Ja, vad ska man säga. Jag trycker fortfarande vanligt godis, chips etc.
Men jag måste säga att jag bättrat mig vad det kommer till mängden av detta. Vad har jag ersatt det med då?
Jo, jag älskar nötter, och som tur är finns det ju mängder med olika sorters nötter. Märk väl att saltade/rostade (på något sätt behandlade) jordnötter inte ingår i mitt tips. Det är inte nyttigt folks!
Jag diggar t.ex. verkligen pistagenötter, så jag har börjat sätta i mig en massa sådana istället, eller obehandlade jordnötter (förjävliga att skala dock!), cashewnötter (färdigskalade - gött mos!) etc.
Så, är man inte allergisk och åtminstone tycker om någon sorts nöt som finns att köpa i obehandlat skick så rekommenderar jag det starkt. På rollspelsmötena vi har uppe på folkhögskolan här brukar jag numera ha med mig nötter och en vattenflaska till spelproviant.
Man blir inte spymätt, man blir inte äckligt flottig om fingrarna, det släcker törsten och känns helt enkelt bra. Man kan moffa en kväll med gott samvete. Inte lika bra på detta än vad det gäller spelkvällarna med de gamla barndomspolarna... Vi har liksom en sorts onyttig kodex som är svår att bryta. Skall jobba på det...
Annars så finns det ju, som så många andra säger, naturgodis. Bland naturgodiset kan du förresten köpa t.ex. pistagenötter i lösvikt. Ja, där finns det massor med naturligt söta saker (och osöta med väldigt goda ting), och vagt sötade prylar som ändock är bättre alternativ än allt vanligt godis. Plocka en påse och se om några av sorterna tilltalar dig. Det är förbaskat högt hektopris på detta också, vilket gör att du inte kommer att köpa överdrivet mycket, så mängden blir kanske en annan gentemot vanligt godis också. Jag har dock svårt att ta hänsyn till det eftersom jag verkligen älskar pistagenötter. Brukar bli dyra påsar.
... Fast då får du såklart fett mycket eftersom pistagenötter och dylika inte väger så jäkla mycket.
Nå, diggar du inte dessa tips så börja spåra viktväktarnas godissorter genom butikerna. Har själv testat deras karameller, bara för skojs skull, och de var riktigt goda faktiskt. Ingen skillnad mot vanliga karameller med motsvarande smak. Viktväktarnas godis, ja de skall ha ganska brett sortiment sägs det även om man kanske måste till större städer för det, är väl ganska så kalori-bantat och innehåller inte socker... Har jag för mig, har aldrig varit med där, så jag vet inte säkert. Säger bara vad jag hört nu. Nåväl, deras godis skall väl kunna ätas av deras medlemmar så det bör ju vara ett bättre alternativ.
Nåväl, detta är apsvårt. Som tur är älskar jag själv nästan alla sorters nötter... Lidl har dessutom dugligt stora påsar nötter till bra pris förresten, om man inte hittar annat än svindyr lösvikt. Eldorado skall också ha nötter till väldigt bra pris gentemot innehållets mängd. Finns på Hemköp i alla fall, har köpt det på senaste tiden. Nåväl, break a leg with that candybusiness!