KostaFriaLigan
Warrior
Re: orsak och verkan
I olika spel finns olika lösningar redan nu, ofta enkla, som att räkna ihop summor av fördefinerade händelser (tex i Femte Konfluxen och Hindenburg, min älskade).
Problemet med allt sånt här är att det liknar brädspelsmekanik, det blir inte rollspel - eller om vi tar det i relation till Trakorien/Svavelvinter-sviten (i DoD-versionen). Här ska man kunna rollspel på mikronivå samt på makronivå samtidigt. Det är nog det som blir klurigt -men jag tror att det går. Frågan är bara hur speligt det blir och hur metaspeligt det blir. Inser spelaren mer än karaktären? Kan karaktären tro att den handling (ett rån exempelvis) som utförs kan påverka den politiska bilden/fraktionens makt. Snarare är det väl längre perspektiv som krävs, tex lösningen av det här deläventyret, eller att övertala den här SLPn att bli allierad kan påverka "poängen" i intrigsystemet.Ram said:I de flesta lösningar som jag klurat på så har jag valt en abstrakt lösning. Organisationer och grupperingar har ett antal värden såsom Finansiella tillgångar, Anseende och liknande och ett antal nyckelegenskaper såsom speciella kompetenser och nyckelpersoner. De bör också ha någon form av Inflöde, vad det nu må vara. Politiskt stöd, Finansiellt stöd eller liknande, troligen en kombination av flera saker.
Därutöver finns en modell för vad allehanda Angrepp mot organisationen har för effekt. Smutskastning, rån, mord, påverkan och dyl. För varje angrepp kan det sedan finnas någon form av flöde, ett antal steg som behöver genomgås för att Attacken skall lyckas, även dessa på en abstrakt nivå. Ytterligare utfläskning kan om man så önskar ges via speciella slumptabeller med speciella händelser, komplikationer etc.
Det som är fördelen med ett sådant system är att det för betraktaren av systemet blir tydligt hur organisationen påverkas av händelser. Beroende på hur man väljer sina indikatorer så kan man skapa ett böljande politiskt landskap.
Sedan är det upp till gruppen att bestämma hur mycket som skall synas och hur mycket som skall döljas.
I olika spel finns olika lösningar redan nu, ofta enkla, som att räkna ihop summor av fördefinerade händelser (tex i Femte Konfluxen och Hindenburg, min älskade).