Nekromanti Nyttigt godis?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Efter att ha fettat till mig under våren så har jag nu gjort ett försök att avsvära mig de allra mest onyttiga snacksen. Problemet är dock att det inte verkar finnas något snacks som inte är superonyttigt och laddat med kalorier. Förutsatt att man inte tuggar i sig selleri och champinjoner, men hur kul är det? En lösning skulle förstås kunna vara att äta mindre portioner, om det inte vore så att jag i princip alltid äter tills godiset är slut. Finns det något sådant som nyttigt och fettsnålt godis?

Storuggla

Champion
Har du testat sådant där "naturgodis" som gömmer sig här och var på snabbköp och i butiker? Nötter i yoghurt och torkad frukt i lärkspyor och sådant? Det låter ju nyttigt iaf.

Storuggla, äter sällan frukt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Finns det något sådant som nyttigt och fettsnålt godis?
Ja, frukt.

Och kom inte här och påstå att frukt inte är godis. Hur skulle all världens dagispersonal kunna ha fel? :gremwink:

/tobias

Mr White

Veteran
Men det är det inte (naturgodiset alltså). Eller ja, några få av sorterna är helt ok (typ de obehandlade nötterna) men allt med chocklad, yoghurt samt de som är friterat är samma skit som vanligt godis. Du får helt enkelt lära dig leva utan. Efter något halvår med minimalt av raffinerat socker har din kropp lärt sig av med ovanan (om du ser till att undvika blodsockerfall...vid ett sådant räcker ingen avvänjning i världen för nu vill din kropp rädda dig från att svimma, inte tillmötesgå din västerländska sockerfrossa). Fram tills rekommenderar jag ett substitut; inget som ersätter godiset (för det går inte) utan något du gör istället när suget kommer: dricka ramlösa, snusa, göra 30 armhävningar, smiska apan...you make your pick. Ett mellanting är att gå över till frukt. Frukt innehåller gör mycket socker men fruktsocker är mycket bättre än vanligt socker.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mr White said:
... utan något du gör istället när suget kommer: dricka ramlösa, snusa, göra 30 armhävningar, smiska apan...you make your pick.
Vad för slags hälsotips är det egentligen? >_<

Torkade frukter?
Riskakor? - De funkar ganska ok faktiskt om det är nån sort med smak, de osaltade eller lättsaltade smakar dock...kartong? Papp? nåt sånt

Organ

Out of time, out of mind
Hempoppade popcorn är flera resor nyttigare än andra liknande snacks som t.ex. ostbågar, jordnötsringar och chips. Märk väl att det bara gäller den hemkörda varianten som, om de görs rätt, bara innehåller lite vegitabilisk olja, majs och salt. Köpepopcorn, förutom att de även vanligen mest smakar kartong, innehåller dessutom massor med transfetter och annat läskigt.

Dock, är det inte så att det ligger i godisets natur att inte bara vara välsmakande utan även innefatta ett visst mått av onyttighet? Det är därför som frukt i ren form aldrig kan vara godis, oavsätt vad vissa hävdar.

/Anders

solvebring

Superhero
Ja, vad ska man säga. Jag trycker fortfarande vanligt godis, chips etc.
Men jag måste säga att jag bättrat mig vad det kommer till mängden av detta. Vad har jag ersatt det med då?
Jo, jag älskar nötter, och som tur är finns det ju mängder med olika sorters nötter. Märk väl att saltade/rostade (på något sätt behandlade) jordnötter inte ingår i mitt tips. Det är inte nyttigt folks! :gremwink: Jag diggar t.ex. verkligen pistagenötter, så jag har börjat sätta i mig en massa sådana istället, eller obehandlade jordnötter (förjävliga att skala dock!), cashewnötter (färdigskalade - gött mos!) etc.

Så, är man inte allergisk och åtminstone tycker om någon sorts nöt som finns att köpa i obehandlat skick så rekommenderar jag det starkt. På rollspelsmötena vi har uppe på folkhögskolan här brukar jag numera ha med mig nötter och en vattenflaska till spelproviant.
Man blir inte spymätt, man blir inte äckligt flottig om fingrarna, det släcker törsten och känns helt enkelt bra. Man kan moffa en kväll med gott samvete. Inte lika bra på detta än vad det gäller spelkvällarna med de gamla barndomspolarna... Vi har liksom en sorts onyttig kodex som är svår att bryta. Skall jobba på det... :gremsmile:

Annars så finns det ju, som så många andra säger, naturgodis. Bland naturgodiset kan du förresten köpa t.ex. pistagenötter i lösvikt. Ja, där finns det massor med naturligt söta saker (och osöta med väldigt goda ting), och vagt sötade prylar som ändock är bättre alternativ än allt vanligt godis. Plocka en påse och se om några av sorterna tilltalar dig. Det är förbaskat högt hektopris på detta också, vilket gör att du inte kommer att köpa överdrivet mycket, så mängden blir kanske en annan gentemot vanligt godis också. Jag har dock svårt att ta hänsyn till det eftersom jag verkligen älskar pistagenötter. Brukar bli dyra påsar.
... Fast då får du såklart fett mycket eftersom pistagenötter och dylika inte väger så jäkla mycket.

Nå, diggar du inte dessa tips så börja spåra viktväktarnas godissorter genom butikerna. Har själv testat deras karameller, bara för skojs skull, och de var riktigt goda faktiskt. Ingen skillnad mot vanliga karameller med motsvarande smak. Viktväktarnas godis, ja de skall ha ganska brett sortiment sägs det även om man kanske måste till större städer för det, är väl ganska så kalori-bantat och innehåller inte socker... Har jag för mig, har aldrig varit med där, så jag vet inte säkert. Säger bara vad jag hört nu. Nåväl, deras godis skall väl kunna ätas av deras medlemmar så det bör ju vara ett bättre alternativ.

Nåväl, detta är apsvårt. Som tur är älskar jag själv nästan alla sorters nötter... Lidl har dessutom dugligt stora påsar nötter till bra pris förresten, om man inte hittar annat än svindyr lösvikt. Eldorado skall också ha nötter till väldigt bra pris gentemot innehållets mängd. Finns på Hemköp i alla fall, har köpt det på senaste tiden. Nåväl, break a leg with that candybusiness!

Johan K

Gammal & dryg
Käka frukt..
Har blivit helfast för äpplen, speciellt de röda äpplena.
Naturgodis har jag ingen koll på alls faktiskt. Så där får gjärna folk upplysa mig åxå.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Lynx said:
Riskakor? - De funkar ganska ok faktiskt om det är nån sort med smak, de osaltade eller lättsaltade smakar dock...kartong? Papp? nåt sånt
Jag tycker riskakornas motsvarighet till sourcream & onion är riktigt god... men... det är i ärlighetens namn ganska precis lika högt energivärde även om det känns nyttigare. :gremcrazy:

Dimfrost

Special Circumstances
walium said:
En lösning skulle förstås kunna vara att äta mindre portioner, om det inte vore så att jag i princip alltid äter tills godiset är slut.
Jag tror att du behöver skaffa dig lite mer självdisciplin. Det behöver jag också, men av helt andra anledningar.

Ymir

Liten kantbaron
Jag är inte så mycket för sött, så vanligt godis klarar jag mig utan, däremot är jag en sucker för fett - chips och grejer är min last, alltså.

Och som chipssubstitut duger morotsstavar rätt bra. De har en angenäm konsistens, och gör sig bra med dippsåser av olika slag - schysst tzatziki tex. Paprikabitar fungerar, men jag är inget fan av gurkstavar - för äcklig konsistens. Skivad gurka kan dock ätas.

Oliver & fetaost är också bra snacks. Lär väl drypa av fett det med, men det kan iaf inte vara på chips-nivå...väl? Lyxoliver (typ Zetas med vitlök och chili i olja) kan njutas som de är, medan typ Eldorado oliver helst ätes i kombo med feta...jag menar 'medelhavsinspirerad ost'.

Ost & vin och bröd är inte fel...men dyrt...ostar kostar liksom skjortan...

Smaksatta riskakor kan också fungera, men jag misstänker att fettmängden är rätt grotesk också där.

Men bäst av allt, by a long long way, är viltchips. Det är torkade och rökta flingor av älg- hjort- och renkött som säljs på påse. Fucking nyckelhålsmärkt, fucking awesome. Det enda problemet är att viltchips är groteskt svårt att få tag i...jag vet ingen butik i hela Malmö som har dem, tex, men de fanns på nån stormarknad once. De brukar, såklart, finnas i Åre. Men där finns inte jag. :-(

Mitt behov av sött fylls av att jag går och tullar på gräddlikörer hela tiden. Jag misstänker att det kanske inte är en jättesund vana. Men men...den katalanska Melody är godast av alla, med Baja Päron och Amarula på andra och tredje plats.

- Ymir, gräddig

Snow

Swashbuckler
Gurgeh said:
Finns det något sådant som nyttigt och fettsnålt godis?
Ja, frukt.

Och kom inte här och påstå att frukt inte är godis. Hur skulle all världens dagispersonal kunna ha fel? :gremwink:

/tobias
Fettsnålt ja. Energisnålt nej. Lagom är bäst.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag brukar ta tillfället i akt att äta dem när jag besöker mina föräldrar -- de har alltid nötter och liknande liggande. De har också lyckats gå ned rejält i vikt på senaste tiden, så nötter är säkert bra.

Nightowl

Champion
Bobby Magikern said:
Jag brukar ta tillfället i akt att äta dem när jag besöker mina föräldrar -- de har alltid nötter och liknande liggande. De har också lyckats gå ned rejält i vikt på senaste tiden, så nötter är säkert bra.
Det förklarar saken! Du blev alltså övergiven på de skånska vidderna som liten, och är uppfostrad av ekorrar!

Erik, har nu en klar ledtråd till Bobbys beteende.

Foggmock

Myrmidon
Tyvärr finns det ingen "quick fix", och tro mig, jag har försökt, givet att jag bantat sen februari och bara hjälpligt lyckats döva begäret att äta gott. En approach är att räkna kalorier analt och bara äta äpplen den dagen man tänker svulla så att man ändå klarar sig under eller på sin dagsförbrukning och därmed är viktneutral - detta funkar bra om man inte, som jag, gillar att frossa i nachos med diverse dipp, eftersom man då inte får äta något annat den dagen typ.

Min lösning hittils, när man står framför stället med påsar med snacks, har varit att köpa indianpopcorn. De innehåller 3-400 kcal per 100 gram och en påse är lika tillfredsställande som en påse chips, men innehåller bara 75 gram. En påse är alltså typ 300 kcal max. En påse chips innehåller 200 gram och 100 gram chips innehåller 4-600 kcal beroende på sort, oftast typ 450-550, vilket ger ett påsinnehåll på 1000-1200 kcal, vilket för en karl som dig är en halv dagsförbränning. Smågodis har ett kaloriinnehåll på mellan 350 (gelegodis, skum) och 550 (choklad) kcal per 100 gram.

Annars försöker jag äta morot/gurk/oststavar som dippas i diverse pulverdipp - Estrellas sourcreme and oniondipp är god (även om det känns konstigt att hälla pulver som ska smaka gräddfil i - gräddfil...), annars är det såklart efter smak och tycke man bör välja. Både jag och min flickvän är lite smårunda så vi försöker äta frukt (melon, mango, druvor, ananas, passionsfrukt - alla känns lyxiga och goda och innehåller färre än 100 kcal per 100 gram med undantag för mango som ligger nånstans 250-300 kcal) när vi ska smaska på något gott tillsammans. Tar man med lite kallskuret också och inte väljer de fetare varianterna (min riktlinje när jag kollar näringsinnehållet är att 100g kallskuret ska innehålla under 150 kcal per 100 gram för att jag ska köpa det - så länge fetthalten ligger på normala 2-3% är detta inget problem och man kan till och med hitta smaksatta varianter (chiliskinka är en favorit) som håller sig inom riktvärdet) så kan man tillfredsställa saltsuget samtidigt. Det enda svåra är att välja öl som passar både till salt och frukt, men detta har jag löst genom att dra ner på ölkonsumtionen. Som faktiskt inte är så onyttig i sig - starköl (~5% alkohol) och mellanmjölk har ungefär samma energiinnerhåll sett till kalorimängd.

I övrigt ska jag hooka dig och resten av forumet med en sjukt användbar länk: http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

magoo

Hero
Jag är en riktig godisråtta och har provat alla varianter. Det som funkar bäst är att dela godiset med nån som svullar ännu mer.

Mitt godistips är godis med hög petfaktor, som tar tid att peta i sig. Pyttesmå lakritsplattor och tvinga sig själv att äta en och en och inte gobbla i sig. Pistagenötter eller jordnötter med skal som man får peta och pilla med, de blir en del av underhållningen. Lite skräpigt dock.

På fruktfrponten ska man se upp med vindruvor - lite trist eftersom de är så himla goda. Ananas är bra och kräver lite kämpainsats. Jag gillar granatäpple bäst som är jättegott och som måste pillas med något oerhört, perfekt till filmtittande. Det är inte alla som gillar granatäpple dock och de är ganska dyra. Det är kärnorna man äter och allt annat petas bort.

Lycka till!

/Magoo