Nekromanti Odödliga ting....

Johan K

Gammal & dryg
Satt ute på balkongen & njöt av sol, glass & semester.. Så då är det lite lätt att tankarna flyter iväg åt lite olika håll.
Så jag kom & tänka på vad som kommer att bli ihågkommet om en framtid som ligger ganska lång ifrån nu.
Vad tror ni att kommer att bli ihågkommet från "våran" tid ? Då räknar jag alltså med ~2000-talet +/- några år...

Rising

Vila i frid
Vad tror ni att kommer att bli ihågkommet från "våran" tid ?
#1: Internet, och allt vad det inneburit av bonzai kittens, goatse.cx, den där snubben med ansiktet som råkat ut för en motorcykelolycka, fildelning, porr, den där charmiga turken som ville ha en flickvän, AYB, osv.

#2: World Trade Center. Hade det varit en film så hade man sagt "ja ja, hejda're Reidar... Jänkare alltså, de brer alltid på så himla mycket..."

#3: Michael Jacksons uppgång och fall. Han är seriöst en människa i klass med Ramses II, Jeanne d'Arc och liknande: Väldigt, väldigt tragisk och "omänsklig", rentutav mytisk.

#4: Shigeru Miyamoto. Han är spelens Mozart.

Man Mountainman

Storsvagåret
Internet, Internet, Internet och Internet.

Let's face it; inget annat fenomen har till sådan grad präglat ett decennium sedan, tja, nånsin. Jag tycker att folk överdriver när de jämför "IT-revolutionen" med den industriella revolutionen, men jag är ändå övertygad om att Internet är en av de största saker som hänt människan. Fast då får man tänka på att Internet i dess nuvarande form förmodligen bara är grunden för vad man kan komma att åstadkomma i framtiden.

Sedan, som den naturvetare jag är, så tror jag att HUGO-projektet och arbetet med att kartlägga människans genom - samt de vetenskapliga konsekvenserna av detta - kommer att bli ihågkommet länge, inte bara inom vetenskapskretsar utan i befolkningen i stort.

Och sen misstänker och fruktar jag att vår tid kommer att bli ihågkommet som ännu ett decennium då man fullständigt misslyckades med att bekämpa växthuseffekten.

Krille

Super Moderator
Tja, jag funderar i lite längre banor. Vad skulle en arkeolog dra för slutsatser av vår tid efter en utgrävning av min lägenhet? Det finns en hel hylla full med plastskivor med hål i, två svärd, rester av en soffa, en stor fyrkantig plastlåda med någon form av glaskärl, diverse metallådor med mystiska prylar i, två fyrkangita platslådor med glaskärl till, böcker, en kista med små pergamentbitar, massor med avlånga fyrkantiga plaströr som verkar innehålla någon form av pigment, och mängder med plastinslagen koppartråd. Vad är det för underliga riter som har utspelats i det här hemmet?

magoo

Hero
Jag är lite negativ så jag säger plast och diverse miljögifter. Det finns ju några häftiga byggnadsverk också, men är de i klass med pyramiderna och katedralerna?

Nakenfixeringen kommer säkert att roa framtidsmänniskan - kanske kommer de att gräva fram ett antal runda silikonkuddar ur gravarna och fundera över vilket religiöst syfte de kan ha haft :gremlaugh:

Marcus J

Hero
Nu börjar jag undra vad vissa av sakerna är.
Runda plastskivor med hål i? Vad kan det vara? :gremconfused:

/Marcus som inte har en aning om vad som avses

Morgoth

Swashbuckler
Nakenfixeringen kommer säkert att roa framtidsmänniskan - kanske kommer de att gräva fram ett antal runda silikonkuddar ur gravarna och fundera över vilket religiöst syfte de kan ha haft

Jag är mycket skeptisk. Bröst och rumpa har varit i fokus för mannen sedan stenåldern.

Eksem

Champion
Jag brukar också tänka på sådant. Det trodde jag alla gjorde. Så jag frågade ett par kompisar om de brukade tänka så, och vad de hade för tankar om saken. De bara stirrade på mig som om jag var dum i skallen. Sedan dess har jag lärt mig hålla käften :gremsmile:

magoo

Hero
Jag är mycket skeptisk. Bröst och rumpa har varit i fokus för mannen sedan stenåldern
Jo visst, men silikoninläggen är väl ändå rätt unika för vår tid?

Rising

Vila i frid
Bröst och rumpa har varit i fokus för mannen sedan stenåldern.
Njae... Bröstfascinationen är väl rätt modern? I många U-länder (åtminstone Afrika, vad jag vet) så är man helt ointresserad av bröst, fastän man är helt bonkers över just häckar. De gamla egypterna framhävde helt andra drag än både bröst och häckar på sina kvinnoideal. Där var det istället stora fötter som gällde. Några gillar långa halsar osv.

Nightowl

Champion
Dom där uråldriga modergudinnestatyerna har väl enorma plattopattar, bra för att amma, dåligt på omslaget till Slitz.

Risken är dock att man istället för att undra inför vår utseendefixering kommer att anta att en del praktiska grejer existerade av eststiska skäl, t.ex. att osthyvlar var en sorts sexhjälpmedel.

Erik

Rickard

Urverk speldesign
"Njae... Bröstfascinationen är väl rätt modern? I många U-länder (åtminstone Afrika, vad jag vet) så är man helt ointresserad av bröst, fastän man är helt bonkers över just häckar. De gamla egypterna framhävde helt andra drag än både bröst och häckar på sina kvinnoideal. Där var det istället stora fötter som gällde. Några gillar långa halsar osv."
Mycket beror på det på att kvinnornas klädsel har blivit mer avskalad.. Afrikanska stammar (nu generaliserar jag baserat på fördomar) kan jag tänka mig en gång i tiden hade en klädsel där kvinnorna in skylde brösten.. Det man inte såg var rumpan, varav den blev mer sexuellt upphetsande.. Den tankegången lever kvar.. Jag kommer å tänka på Weird Al Yankovic och hans humoristiska låt "Amish Paradise" där några amishpojkar kollar på ett utvik och det är en amishbrud som visar anklarna..

I Europa så var anklar och hals en gång i tiden något eftertraktat då det var det man kunde skönja genom klädseln.. Nu när tjejer har mindre klädsel så har killarna sökt sig närmare inpå kroppen och bröst/arsel har blivit väldigt eftertraktade.. Det som (nästan) inte syns blir det som blir mest eftertraktat, för det är det som man kan fantisera om..

Notera att jag inte säger emot dig, utan jag delger bara min egen observation..

/Han som själv tycker allt (förutom fötter) på den kvinnliga kroppen kan vara sensuellt

Ymir

Liten kantbaron
Re: Plågsamma ting....

/Han som själv tycker allt (förutom fötter) på den kvinnliga kroppen kan vara sensuellt
Mjae, någon miljard kineser under 1000 år kan väl ändå inte ha fel? Förkrympta, krossade, ruttnande kvinnofötter på under 13 cm måste följaktligen vara det sexigaste som existerar. Heck, inte ens de mest extrema kroppsmodifierare jag någonsin hört talas om är så hardcore att de sysslar med fotlindning. Inte ens den där burmesiska stammen som sträcker ut sina halsar till giraffliknande magnituder med metallkragar är i närheten.

- Ymir, lite OT, kanske

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror inte mycket kommer bli ihågkommer alls. Eftersom vi lägger in all vår information på ytterligt förgängliga, digitala medier. Inskrifter på sten, papper, pergament, etc kan med mer eller mindre tur bevaras i stort sett för evigt. En CD-skiva klarar sig kanske i ett decennium eller så, och internet och databaserna haverar förr eller senare när Snake Plissken EMP:ar hela världen. Skulle någon diskett av något slag klara sig, kommer ingen ändå att begripa sig på hur man läser av den. Då återstår blott arkeologiska källor, och allt våra ättlingar om tusen år kommer veta om oss är att vi byggde gigantiska glasdildos och hade märkliga sexhjälpmedel. Undrar hur sexfixerade de kommer tro att vi var?

Som någon annan också sade, kan jag också tänka mig att våra ättlingar kommer att förbanna oss för att vi gjorde Nordeuropa till pseudoarktis, dränkte Stillahavsöarna, och fick Sahara att uppsluka hela Afrika. Och gjorde slut på all olja, såklart.

Men från denna mörka tid kommer några få personers kulturgärningar säkert att överleva och odödliggöras; 2000-talets Sofokles, Dante och Shakespeare. En av dem heter definitivt Ola 'Ymir' Jentzsch :gremsmirk:

- Ymir, väldigt cynisk, lite sarkastisk, men alltid lika dryg