Ecleptomania
Veteran
Jag har en fråga som jag inte kan knäcka själv och jag känner tyvär ingen mattematiker som kan hjälpa mig med denna insikt heller.
Jag och min grupp har diskuterat lite för många timmar om hur sannolikhet och statistik fungerar när tärningar inte bara kan bli dem resultat som visas på tärningarna, utan helt plötsligt i Teorin kan bli hur höga resultat som helst.
Ett exempel är svenska Neogames som använder ObxT6 för att slå slagen i spelet. Vilket innebär att när man slår ex. 3T6 så slår man om alla sexor som två tärningar.
(Ex utfall, 2, 5, (6) > 3, 5)
Ett annat exempel är World of Darkness som slår T10:or, vid resultatet 10 så slår man en extra tärning, detta är även ett sätt som AEG använder i Legend of the five Rings.
Jag och mina spelare har börjat skapa ett eget regelsystem för vårt eget rollspel och vi undrar nu om vi kan räkna ut sannolikhet eller i alla fall ett snitt på tärningar eftersom vi kör med ett likvärdigt system som Neogames Obtärningar.
Vi använder T8 som bas i vårt system och vid ett utfall på en 8:a så tar man upp tärningen och slår två nya tärningar. Vad vi då vill veta är hur räknar man ut vad snittet blir på en "Exploderande T8" och i sin tur om det finns något sätt att beräkna sannolikhet på att slå vissa utfall osv.
Finns det någon klok person på forumen som kan hjälpa oss tro? =)
Jag och min grupp har diskuterat lite för många timmar om hur sannolikhet och statistik fungerar när tärningar inte bara kan bli dem resultat som visas på tärningarna, utan helt plötsligt i Teorin kan bli hur höga resultat som helst.
Ett exempel är svenska Neogames som använder ObxT6 för att slå slagen i spelet. Vilket innebär att när man slår ex. 3T6 så slår man om alla sexor som två tärningar.
(Ex utfall, 2, 5, (6) > 3, 5)
Ett annat exempel är World of Darkness som slår T10:or, vid resultatet 10 så slår man en extra tärning, detta är även ett sätt som AEG använder i Legend of the five Rings.
Jag och mina spelare har börjat skapa ett eget regelsystem för vårt eget rollspel och vi undrar nu om vi kan räkna ut sannolikhet eller i alla fall ett snitt på tärningar eftersom vi kör med ett likvärdigt system som Neogames Obtärningar.
Vi använder T8 som bas i vårt system och vid ett utfall på en 8:a så tar man upp tärningen och slår två nya tärningar. Vad vi då vill veta är hur räknar man ut vad snittet blir på en "Exploderande T8" och i sin tur om det finns något sätt att beräkna sannolikhet på att slå vissa utfall osv.
Finns det någon klok person på forumen som kan hjälpa oss tro? =)