men jag tyckte fraktionsspel (inte politiskt spel i mina ögon), funkade utmärkt i Den Femte Konfluxen och till viss del i Oraklets Fyra Ögon.
/tobias
Men det finns väl spel som hanterar maktfraktioner på olika sätt eller resurshantering, som politisk makt skulle kunna översättas i?Gurgeh said:Ett spel bör innehålla regler för det som är viktigt i spelet. Om politiska intriger är viktiga bör det finnas regler för det. Jag har inte sett något spel med intressanta regler för detta, tyvärr, men skulle gärna hitta ett.Ärligt talat, jag kan inte tänka mig en kampanj om politiska intriger som inte har ett intressant sätt att lösa sociala konflikter på.
/tobias
Det kanske det gör. Har du något exempel? (Det antyds att A Song of Fire and Ice ska innehålla det, men det har jag inte läst. Även Reign gör det nog, men det är samma problem där. )Men det finns väl spel som hanterar maktfraktioner på olika sätt eller resurshantering, som politisk makt skulle kunna översättas i?
Resurshantering på makroskala finns väl med i BE, bla inbyggt i WorldBurnern. Har ett minne av att jag har läst att det ska finnas ett enkelt system i Oskrivna blad för fraktionshantering (har förf. skrivit i nån tråd?)Gurgeh said:Det kanske det gör. Har du något exempel? (Det antyds att A Song of Fire and Ice ska innehålla det, men det har jag inte läst. Även Reign gör det nog, men det är samma problem där. )Men det finns väl spel som hanterar maktfraktioner på olika sätt eller resurshantering, som politisk makt skulle kunna översättas i?
/tobias
Det håller jag inte med om; det tankesättet förutsätter att det enda som kan vara intressant är det det finns regler om, när det i själva verket kan finnas en poäng i att inte sätta regler just kring det som är viktigt. Det finns inget som dödar känslan av personlig skräck, till exempel, så mycket som regler för skräck.Gurgeh said:Ett spel bör innehålla regler för det som är viktigt i spelet. Om politiska intriger är viktiga bör det finnas regler för det.Ärligt talat, jag kan inte tänka mig en kampanj om politiska intriger som inte har ett intressant sätt att lösa sociala konflikter på.
Däremot tycker jag att regler för galenskap ofta lyfter fram känslan av skräck. Det är detta som System Matters borde betyda: inte att sätta en regel på allt man vill med, utan att varsamt lyfta fram de teman man vill spela på genom reglernas struktur.krank said:Det finns inget som dödar känslan av personlig skräck, till exempel, så mycket som regler för skräck.
Jag är nog till stora delar tvärt om. Jag älskar indikatorer och skit, visualiseringar om hur maktöverlägen glider omkring, stora intressenters påverkan på metaläget och hur metaläget kan påverka rollpersonerna och ännu mer hur de kan påverka metaläget. Att hitta bra sådana regler är absolut någonting som jag skulle vilja, jag har väl ett tjugotal mer eller mindre lyckade system hemma i byrålådan. Mest mindre dessvärre.krank said:För egen del kan jag inte tänka mig något tråkigare i ett spel om politiska intriger än regler som styr sagda intriger.
Men när det gäller ett politiskt maktspel så vill man uppleva känslan att man kan påverka det med sin rollperson, och jag är övertygad om att den känslan upplevs som större om det är reglerna som bestämmer resultaten än om det är spelledaren som gör det. Det är egentligen inte konstigare än regler för strid. I ett spel där rollpersonerna förväntas slåss mycket (alla) är det helt självklart att om min rollperson vill slå orchen med sitt svärd så avgör reglerna om han lyckas. På samma sätt borde det vara självklart i ett spel om politik att det är reglerna som avgör om min rollperson lyckas övertyga greven att ställa sina resurser till förfogande.Det håller jag inte med om; det tankesättet förutsätter att det enda som kan vara intressant är det det finns regler om, när det i själva verket kan finnas en poäng i att inte sätta regler just kring det som är viktigt. Det finns inget som dödar känslan av personlig skräck, till exempel, så mycket som regler för skräck.
För egen del kan jag inte tänka mig något tråkigare i ett spel om politiska intriger än regler som styr sagda intriger.
Jag är tvärtom där: Blir jag tillsagd av reglerna att min rollperson blir vansinnig så får jag, pun intended vansinnigt svårt att gestalta det med någon större inlevelse. Distansen mellan mig och rollpersonen växer, reglerna kommer ivägen.Etepete said:Däremot tycker jag att regler för galenskap ofta lyfter fram känslan av skräck. Det är detta som System Matters borde betyda: inte att sätta en regel på allt man vill med, utan att varsamt lyfta fram de teman man vill spela på genom reglernas struktur.
Nix. I spel där strid är tråkigt (alla) så måste det finnas regler för strid, för annars säger man bara "äh, ni vinner". Reglerna finns där för att göra något tråkigt till något nästan-överlevbart och addera åtminstone ett modikum av trovärdighet i det hela.Gurgeh said:Det är egentligen inte konstigare än regler för strid.
Fast att övertala någon att hjälpa en, det tycker inte jag är så mycket politik.På samma sätt borde det vara självklart i ett spel om politik att det är reglerna som avgör om min rollperson lyckas övertyga greven att ställa sina resurser till förfogande.
Egentligen är det väl den sakta nedåttickande sanity-mätaren som jag tycker ger en bra spänning för skräck-spel. Sedan kan man ju kasta spelboken när det gäller hur galenskaperna skall te sig i praktikenkrank said:Jag är tvärtom där: Blir jag tillsagd av reglerna att min rollperson blir vansinnig så får jag, pun intended vansinnigt svårt att gestalta det med någon större inlevelse. Distansen mellan mig och rollpersonen växer, reglerna kommer ivägen.