Hej,
Jag sitter och läser Into the Jungle, som regelmässigt baseras på Into the Odd. En märklighet som förbryllar mig är att inga slag för att träffa slås; man slår skada direkt (mycket konstigt i mina ögon!). Och med bara 1t6 i HP krävs rejäla skydd om inte spelet skall bli extremt dödligt. Detta känns som ett dåligt designval, så därför undrar jag om det är något jag missat.
Någon recension jag läste höjde Into the Odds regelsystem till skyarna, men jag fattar inte varför om jag skall vara ärlig. Knave slår mig som ett betydligt stabilare system om man nu vill ha ett minimalistiskt OSR-system.
EDIT: man slår aldrig aktiva färdighetsslag egentligen, bara saves när någon gör något mot en. Jättekonstigt!
Jag sitter och läser Into the Jungle, som regelmässigt baseras på Into the Odd. En märklighet som förbryllar mig är att inga slag för att träffa slås; man slår skada direkt (mycket konstigt i mina ögon!). Och med bara 1t6 i HP krävs rejäla skydd om inte spelet skall bli extremt dödligt. Detta känns som ett dåligt designval, så därför undrar jag om det är något jag missat.
Någon recension jag läste höjde Into the Odds regelsystem till skyarna, men jag fattar inte varför om jag skall vara ärlig. Knave slår mig som ett betydligt stabilare system om man nu vill ha ett minimalistiskt OSR-system.
EDIT: man slår aldrig aktiva färdighetsslag egentligen, bara saves när någon gör något mot en. Jättekonstigt!