Nekromanti Oj vad tjocka böcker!

Dilandau

Myrmidon
Var inne på sf-bokhandeln i dag och kollade lite rollspel. Den senaste tidens svenska rollspel är ju enorma! Hammaren och Trollspöt är ju tjock som en dålig fantasyroman, och Saga är inte långt efter. Och En Garde är ju bara stor.

Jag blev helt matt. Nya RuneQuest, som stod bredvid, såg ju ut som ett flygblad i jämnförelse.

Hade planerat att köpa åtminstone ett av de svenska spelen, men nu kände jag bara att jag inte orkade. Det var så mycket text. Behövs det verkligen så där mycket text för ett rollspel nu för tiden? Vad står det egentligen som tar så mycket plats?

Varför måste man läsa så jäkla mycket för att komma igång med det man verkligen vill göra? Spela.

ripperdoc

Myrmidon
Bra rollspel är roliga att läsa [NT]

NT = No Text (Ingen text)
Edit: Doh, stavfel i titeln.

Troberg

Sinister eater
Varför måste man läsa så jäkla mycket för att komma igång med det man verkligen vill göra? Spela.
Fast hur mycket behöver man läsa?

Jag skrev ett 'How to read this book'-avsnitt för Generica i går, där jag hade tre olika förslag beroende på typ av läsare (newbie, rollspelare, veteran).

För newbien handlade det om cirka 25 sidor som man borde läsa, ett par till som man bör ha ett hum om och kanske hundra sidor som man bara kan skumma rubrikerna (färdighetsbeskrivningar och sånt). Jag tycker inte att det är så farligt.

Rollspelaren och veteranen hade lite mer, inte för att de måste utan för att jag där plockade in några element som jag tyckte inte behövdes för nybörjaren (tex magi) och några som kräver en lite mer insatt person för att komma till sin rätt (tex spelledartips). Veteranen fick dessutom med licensvillkoren, eftersom han förväntas göra egna spel och då bör veta vad han får och inte får göra.

Dessutom, utan tjocka böcker är det väldigt tråkigt att gå på dass...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
I så fall bör du slänga ett öga på Bortom och ARK då de kommer. De går mot trenden och är något smalare :gremwink:

Tanken är just de skall vara lättillgängliga på ett sätt som svenska rollspel annars inte är i dag. De stora böckerna kan lätt verka skrämmande för nybörjare. Jag säger itne att det är dåligt med tjocka böcker, bara att man kanske - som du gjorde - skräms bort från dem.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Det är kul att det också kommer kortare svenska rollspel, så att något finns för alla!

Hade planerat att köpa åtminstone ett av de svenska spelen, men nu kände jag bara att jag inte orkade. Det var så mycket text. Behövs det verkligen så där mycket text för ett rollspel nu för tiden? Vad står det egentligen som tar så mycket plats?
Vad gäller H&T bygger hela spelets idé på att läsaren skapar spelvärlden genom att uppleva den inifrån. I en rad texter från Oktoberlandet lever hon sig in i olika feers perspektiv på tillvaron. Sedan formar hon sin individuella version av en värld där perspektiven kan samexistera. Detta tar plats, men det är meningen att läsningen ska vara en spännande och njutbar upplevelse! Dessutom introduceras härigenom en metaplot för spelet, liksom en och annan klurig hemlighet för den riktigt uppmärksamme läsaren.

3/4 av H&T tas på detta vis upp av spelvärlden, medan 1/4 är regler.

En läsning av det här slaget tar aldrig slut egentligen, för man tänker tillbaka på vad man läst och återupplever det när man bygger ut sin version av världen. I den bemärkelsen kan man säga att läsandet är en del av spelandet.

Hälsar

Christian, som har full förståelse för Dilandaus invändning

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, dagens rollspel är för tjocka. Mitt Terone komemr att bli lite över 100 sidor, men det tycker jag egentligen också är för mycket. Jag vill se fler kompletta rollspel runt 50 sidor, och då helst i format mindre än A4. Mycket hänger naturligtvis på att man ska göra bra och smidiga regelsystem som inte tar upp några större mängder plats, vilket passar mig perfekt.

/Dimfrost

Arfert

Facit
Äh, Saga är väl inte tjock, "bara" 268 sidor... och hade vi haft vanlig 2- eller 3-spaltslayout i A4 så hade vi hamnat på kanske 120-150 sidor... Som en av Götterböckerna ungefär. Saga är relativt kort, det är mycket mer text att plöja i ALLA andra svenska rollspel som finns i bokform idag vad jag vet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Medhåll …

Saga gick förvånansvärt fort att läsa igenom. (Heck! en av mina 14-åriga söner tog sig igenom den [minus äventyren] på ett par-tre kvällar.)

Layouten är luftig och generös, och hade man använt en »pengaspararlayout« (minimalt radavstånd och minimala marginaler) hade den förmodligen vägt in på ungefär halva sidantalet.

Dessutom är den skriven på ett rakt och lättförståeligt språk.

Ergo: Man ska inte döma boken efter omfånget.

Genesis

Ni dés ni maître
Precis mina tankegångar! Det är därför jag inte köper rollspel längre. Jag kan inte komma ifrån känslan att man har stoppat in en massa onödig info för att få upp rollspelet i "produktstorlek", så att det går att sälja (oavsett om det är sant eller inte).

Det hela kommer nog ifrån att jag ogillar detaljerade regler (kan man inte hålla alla regler i huvudet finns det för många), och dessutom ogillar jag detaljerade spelvärldar. Det enda jag behöver är ett enkelt spelsystem och en atmosfär, och kanske några grundläggande faka för världen. Jag vill inte ha en karta eller ens en lista på alla länder i en fantasyvärld -- då kan jag ju inte hitta på egna länder!

Så jag spelar små gratisspel, och gör egna. Jag läser att det kommer ett noir-rollspel och tänker "Coolt! Lira rollspel i en film noir! Vilken bra idé!" Därefter gör jag mitt eget noir-spel.

//Genesis, som inte är bra för rollspelshobbyn.

Troberg

Sinister eater
Det hela kommer nog ifrån att jag ogillar detaljerade regler (kan man inte hålla alla regler i huvudet finns det för många), och dessutom ogillar jag detaljerade spelvärldar.
Det är här jag försöker gå en medelväg. Reglerna är enkla, men sedan har jag långa listor med skills, fördelar, nackdelar, spells och sånt. De listorna belastar inte, de är ju bara av referensnatur, inget man håller i huvudet.

Bunny

Crazy like a fool
ANT

Varför är du så snar att koppla tjockheten på boken till huruvida nybörjare är beredda att köpa den eller inte?

Är inte det nästan att... nervärdera dem? :gremooo:

:gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
Det är här jag försöker gå en medelväg. Reglerna är enkla, men sedan har jag långa listor med skills, fördelar, nackdelar, spells och sånt. De listorna belastar inte, de är ju bara av referensnatur, inget man håller i huvudet.
Nja, du måste ju hålla effekterna av "spells" i huvudet, till exempel.

Sådana saker vet jag faktiskt inte vad jag tycker om. Jag har inga egentliga objektiva invändningar, men på senare till har jag börjat luta åt färdigheter, besvärjelser, fördelar och nackdelar man definierar själv. Finns det en lista på hundra besvärjelser och en sektion om att göra egna, så gör jag inte egna. Det blir bara inte så. Så jag gillar när systemet säger "kom på några färdigheter", och sedan ser till att man inte missbrukar det.

Men listor har absolut sina fördelar, det är bara det att jag inte gillar dem (för tillfället). Andra gör det, och det har jag inget emot.

Dilandau

Myrmidon
Re: Bra rollspel är roliga att läsa

Men man vet ju inte om de är "bra" förrän efter man köpt dem och tillbringat några timmar med att läsa.

Dilandau

Myrmidon
Jag vet inte. Hur mycket behöver man läsa av t.ex. Saga för att börja spela? Det framgår ju inte direkt på omslaget.

Och... varför står det så mycket mer än det som behövs för att börja spela? Om man inte behöver magi och extraregler för att spela det specifika spelet (och inte bara börja spela i allmänhet), varför finns de med i boken ö h t?

Dilandau

Myrmidon
Aha. Då är det väl det lilla formatet som får den att verka tjockare än vad den är. Hum hum.

Bunny

Crazy like a fool
Re: ANT

Utmärkt fråga, Bearnie! För visst handlar denna tråd till viss del om vad det egentligen är som förmår oss till att köpa ett rollspel, och i slutändan vad som drar folk till hobbyn över huvud taget?

Vi känner alla till hobbyns kvaliteter, så varför spelar inte fler rollspel?

Jag har ett teorifrö till detta, även fast en sociolog, beteende-vetare eller tja... reklamare möjligtvis skulle kunna ge ett bättre svar.

Jag tror nämligen att många blir rollspelare för att handskas med de känslor och inlevelse de tar in genom annan populärkultur. Lockningskraften blir någon slags ventil för allt det vi aldrig tillåts uttrycka, iom att film, tv, böcker, serier osv handlar om intryck - aldrig uttryck. Därigenom tror jag att ett lättilgängligt rollspel, snarare än att ha lite text, kännetecknas av att hålla sig i linje med övrig populärkultur.

Fantasy har alltid varit bra på att locka nybörjare - både vuxna och barn konsumerar denna genre i andra former, har kännedom om den och behöver därmed inte nödvändigtvis tycka att den är varken nördig, kufisk eller smal (negativt laddade omdömen). Noir, däremot, kommer aldrig uppfattas som ett utstuderat nybörjarrollspel. Märk väl att detta inte beror på att det är vuxet till ton och tema, utan för att noir-genren är smal och att få "vanliga" konsumenter kommer ha koll på den (viss rush kan den få av Sin City, men hur många kollar på Bogarts gamla rullar egentligen?).

[Lite text + lätta regler = lättillgängligt] det kan jag hålla med om, men att [Lite text + lätta regler = lättillgängligt för nybörjare] är samma sak tycker jag inte. Varför skulle alla nybörjare vara ute efter ett spel man behärskar efter en kväll? Låt mig exemplifiera med det mest kvalitativa och sympatiska spel av alla i den lättillgängliga spel-genren - Fabeljazz! Jag och mina rollspelspolare skulle inte tveka att kasta oss ut i Metropolis, med musik, animorfer och tweakad teknologi i en helkvälls festlir, men att få med en snubbe som inte ännu förstått att zeppelinare och jazzdueller är det ballaste som finns - naee, där behövs en hel del genre-kännedom för att det inte ska kännas töntigt.

Jag vet att jag inte tar med alla aspekter i frågan, och gör det högst medvetet. Dessutom måste jag dra nu!

Arfert

Facit
och det tjocka kvalitetspappret jag använt... många kör ju på lägre gramvikt och billigare kvaliteter, jag har använt Munkens bokpapper på 130g... för att texten är lätare att läsa på ett riktigt bokpapper än billigt vitare papper, och det ger en "kvalitetskänsla"