Systemet kring aspekter ger en mycket stark berättarmässig prägel på regelsystemet; man måste verkligen tänka till och tydligt definiera olika händelseförlopp genom att "namge" konsekvenserna av vad som händer genom förstärkande/försvagande av aspekter eller tillkomsten av nya. I ditt exempel med Phaide gör hon sig av med den (mestadels negativa?) aspekten "Efterlyst av staten" och ökar på den införskaffade aspekten "Motståndskvinna". Om man ser det ur ett berättarmässigt perspektiv, borde inte en ökning av "Motståndskvinna" snarare förstärka "Efterlyst av staten"? Är säkert ok om man definierar varför aspekten "Efterlyst av staten" försvinner (Phaide kanske väljer att arbeta mer "anonymt" och förlorar sin plats på statens "Most wanted"-list).
När det gäller komplexa handlingar med två aktiva "sidor" tänker jag mig att det är fördelaktigt om de är någorlunda balanserade, d v s i direkt motsats till varandra. Det kan ju hända att den omedelbara "belöningen" som ett uppnått mål ger är markant bättre för den ena parten än för den andra, eftersom målen definieras av aktörerna var för sig. Jag har svårt att föreställa mig detta i praktiken, antar att jag får vara med och testa om det finns möjlighet
Jag gillar skarpt att systemet med avdrag i form av t ex olika skador också är baserat på aspektsystemet. Strömlinjeformningen har du lyckats utmärkt med!
Sammanfattningsvis ser jag ditt rollspel som väldigt "samberättande". Det finns helt klart en massa taktiska avvägningar, men dessa är inte på något sätt bundna av ramar - på gott och ont. Om man kan hantera den högre grad av "abstrakthet" som ditt system färgas av, så kan det nog bli riktigt kul.
När det gäller komplexa handlingar med två aktiva "sidor" tänker jag mig att det är fördelaktigt om de är någorlunda balanserade, d v s i direkt motsats till varandra. Det kan ju hända att den omedelbara "belöningen" som ett uppnått mål ger är markant bättre för den ena parten än för den andra, eftersom målen definieras av aktörerna var för sig. Jag har svårt att föreställa mig detta i praktiken, antar att jag får vara med och testa om det finns möjlighet
Jag gillar skarpt att systemet med avdrag i form av t ex olika skador också är baserat på aspektsystemet. Strömlinjeformningen har du lyckats utmärkt med!
Sammanfattningsvis ser jag ditt rollspel som väldigt "samberättande". Det finns helt klart en massa taktiska avvägningar, men dessa är inte på något sätt bundna av ramar - på gott och ont. Om man kan hantera den högre grad av "abstrakthet" som ditt system färgas av, så kan det nog bli riktigt kul.