Varför all the namecalling?
Den här diskussionen är rätt rolig, för den visar ett annat sätt (ett annat än det Nightowl citerat) som internetdiskussioner ofta ballar ur på: Vad ni gör är att väldigt snabbt skuldbelägga och demonisera era respektive meningsmotståndare, så att ni därefter inte skall behöva kosta på er att se på saken ur deras perspektiv. På Kranks och Eksems sida (ledsen att jag kategoriserar den sidan på det viset) så sägs det ibland att motståndarna skulle vara konformister och bara vilja klappa varandra på axlarna, och på Walium och Rosens sida (återigen, sorry) sägs det att motståndarna ljuger och har "vederstyggliga" åsikter - eller att de bara diskuterar för retorikens egen skull.
---
Jag personligen tycker det är ganska uppenbart att vi har en skillnad mellan två olika tankesätt - och att ni ägnar alldeles för mycket ansträngningar åt att basha varandra istället för att bara lyssna och försöka förstå hur den andra sidan resonerar.
Här gör jag mitt försök att medla:
Lögn och Sanning:
First things first:
Man kan inte "ljuga" eller "lura" någon om det inte finns någon "sanning". Det säger sig själv, men man kan heller inte ljuga eller luras om man inte bryter något förtroende.
En matematiklärare som lär ut att 9 x 9 = 99; han ljuger - precis som en man ljuger när han säger till sin fru att han inte fantiserar om att ha sex med hennes väninnor - men en galning på gatan som säger att 9 x 9 är 99, eller att han inte vill ha sex med våra väninnor; han kan knappast kallas för en lögnare; enär han inte bryter något förtroende med oss. Vi har ju dels inte investerat några känslor i relationen till honom (vilket ett gift par har med varandra), och dels har vi inget "kontrakt" med honom (vilket eleverna däremot har till sin matematiklärare).
Vi kan naturligtvis tycka att galningen på gatan "har fel" eller att han "är rolig" (eller "är jobbig"), men om vi säger att "han ljuger!" eller "han luras!" så snackar vi bara skit.
Nå, man kan dock ha olika åsikter om vilken relation vi har med varandra på det här forumet, och det är så här jag ser på saken:
Hur jag tolkar att Walium och Rosen (m.m.) ser på saken:
Så vitt jag vet är varken Walium, Rosen eller Krille särskilt religiösa, men deras resonemang i den här tråden har varit samma som oftast används av religiösa grupper: Man är väldigt lojal till sina principer och till sina ideal, och identifierar sig till stor del till dessa. Rosen skrev bl.a. att han inte ville låta vissa saker "få stå emotsagda" - och jag antar att han menade uttalanden som var oförenliga med hans värderingar.
Om man på det här viset identifierar sig så mycket med ens principer att man gör det till ens uppgift att försvara dem - för ens egen övertygelses skull - så känner man sig förstås bedragen när det visar sig att angreppet inte var helhjärtat. Man investerar helt enkelt en massa känslor och tid i en diskussion som inte visade sig vara vad man trodde att den var.
Det här måste man respektera. De som står på Eksem och kranks sida skall inte få det att låta som om Walium och Rosen bara är ute efter samförstånd eller att de vill klappa varandra på axlarna; ty sådana spekulationer är bara skitsnack. Respektera deras inställning och när ni ser på era inlägg att ni får svar som verkar väldigt uppriktigt indignerade; fråga då er själva om ni egentligen tror er kunna bidra med något genom att blåsa nytt liv i diskussionen eller om ni bara djävlas och roar er på deras bekostnad.
Hur jag tolkar att Eksem och krank (m.m.) ser på saken:
Vissa människor identifierar sig inte så starkt med (alla) sina åsikter, utan ser snarare ett egenvärde i att hela tiden ifrågasätta, omvärdera och tvivla på sina ideal. De upplever sig ha en stor distans till sina resonemang och tar inte direkt illa upp när de konfronteras med avvikande åsikter. Däremot kan de bli rätt rastlösa när allt är tråkigt och tillrättalagt.
Jag är själv en extremt version av den här sortens människor. Det är inte så enkelt att jag är "för" eller "emot" det svenska kungahuset, till exempel; jag kan sympatisera med båda sidor i diskussionen och jag kan enkelt argumentera mot mig själv för båda sidor. Inte för att jag skulle vara förtjust i meningslös retorikpingis; utan för att jag ännu inte bestämt mig för vad jag själv tycker och vilka argument som egentligen väger tyngst för mig. Om jag skriver att "jag tycker att Sverige behöver sitt kungahus" så ljuger jag inte. Jag talar inte sanning heller. Jag har helt enkelt inte bestämt mig för vilket ännu, så därför är jag inte lojal till endera sidor. Eftersom jag inte "är" varken för eller emot så tar jag inte åt mig personligen om någon angriper den ena sidan eller den andra.
Eftersom jag är vetgirig snarare än principfast så är jag mer intresserad av att få ut något av diskussionerna jag läser och deltar i, än att upphöja mina egna värderingar till allmän praxis. Det här betyder att jag mycket väl kan välja att bara dela med mig av ena sidan av mina åsikter, eller att jag kan ställa vissa av mina resonemang på sin spets. Helt enkelt för att se hur andra reagerar på dem och på vilket sätt de bemöter mig.
Som jag har förstått det så tänker krank, Eksem, Dante och Troberg ungefär likadant i den här frågan. Men har vi då inte rätt att kräva att de skall berätta om alla sina åsikter; eller att de skall bestämma sig för vad de tycker innan de skriver något på ett forum?
Svar: Nej. Jag har inte gift mig med krank och jag har aldrig utsett honom till min andliga ledare, eller något liknande. Kort sagt; krank och jag har ingen relation till varandra som medför ett förtroende som inte får brytas. Vi har aldrig ens träffat varandra. Det enda jag har rätt att förvänta mig av honom på ett diskussionsforum är att han skall hålla sig till reglerna och till ämnena, samt att han skall skriva intressanta inlägg. Några fler krav än så har ingen av oss rätt att ställa på varandra.
I en djup och innerlig kärleksrelation kan det kanske vara fult att inte medge att man är osäker innan man uttalar sig säkert om något, men så fungerar det verkligen inte på ett diskussionsforum (av nödvändighet). Hey, jag följer inte ens den devisen när jag pratar med mina bästa vänner eller till mina föräldrar.
Jag omprövar hela tiden åsikter på mig själv, varför skulle jag inte göra samma sak på er?
Det här måste man respektera. De som står på Rosens och Waliums sida får inte nedvärdera avsaknaden på principfasthet såsom om det vore tal om meningslös retorikiver eller lögnaktig lurighet, och absolut inte påstå att de "inte står för sina åsikter". Sådana spekulationer är bara skitsnack. Försök istället förstå att somliga inte bestämt sig ännu och inse vilken ära det är att de låter er vara med om att påverka deras värdegrund. Det är förståeligt att ni blir indignerade när ni upplevt er ha varit ensamma om att investera känslor i en diskussion, men det medför inte att ni har intagit moralisk highground och därmed har rätt att komma med personangrepp.
---
That's all, folks.