Men du missar poängen i mitt inlägg, totalt. Eller så uttrycker jag mig otroligt slarvigt. Det jag menar är att då man går ut och säger "ni är lurade" så gör man fel. Om man aldrig säger att man stod för åsikter som inte var ens egna så gör man inte fel. Om du ALDRIG inser att du har blivit lurad, är det då fel att lura? Blir någon skadad? Vem far illa?
*lägger till lite innan allt för många läser och blir förbannade över saknaden av moralen i inledningen*
Nu handlar det ju faktiskt inte heller helt om falska åsikter. Krank har ju sagt att han hyser Anarkistiska tankar, han bara drog åsikten till sin spets. Det är alltså inte en åsikt som är falsk, bara lite överdriven. Då har vi klargjort det (om jag inte totalt missförstått Krank förstås).
Men om vi nu hypotetiskt säger att jag hyser rasistiska tendenser, och det kommer upp en debatt om människors lika värde och jag blir nyfiken på andra ståndpunkter men tycker att folk lägger ner för lite krut i dem för att fånga mitt intresse ordentligt. Ja då kan jag ju smeta på min åsikt lite extra krut, för då vet jag att ni andra kommer att smeta på era åsikter lite mer krut och kanske ge mig det jag är ute efter. Det är ett resultat som är ett självändamål, inte debatten i sig. Men det är fortfarande egoistiskt.
Om jag slänger upp en debatt om vilket som är bäst, DoD91 eller AD&D. Då gör jag det ju inte för att jag vill dela med mig av debatten till alla, eller dela med mig av resultatet. Jag gör det ju för att jag vill att ni skall övertyga mig om det ena eller det andra. Eller få en ståndpunkt som jag hade bevisad eller motbevisad. Egoistiskt.
All form av trådstartning är egoistisk. Eller i alla fall majoriteten av trådstartningarna är det. Vad är det som är så hemskt med att man snor en del av en stor debatt i egoistiskt syfte. Du får ju ut något av det med, om du väljer att debattera måste ju debatten ge dig något?