Okej!
Med den traditionella lustigheten från storuggla åsido.. /images/icons/wink.gif
Angående initaiv och liknande:
Eftersom odöda kan "tänka" lite, så antar jag att deras själar finns kvar.. När man väcker en död, tvingas hans själ tillbaka till kroppen då eller?
Själv skulle jag nog lösa det som så att den vanliga horden av odöda drivs av någon enkel, instinktskraft.. Dom kan inte tänka själva, utan går helt på instinkt.. Frågan är ju hur? Kanske deras gamla själ har lämnat "avtryck" i kroppen? Det kan ju förklara hur dom vet hur man slåss och sånt, minnena finns kvar. Eller så drivs dom av magin eller en annan universell kraft.. Eller så kanske nekromantikern förser dom med ett slags litet sinne, kanske med sitt eget som avbild? Kanske han planterar "lustar" i dom? Lusten att döda, självbevarelselusten.. Rätt intressant sätt att designa sina egna odöda! /images/icons/laugh.gif
Sedan är ju frågan hur dom ser och hör, iallafall skelett, men det kan man ju strunta i.. Iallafall HUR dom ser eller hur, man kan ju bestämma sig för OM dom ser och hör eller bara förnimmer andra på något eteriskt plan..
Iallafall, dessa kan inte ta några egna initiativ, men pekar man på någon och säger "döda!" så tar dom sig dit, klättrandes t. ex om det behövs, och ja.. Dödar personen.
För mer kraftfulla odöda så tvingar nekromantikern in en ande/själ in i kroppen. Då får den en egen personlighet och så, även om dess sinne kan vara rätt begränsat..
Du kan ju ta en titt på det som Herr Nils sa: Att odöda börjar som zombies, och när dom ruttnat nog för att bli skelett är dom tillräckligt "starka" för att "hålla ihop", och sedan går dom vidare för att bli kroppslösa andar.
Jaja, för att återgå till det här med en odöds sinne.. Vi har ju:
1. Han/Hon/Den/Det är besatt av sin gamla själ, eller kanske en annan, med begränsat sinne.
2. Minnena har "etsats fast" i kroppen och sitter kvar.
3. Nekromantikern förser dom med ett sinne (Samma modell åt alla antar jag, annars kan det ta tid.. /images/icons/wink.gif Intressant bieffekt: Har en odöd en defekt så har alltså alla i samma "kull" samma defekt!)
4. Dom drivs av någon universell kraft. Typ. Allt hat i världen får dom att marschera.. Vet inte hur det ska hänga ihop, men det går nog.. /images/icons/wink.gif Dödsgudens kraft om du har någon?
5. Man skiter i förklaringen. Det är också ett sätt.. /images/icons/wink.gif