Nekromanti Och där dök det upp!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,126
Det har ju pratats om ett Warcraft-rollspel ett tag nu och idag snubblade jag över det här .

Rent instinktivt måste jag säga at D20 nog var ett bra val av regelsystem.

Har ni sett det? Spelat det? Synpunkter?

/Vulf - tyckte bäst om Warcraft 2
 
jag har inte läst ett dugg om ett warcraft3 spel, men reagerar instinktivt på att du tycker att D20 verkar vara ett bra val.
Måste bara säga emot. D20 är enligt mig, och några med mig, inte ett bra system. Varför behöver inte diskuteras, för det har ältats om och om i otaliga trådar. Men jag anser att det _alltid_ är bättre att utveckla ett eget system, då rollspelet tenderar att få mer "själ" då.
 
D20 är enligt mig, och några med mig, inte ett bra system. Varför behöver inte diskuteras, för det har ältats om och om i otaliga trådar.

Varför tar du själv upp det då?
Skärpning.

chrull
 
Ryktet säger att det redan finns på sf-bokhandeln.
348 kr kostar det visst.

chrull
 
HeHe !

Fasen va´coolt !!
Har tyvärr inte hört talas om att Warcraft skulle komma ut som rpg, men idéen verkar kul. Speciellt om man när man har spelat dataseplet åxå.
 
Weeee...eller nått...

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka...egentligen... Det är coolt med ett rollspel på Warcraft-temat. Antagligen oundvikligt också. Men en del av känslan tappas på något sätt.

Att välja d20 är nog ingen dum idé även om det faktiskt finns ett "eget" mycket, mycket krångligare system i själva datorspelet, som man med lite ansträngning kunnat fixa till. Men, men det hade ju inte Wizards vunnit något på. :gremwink:

Var det bara jag som reagerade på att när man tröck på online store så hamnade man i White Wolf's affär. Bara apropå Wizards vinst... :gremgrin:
 
Behövs det?

Behöver vi verkligen ett spel baserat på WC? Det känns för mig som om det bara är ett till i raden av amerikanska "axellskyddsspel" (ju större axelskydd man har dessto mäktigare är man). Värdlen är väll heller inte så mycket att hurra över, det är väll ingen större skillnad på den och resten av alla "normal" fantasyvärldar.

Legolas
 
jag har inte läst ett dugg om ett warcraft3 spel, men reagerar instinktivt på att du tycker att D20 verkar vara ett bra val.
Måste bara säga emot. D20 är enligt mig, och några med mig, inte ett bra system.

Även om jag normalt ogillar d20, så måste jag säga att i det här fallet passar det rätt bra. Det är ju gjort för dungeonbashing, enda datorspelen jag kan komma på som passat bättre för d20 är Diablo och Gauntlet.

Tänk bara om de kunde hålla sig till sådant i stället för att förorena bra koncept som B5, Farscape, Cthulhu osv!
 
Re: Behövs det?

Behöver vi verkligen ett spel baserat på WC? Det känns för mig som om det bara är ett till i raden av amerikanska "axellskyddsspel" (ju större axelskydd man har dessto mäktigare är man). Värdlen är väll heller inte så mycket att hurra över, det är väll ingen större skillnad på den och resten av alla "normal" fantasyvärldar.

Tja, det kanske inte tillför så mycket som spel, men det kanske lockar in lite folk i hobbyn som annars bara hade spelat datorspel.
 
Re: Weeee...eller nått...

Var det bara jag som reagerade på att när man tröck på online store så hamnade man i White Wolf's affär. Bara apropå Wizards vinst...

Det beror på att det är Sword & Sorcery, alltså White Wolf som har gjort spelet, och inte Wizards.

Personligen tycker jag att det verkar som en kul idé... Man man har ju inte råd.
 
Re: Och där rök de ihop... [OT]

D20 är enligt mig, och några med mig, inte ett bra system. Varför behöver inte diskuteras, för det har ältats om och om i otaliga trådar.

Varför tar du själv upp det då? Skärpning.

Men det gjorde han ju inte... (?) Eller missade jag ironin?

//Erik - går i klinch
 
D20 känns ju faktiskt som ett bra val av regelsystem. Åtminstone om man tänker på Warcraft 3 med dess Heroes som fungerar helt enligt D&D-principen med nivåer och ökande HP.

Men lite halvt appropå Legolas kommentar (och trobergs efterföljande svar):
Vad är dealen med alla CRPGs som blir TRPGs*? Och alla blir ju D20 för sjuttsingen! (Diablo, Warcraft, Everquest, och det finns säkert ännu fler)
Fast jag fattar ju att det har med pengar att göra, så jag vet inte... men ändå.



* Jag har inte den minsta aning om vad jag menade med de förkortningarna, men nåt i stil med Computer RolePlayingGames och Table RolePlayingGamesm kanske. Vilket är dumt eftersom bara Everquest är ett RPG.
 
Utveckla eget inte alltid bäst

Jag tycker inte att det alltid är bäst att utveckla ett eget system för varje rollspel som man ska göra. Det går åt mycket resurser till att skriva ett rollspel, och om man istället för att försöka hitta på ytterligare ett sätt att slå tärningar på, ägnar sig åt att arbeta med världen och hur den fungerar med ett färdigt system, så kan man få ett mycket bättre spel än om man försöker göra något helt från scratch.

Man kan helt enkelt lägga mer tid på själen.

Det kan självklart bli tvärtom också. Man kan aldrig så noga veta. Men i mitt tycke är just systemskapandet en överskattad aktivitet inom rollspelsmakande. För mig alltså.

M.
 
ja.

Och sen när World of Warcraft dyker upp till sist så kommer det kanske dra ännu mer folk.
Då får vi ett mmorpg i warcrafts värld och folk som fastnar för det kanske blir ännu mer sugna på att pröva riktigt rollspel...

När linan går ner eller så.

Jag ska nog köpa mig wcrpg, sen. när CSN behagar att tillfredsställa mina behov...

chrull

(och här blev det många krokar för troberg att dra dåliga skämt om...)
 
Re: Weeee...eller nått...

Det beror på att det är Sword & Sorcery, alltså White Wolf som har gjort spelet, och inte Wizards.

Ah, okej. Man lär sig något nytt varje dag. :gremsmile:
 
enda datorspelen jag kan komma på som passat bättre för d20 är Diablo

Och Diablo, eller iaf Diablo 2 finns ju till d20 så... :gremsmile:
 
Re: Utveckla eget inte alltid bäst

Jag tycker inte att det alltid är bäst att utveckla ett eget system för varje rollspel som man ska göra. Det går åt mycket resurser till att skriva ett rollspel, och om man istället för att försöka hitta på ytterligare ett sätt att slå tärningar på, ägnar sig åt att arbeta med världen och hur den fungerar med ett färdigt system, så kan man få ett mycket bättre spel än om man försöker göra något helt från scratch.

Om man ska bygga en helt egen (och unik?) värld så måste man ju givetvis ha en ide om hur världen fungerar.
Ex: Gravitet. I din värld så är graviteten aningen lägre än vad den är på jorden. Ett egen-knåpat system tenderar att innefatta skaparens alla tankar om världen i sina regler. Därför blir den mer genuin. Det universella systemet har nästan helt säkert inte tänkt i samma banor som den som använder systemet till sin värld.
Vad jag vill komma fram till är att jag anser att spelet blir mer genuint ifall skaparen skrivit ett eget system. Det får mer själ.
 
Back
Top