CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Jag ville inte säga det men...Inkognito;n158240 said:Tekniskt men inte lagligt, antar jag att fansen gjorde detta kort efter att Järnringen lade ned.
Jag ville inte säga det men...Inkognito;n158240 said:Tekniskt men inte lagligt, antar jag att fansen gjorde detta kort efter att Järnringen lade ned.
Oh boy. Hur Riotminds gör skulle jag verkligen inte ta upp som typfall.Måns;n158215 said:Standard? Det var ju inte så för RiotMinds, även om de VILLE att det skulle vara så. Så möjligtvis är det så för de som har lärt sig läxan.
Ändå känns licensavtal inom rollspelsbraschen som typ Lex Paradox. Äger du varumärket ska du äga allt!CapnZapp;n158261 said:Oh boy. Hur Riotminds gör skulle jag verkligen inte ta upp som typfall.
I något sammanhang...
Precis. Men jag tolkade Marco som att han betraktade deras tillvägagångsätt som prejudicerande, vilket jag tycker skulle vara en olycklig utveckling.CapnZapp;n158726 said:Det kan ju bero på att bizznizzen hos Paradox (Cabinet) uttryckligen går ut på att köpa upp licenser och sedan tjäna pengar på att licensiera ut dem.
Då har man ett starkt motiv till att skriva vattentäta kontrakt, menar jag. Om man dessutom är baserad i USA blir kontrasten till det svenska helylle-hemmasnickrandet hyfsat skarp.
Nej, inte _per automatik_. Men det kan göra. Det beror på om det har skrivits några särskilda avtal i frågan, och vad de avtalen i så fall säger.PAX;n158786 said:Så jag misstänker att även om man köper upp endast ett varumärke, betyder det inte per automatik att all tidigare produktion under varumärket tillfaller den nya ägaren.
Du får gärna starta en ny tråd, men för mig räcker följande kommentar:Måns;n158758 said:Precis. Men jag tolkade Marco som att han betraktade deras tillvägagångsätt som prejudicerande, vilket jag tycker skulle vara en olycklig utveckling.
Det här är nog ämne för en egen tråd när jag tänker efter. Återkommer.
Som Rymdhamster säger, nej det finns ingen automatik i det. Men i praktiken finns det en koppling. Konkursboet har både rätten till varumärken och alla andra immateriella rättigheter som det "levande" företaget ägde.PAX;n158786 said:Att äga ett varumärke kan inte betyda att du äger allt som har producerats under varumärket. (Antagande) Produktionen (skrivet material i detta fall) tillfaller oftast företaget och om företaget upphör (konkurs) så finns ingen ägare till produktionen. Såvida ingen annan/företag köper upp företaget och/eller varumärken. Så tolkar jag det hela. Så jag misstänker att även om man köper upp endast ett varumärke, betyder det inte per automatik att all tidigare produktion under varumärket tillfaller den nya ägaren. Men detta är en fråga som bör ställas till PRV.
Lite som Paul McCartney...CapnZapp;n158795 said:Fredrik M har gjort massor för den svenska rollspelsbranschen (typ "startat den"?). Att han behöver hitta ett sätt att själv tjäna en hacka känns fullt naturligt - han är nog inte en sån där poet som lever på beröm och absint...
Sapient;n158797 said:Som Rymdhamster säger, nej det finns ingen automatik i det. Men i praktiken finns det en koppling. Konkursboet har både rätten till varumärken och alla andra immateriella rättigheter som det "levande" företaget ägde.
Det är säkerligen så att kontrakten täcker båda sakerna - det vågar jag garantera utan att ha sett dem.
I "BOKEN" (som Dante kallar den, alltså "Bland Mutanter, Drakar och Demoner") står också en förklaring från Fredrik Malmberg om hur de förde över rättigheterna efter Targets konkurs till Paradox. Så det finns heller ingen automatik som "låser in" rättigheterna i det företag som en gång tog fram materialet.
I rättslig mening finns det en ägare. Företaget ersätts av ett konkursbo. (Som lite fungerar på samma sätt som ett dödsbo efter en fysisk person.) Det är en juridisk person som är en fortsättning på företagets juridiska person, men har mindre egna rättigheter än företaget hade. Om inget annat händer, ingen övertar rättigheterna, så "vilar" de i konkursboet tills de löper ut. Ett konkursbo ska alltid ha en utsedd person som företräder det, så att det i princip (men kanske inte alltid i praktiken, om det går lång tid) ska gå att få tag på någon som är behörig att fatta beslut om eventuella kvarvarande rättigheter.
När det gäller D&D handlar det om saker från 2002 och tidigare. Det är mycket möjligt att originaldokumenten inte längre finns (även om man kan tycka att de borde lärt sig sin läxa efter att en gång tidigare bett folk skicka in sina böcker för att scannas). Kraven de har på scansen är även rätt höga - det skulle inte förvåna mig om de har funderingar på att låta folk köpa dem som print-on-demand också (vilket de inte gör med nuvarande D&D-saker).CapnZapp;n158258 said:Jämför med Wizards of the Coast som nu betalar folk för att scanna in gamla moduler. Att ge en random snubbe på internet 50 dollar är mycket billigare än att försöka leta fram originaldokumenten och att betala lön till en anställd.
Kort; jag är alltså professionell designer och jag har i mitt professionella yrkesliv aldrig ens hör talas om den typen av krav, och om jag hade gjort det så hade jag å min sida ställt ganska saftiga motkrav. Det har inget med pengar att göra. Rollspel har inte med pengar att göra.CapnZapp;n158795 said:Du får gärna starta en ny tråd, men för mig räcker följande kommentar:
Det du kallar prejudicerande kallar jag professionalisering. (Dessutom tror jag din term är missvisande, det är verkligen inte Cabinet som satt trenden här - Cabinet är bara förste "svensk" på den internationellt hårdpumpade bollen)
Inget fel på svenskt helylle-hemmasnickrande. Så länge det inte finns stora pengar i det.
Så fort det handlar om pengar börjar man spela i jänkarnas liga, och då gäller det att kunna sina grejer.
Som en aside: tolka inte mig som att Para...cabinet vore ett moneygrubbing faceless corporation. Fredrik M har gjort massor för den svenska rollspelsbranschen (typ "startat den"?). Att han behöver hitta ett sätt att själv tjäna en hacka känns fullt naturligt - han är nog inte en sån där poet som lever på beröm och absint... Hade Cabinets villkor varit helt orättvisa hade nog inte företag som gamla Järnringen eller Fria Ligan kunnat uppfylla sina rollspelsutgivardrömmar
Helt okej, jag blir bara avis.Måns;n159153 said:PS. Jag har fått i mig en del öl/vin/rom så sorry om jag svamlar.
Nu var ju det ju en starkt bidragande orsak till att gamla Järnringen inte förnyade licensen, så det argumentet håller ju inte. Och vad FL har för avtal vet jag inte, så i det fallet blir det ren spekulation.CapnZapp;n158795 said:Hade Cabinets villkor varit helt orättvisa hade nog inte företag som gamla Järnringen eller Fria Ligan kunnat uppfylla sina rollspelsutgivardrömmar
Det är inte så roligt med fult olagligt inscannrade produkter. Man vill ju se dem i sin fornstora glans!Inkognito;n158240 said:Tekniskt men inte lagligt, antar jag att fansen gjorde detta kort efter att Järnringen lade ned. Komplett med Fenix-artiklar osv.
Här var det många mörka moln. Litet "mek" går ju inte att undvika men har man tillgång till originalen i datorn så behöver det inte ta en sådan himla lång tid.CapnZapp;n158258 said:Tyvärr tror jag att även om rättighetsfrågan hade varit löst så finns det inte pengar tillräckligt i det för att motivera någon från att sitta och arbeta fram ett släpp. Det är tyvärr nästan aldrig så enkelt att man bara kan "ta en fil": man behöver nästan alltid justera något, och då behöver man det program som användes en gång i tiden, och vem äger det programmet etc osv... så inte ens "rent tekniskt" behöver det vara "lätt".
Så Cabinet, Gamla Järnringen och ev. Fria Ligan måste ge sitt godkännande. Kom vi fram till om enskilda skribenter, illustratörer och liknande också behövde ge sitt godkännande?Klaatu;n158186 said:Så vilka måste övertalas att ge sitt godkännande för att befrielsen av M:UA skall kunna ske?
Som licensägare vill du inte ge tillgång till en gratisversion medan du redan har en som ger inkomst. Dels hugger du den nuvarande licenshyrare i ryggen och dels så går det liksom emot affärsidén.Klaatu;n159283 said:Så Cabinet, Gamla Järnringen och ev. Fria Ligan måste ge sitt godkännande. Kom vi fram till om enskilda skribenter, illustratörer och liknande också behövde ge sitt godkännande?
Det beror på vilket program som användes i original och hur många år sedan. Även program uppdateras - eller försvinner - och det gör ibland (men inte lika ofta som programversioner) att filformat ändras och inte längre är bakåtkompatibla.Klaatu;n159283 said:Här var det många mörka moln. Litet "mek" går ju inte att undvika men har man tillgång till originalen i datorn så behöver det inte ta en sådan himla lång tid.
Ja, sannolikt är det så. Det beror på vad för slags överenskommelse som slöts med skribenter och illustratörer - om de då medgav att permanent föra över sina rättigheter, för ett obestämt antal framtida publiceringar/publiceringsformer (det senare inte minst viktigt) så behövs det inte nya tillstånd.Klaatu;n159283 said:Så Cabinet, Gamla Järnringen och ev. Fria Ligan måste ge sitt godkännande. Kom vi fram till om enskilda skribenter, illustratörer och liknande också behövde ge sitt godkännande?
Det beror ju helt på om licensägaren bedömer att a) de två versionerna konkurrerar och b) det på något sätt kan skada licensen/varumärket att återutge den äldre versionen.nyvinter;n159305 said:Som licensägare vill du inte ge tillgång till en gratisversion medan du redan har en som ger inkomst. Dels hugger du den nuvarande licenshyrare i ryggen och dels så går det liksom emot affärsidén.
Jag har aldrig sett dem säga licensen var orättvist dyr.Måns;n159248 said:Nu var ju det ju en starkt bidragande orsak till att gamla Järnringen inte förnyade licensen, så det argumentet håller ju inte. Och vad FL har för avtal vet jag inte, så i det fallet blir det ren spekulation.