Nekromanti Odöd krigsföring

Cybot

Mest spelbar
Lite tankar om odöd "anatomi"

Först av allt. Ögon fungerar nog knappast. Inte hörsel, känsel eller något annat heller. Kort sagt, de är ett besatt skelett och skulle lika gärna kunna vara en besatt rustning.

Så hur fungerare de då? Och varför använder man lik och inte mekaniska besatta rustningar som nog skulle vara en hel del effektivare?

En möjlighet är ju att det faktiskt ÄR personens ande som styr den odöde. Nekromantikern använder kroppen som en länk för att fånga den döde personens ande på ett limbo plan mellan de dödas rike och våran värld och besvärjer anden att göra som han vill. Detta skulle ge dem en lite mer rudimentär intelligens...men ändå begränsad för att personen är MYCKET djupt besvärjd så att han ska lyda nekromantikern. Befälhavare i hans odöda arme skulle vara liken efter typiska "thugs". Sådana vars sinne inte behöver kontrolleras i så djup grad att de blir motsvarigheten till hjärntvättade, nerdrogade zombie-aktiga(på mer än ett sätt) personer.

Det skulle förklara en hel del saker om de odöda.
Om anden som styr den odöde befinner sig på ett limboplan uppfattar han kanske bara aurorna(den psykiska energin) från de varelser och föremål som befinner sig i den här världen. Han ser inte, hör inte, känner ingenting förutom psykisk energi(så som omger alla levande varelser). Detta skulle kanske förklara varför odöda inte är några hejare på att uppfatta saker eller reagera särkilt snabbt. De uppfattar inte världen som de är vana vid och regarear ungefär som om de hade glasögon som gjorde allting suddigt och förvridet.

Det är också andens livskraft och energin från det här limboplanet som driver den odöde, som får hans lemmar att röra på sig. De behöver faktiskt inte nekromantikern för att fungera och behöver därför inte hans direkta övervakande.

Men en nekromantiker gör nog sig själv till en komponent i formlen för att lättare kunna kunna övervaka och känna förändringar i sin odöda hord....och för att lättare kunna kommendera dem.

Fast när man tänker efter så borde ju den smarta nekromantikern ha hittat på något sätt att få dem att höra kommandon eller folk som pratar eller liknande. För stora nackdelar om han inte gör det.

Går säkert att fixa med magi, om man kan tjuvlyssna med hjälp av magi så borde det väl gå att konstruera ett magiskt öra. Huja. Att konstruera en odöd är ju svårare än man tror! Lite som att bygga AI-robotar med skillnaden att du inte vill få dom att visa känslor eller spela fotboll utan att bli mordiska massmördarmaskiner.

Sodivra

Champion
Okej!

Med den traditionella lustigheten från storuggla åsido.. /images/icons/wink.gif

Angående initaiv och liknande:
Eftersom odöda kan "tänka" lite, så antar jag att deras själar finns kvar.. När man väcker en död, tvingas hans själ tillbaka till kroppen då eller?

Själv skulle jag nog lösa det som så att den vanliga horden av odöda drivs av någon enkel, instinktskraft.. Dom kan inte tänka själva, utan går helt på instinkt.. Frågan är ju hur? Kanske deras gamla själ har lämnat "avtryck" i kroppen? Det kan ju förklara hur dom vet hur man slåss och sånt, minnena finns kvar. Eller så drivs dom av magin eller en annan universell kraft.. Eller så kanske nekromantikern förser dom med ett slags litet sinne, kanske med sitt eget som avbild? Kanske han planterar "lustar" i dom? Lusten att döda, självbevarelselusten.. Rätt intressant sätt att designa sina egna odöda! /images/icons/laugh.gif
Sedan är ju frågan hur dom ser och hör, iallafall skelett, men det kan man ju strunta i.. Iallafall HUR dom ser eller hur, man kan ju bestämma sig för OM dom ser och hör eller bara förnimmer andra på något eteriskt plan..

Iallafall, dessa kan inte ta några egna initiativ, men pekar man på någon och säger "döda!" så tar dom sig dit, klättrandes t. ex om det behövs, och ja.. Dödar personen.

För mer kraftfulla odöda så tvingar nekromantikern in en ande/själ in i kroppen. Då får den en egen personlighet och så, även om dess sinne kan vara rätt begränsat..

Du kan ju ta en titt på det som Herr Nils sa: Att odöda börjar som zombies, och när dom ruttnat nog för att bli skelett är dom tillräckligt "starka" för att "hålla ihop", och sedan går dom vidare för att bli kroppslösa andar.

Jaja, för att återgå till det här med en odöds sinne.. Vi har ju:

1. Han/Hon/Den/Det är besatt av sin gamla själ, eller kanske en annan, med begränsat sinne.
2. Minnena har "etsats fast" i kroppen och sitter kvar.
3. Nekromantikern förser dom med ett sinne (Samma modell åt alla antar jag, annars kan det ta tid.. /images/icons/wink.gif Intressant bieffekt: Har en odöd en defekt så har alltså alla i samma "kull" samma defekt!)
4. Dom drivs av någon universell kraft. Typ. Allt hat i världen får dom att marschera.. Vet inte hur det ska hänga ihop, men det går nog.. /images/icons/wink.gif Dödsgudens kraft om du har någon?
5. Man skiter i förklaringen. Det är också ett sätt.. /images/icons/wink.gif

Baldyr

Hero
Re: Så här gör man för att få en otroligt mäktig armé!

Jag vill också minnas att ritualer är ett undantag, av uppenbara skäl. Staffar lär alltså ha rätt i den frågan. Men kolla gärna upp det - jag har inte gjort det i alla fall.

Magiska föremål med ritualer (såsom de som förekommer i äventyr) förklaras sedan enklast med att det rör sig om mäktiga "artefakter", alltså magiska föremål som inte omfattas av de vanliga magireglerna och deras begränsningar. (Det kan ju krävas särskilda omständigheter, omfattande offer, konfluxer eller gudomliga ingripanden för att fästa ritualer på magiska föremål. Förslagsvis.)

/Baldyr

Cybot

Mest spelbar
artefakter....

Magiska föremål med ritualer (såsom de som förekommer i äventyr) förklaras sedan enklast med att det rör sig om mäktiga "artefakter", alltså magiska föremål som inte omfattas av de vanliga magireglerna och deras begränsningar. (Det kan ju krävas särskilda omständigheter, omfattande offer, konfluxer eller gudomliga ingripanden för att fästa ritualer på magiska föremål. Förslagsvis.)

Eller en ovanligt uppfinningsrik Kobold-nekromantiker.
Kommer ihåg när en kille jag spelade med för ett par år sen spelade en nekromantiker skaffade sig ett äckligt högt värde i mekanik. Ingen fattade varför ända fram till att han annonserade att han skulle bygga ett mekaniskt verk som simulerade ritualer inklusive permanens/Nexus och förmågan att kasta alla de besvärjelser som krävs under ritualen.

SL skrattade så mycket att han inte hade något annat val än att godkänna det efter som vi spelade en Discworld modifikation./images/icons/wink.gif

Sodivra

Champion
Va' skoj! :)

Ett tips till Khobo: Låt spelarna designa sin egen vagn med likstanksskydd för hästarna. Så får dom klura lite också.. /images/icons/smile.gif

Re: Så här gör man för att få en otroligt mäktig armé!

Jag vill minnas att det inte står något om att ritualer inte kan läggas i föremål. Om ni bara kan referera till en sån rad i reglerna så ska jag gärna tro på er.I värsta fall så får man lägga en ritual på dess dubbla skolvärde, då den kan kastas med samma kastningstid som en vanlig besvärjelse enligt någon Sinkadus. Så det är inte kört ändå.

Observera att det är alltid upp till SL hur man tolkar reglerna........

Hatar att kracha partyt.....

...men det känns som om sådana saker är högst beroende av vilket spel man talar om, vilken odöd det är och vilken kosmologi och metafysik man har. Det är alltså helt omöjligt att säga allmänna saker. Men för någon specifik kosmologi, metafysik typ av odöd och spel så skulle din idé kunna vara något.

Caen

Khobo

Veteran
WWI

Det skulle se ut som någon kavallerienhet från första världskriget... Så nja, nej tack /images/icons/crazy.gif De får helt enkelt leva med problemet att deras hästar blir skvatt galna, det är en ganska rolig detalj förresten. Men sen kommer jag självklart inte hindra dem om de kommer med några dumma idéer om att sätta gasmaskliknande saker på hästarna... Fast vi får väl se hur bra det blir. /images/icons/smile.gif

Mattias

Rickard

Urverk speldesign
Det jag tänkte skriva innan jag läste igenom tråden har redan skrivits.. Tyckte Cybots "Lite tankar om odöd 'anatomi'" stämde rusktigt bra överens med hur jag tycker.. Dessutom, det där med odöda och sjukdomar har jag aldrig tänkt på..

Har tre förslag som man kan ha med:
Synd att det hela var i en borg.. Hade det varit en belägring kring en stad så hade det kunnat vara kul att ha med att stadsborna såg hur delar av armén närmade sig stadens begravningsplats som ligger utanför murarna.. När de odöda väl trängt in (om de nu gör det) genom stadsmurarna så får RP:na höra höra några av stadsborna nära RP:na känna igen de odödas ansikten och vägra/sporras till att slåss mot dem..

Väntan.. Tydligen så väntar de odöda ut borgen för att få slut på proviant. En projektil kommer visslande genom luften från de odödas katapulter men istället för att projektilen är en sten så är det en kropp.. Den odöde kanske inte överlever flygfärden men den för smitta med sig.

Ett knippe av dödmanshänder kommer farandes genom luften mitt under en attack. De inriktar sig på porten...

/[color:448800]Han</font color=448800> som blev inspererad till att skriva ett äventyr som har med odöda