Obsidian.md någon som använder det för spellederi?

Lunkster

DnD5e mestadels
Eftersom jag är lite lätt allergisk mot molntjänster så vill jag lagra allt lokalt (med backup mot tex github.com eller Dropbox). Jag har använt Obsidian.md ett halvår för egna anteckningar vilket är ett grymt verktyg, och har nu börjat använda det till DnD. Funkar på MS, Mac, Linux, iOS och Android.

Bra exempel för det på YT är Josh Plunketts kanal .

Har nu importerat in OSR och alla spells samt installerat plugins för Initiative tracker, Dice roller, Stat blocks, Leaflet maps och det är riktigt nice.

Att dessutom använda det tillsammans med Deskreen för att dela fönster, tex kartor, till en ipad på bordet är lite lockande

Finns en bra FB-grupp för detta men jag efterlyser svenska användare för att utbyta idéer och erfarenheter.

Någon här?

(Skärmdump från telefån)

Screenshot_20220715-115718_Obsidian.jpg

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har precis börjat använda det för min Dimmiga Dalar kampanj men än så länge är det bara en liten enkel wiki. Men är väldigt nöjd!

lupmet

Swordsman
Jag har faktiskt byggt något liknande själv med hjälp av Python men får ändå tacka för tipset! Det fick mig att upptäcka Cryptomator vilket lät riktigt intressant!

Finns det något sätt att filtrera MD-filerna genom ett externt program innan de ... publiceras eller vad det kan heta? Mitt egenutvecklade system ger mig möjligheten att definiera kommandon så jag kan skriva "svärdet har @besv(Förtrolla vapen)(3)" och få "svärdet har Förtrolla vapen E3" eller "Amanda är född @årsedan(@slpålder(Amanda)) och få "Amanda är född 1236" eftersom jag har bestämt att kampanjen utspelas år 1283 och har definierat att Amanda är 47 år när kampanjen utspelas. Det är väldigt händigt. Jag utgår att det finns eftersom det finns så många tillägg men när jag skummande dokumentationen framgick det inte särdeles tydligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kollade på det för ett tag sedan… olyckligtvis är jag raka motsatsen, jag vill ha allting i molntjänster och bara ha lokala filer som backup i stort sett, så för mig föll det bort. Så om någon har tips om något som är som Obsidian men är en molnbaserad webapp som gärna använder Google Drive eller nåt som lagringsyta så vore jag tacksam för tips =)

Det närmaste jag hittat är väl typ… Gitbook, som jag använder för att skriva material och dokumentation till mina elever. Och det är ju ett najs verktyg, men inte alls anpassat för den sortens fria strukturer som Obsidian har, och inte samma visualiseringsmöjligheter.

lupmet

Swordsman
Webbapp kanske den faller på... Något rätt klumpigt men kanske något i din smak är Obsidian portal (vilket var det jag först trodde var det som menades. Obsidian Portal har bestämt omnämnts på forumet förr men det är mer wikiliknande och SL kan ha hemliga anteckningar för varje wikisida. Det var dock ganska kantigt när vi testade det för 5-8 år sedan. En del hyllar, andra svär över World Anvil (verkar vara svårt att få ut data ifrån systemet om du vill byta plattform).

krank

Webbapp kanske den faller på... Något rätt klumpigt men kanske något i din smak är Obsidian portal (vilket var det jag först trodde var det som menades. Obsidian Portal har bestämt omnämnts på forumet förr men det är mer wikiliknande och SL kan ha hemliga anteckningar för varje wikisida. Det var dock ganska kantigt när vi testade det för 5-8 år sedan. En del hyllar, andra svär över World Anvil (verkar vara svårt att få ut data ifrån systemet om du vill byta plattform).
Ja, jag var ju med och crowdfundade Obsidian Portals refresh för några år sedan men tycker att det blev ganska dåligt – kasst och inkonsekvent gränssnitt etc. Också inte så mycket "webapp" som en traditionell wiki, med alla de begränsningar som finns i en sådan. Och som du är inne på så stänger ju både Obsidian och World Anvil inne sin data.

Lemur

Så om någon har tips om något som är som Obsidian men är en molnbaserad webapp som gärna använder Google Drive eller nåt som lagringsyta så vore jag tacksam för tips =)
Jag synkar mitt obsidian-projekt till Google Drive. Funkar bra att använda mellan olika datorer och i teorin även på telefonen (men det har jag inte testat)..

krank

Jag synkar mitt obsidian-projekt till Google Drive. Funkar bra att använda mellan olika datorer och i teorin även på telefonen (men det har jag inte testat)..
Ja, det går ju såklart. Jag vill mest slippa ha separata program för grejer om jag inte måste… =)

Lunkster

DnD5e mestadels
Jag kollade på det för ett tag sedan… olyckligtvis är jag raka motsatsen, jag vill ha allting i molntjänster och bara ha lokala filer som backup i stort sett, så för mig föll det bort. Så om någon har tips om något som är som Obsidian men är en molnbaserad webapp som gärna använder Google Drive eller nåt som lagringsyta så vore jag tacksam för tips =)

Det närmaste jag hittat är väl typ… Gitbook, som jag använder för att skriva material och dokumentation till mina elever. Och det är ju ett najs verktyg, men inte alls anpassat för den sortens fria strukturer som Obsidian har, och inte samma visualiseringsmöjligheter.
Du kan köra obsidian synkat i molnet via deras egen tjänst, men eftersom jag har Dropbox och synkar där så kommer jag åt allt från alla mina enheter och har det lagrat lokalt. Behöver ingen uppkoppling när jag spelar.

Lunkster

DnD5e mestadels
Jag har faktiskt byggt något liknande själv med hjälp av Python men får ändå tacka för tipset! Det fick mig att upptäcka Cryptomator vilket lät riktigt intressant!

Finns det något sätt att filtrera MD-filerna genom ett externt program innan de ... publiceras eller vad det kan heta? Mitt egenutvecklade system ger mig möjligheten att definiera kommandon så jag kan skriva "svärdet har @besv(Förtrolla vapen)(3)" och få "svärdet har Förtrolla vapen E3" eller "Amanda är född @årsedan(@slpålder(Amanda)) och få "Amanda är född 1236" eftersom jag har bestämt att kampanjen utspelas år 1283 och har definierat att Amanda är 47 år när kampanjen utspelas. Det är väldigt händigt. Jag utgår att det finns eftersom det finns så många tillägg men när jag skummande dokumentationen framgick det inte särdeles tydligt.
Har inte utforskat parametrar på det sättet men med dataview och bra metadata i frontmatter så är utsökningsmöjligheterna mycket bra.

Lunkster

DnD5e mestadels
Jag gillar att ha allt I Markdown och oavsett program så kan jag läsa filerna och behandla dom i batch via tex replace i notepad++ för alla filer i ett bibliotek. Man kommer aldrig vara begränsad av en programvara utan allt är ren text. Men obsidian är väldigt öppet så det kommer nog överleva alla presumtiva ägare

Lunkster

DnD5e mestadels
Ja, jag var ju med och crowdfundade Obsidian Portals refresh för några år sedan men tycker att det blev ganska dåligt – kasst och inkonsekvent gränssnitt etc. Också inte så mycket "webapp" som en traditionell wiki, med alla de begränsningar som finns i en sådan. Och som du är inne på så stänger ju både Obsidian och World Anvil inne sin data.
Precis, det vill man ju inte...

Lunkster

DnD5e mestadels
Jag kör Dropbox med dropsync på Android. Funkar klockrent.

Lunkster

DnD5e mestadels
Verkar hyfsat vettigt.
Har inte testat notion men det är nog liknande, dock inte lika öppet. Det finns utvecklare inom Obsidian som är rollspelare och utvecklar plugins för just rollspel. De är mycket tillmötesgående så har man en bra idé så brukar det falla i god jord.

Lunkster

DnD5e mestadels
Är det någon som är intresserad så kan jag dela mitt vault med det jag importerat (exkl köpa grejer) och även med de plugins jag kör.

Lunkster

DnD5e mestadels
Jag har precis börjat använda det för min Dimmiga Dalar kampanj men än så länge är det bara en liten enkel wiki. Men är väldigt nöjd!
Kul, vad är du mest nöjd med och vilka funktioner använder du?

Lemur

Kul, vad är du mest nöjd med och vilka funktioner använder du?
Bara standard-grejer. Jag skriver texter, sorterar dom i foldrar och länkar mellan dom som en wiki.
Men helt klart nyfiken på att hitta fler funktioner. Jag har en hel del slumptabeller så en inbyggd tärningsrullare vore bra.

Lunkster

DnD5e mestadels
Bara standard-grejer. Jag skriver texter, sorterar dom i foldrar och länkar mellan dom som en wiki.
Men helt klart nyfiken på att hitta fler funktioner. Jag har en hel del slumptabeller så en inbyggd tärningsrullare vore bra.
Diceroller finns under community plugins.
Kör du DnD så kan jag starkt rekommendera statblock, men du kan justera mallen där så det borde kunna passa andra spel.