Rickard
Urverk speldesign
"Den senaste tidens svenska rollspel är ju enorma! /.../ Nya RuneQuest, som stod bredvid, såg ju ut som ett flygblad i jämnförelse."
Du är inte helt rättvis här. RuneQuest är skapat med fokuset "...keep this main rulebook down to a sensible (and easy on the wallet!) 100 pages,", (Mongooses hemsida) vilket de andra spelen inte ens har som mål. Sedan har inte spelet en värld, utan det finns i en annan bok (rätta mig om jag har fel, har endast läst recensioner).
"...och Saga är inte långt efter."
Angående Saga så korrläste jag det (och har nu hittat ett typo i stridskapitlet, buhuu). Jag suckade när jag såg sidantalet, men eftersom layouten är rejält luftig så flög man fram längs med sidorna. Sedan är boken smart upplagt.
<ul type="square">[*]Första kapitlet innehåller all information som du kan säga till spelarna. 3 sidor, resten kan du skippa.
[*]Andra kapitlet är hur man skapar rollpersonen. En sida tillägnas åt att gå igenom allt man behöver göra för att skapa rollpersonen, med sidhänvisningar. För- och nackdelarna behöver du läsa igenom men arketyperna kan skippas. Sidantal 16.
[*]Tredje kapitlet handlar om hur man avgör handlingar. Färdigheterna behövs inte läsas igenom, då de är självförklarande. Sidantal 3.
[*]Kapitel fyra handlar om utrustning och är mest listor. Kan ögnas igenom. Läs-tvungna sidor: 0.
[*]Kapitel fem är om strid. Sidantal 14, om man bortser från förklaringar och tabeller om rustningar och vapen.
[*]Sjätte kapitlet är magi, som du helt kan skippa. De får helt sonika inte vara magiker.
[*]Sjunde till elfte kapitlet är om världen och vilka varelser och väsen det finns. Kan skippas tills vidare, eftersom du endast behöver det till när du ska skriva egna äventyr. Allt om världen som du behöver veta finns ju som sammanfattning i första kapitlet.
[*]Sista kapitlet är två äventyr som med bilder, spelledarpersoner och handouts ligger på 31 sidor.[/list]Totalt sidantal du behöver läsa för att komma igång och spela: 67 sidor, där hälften är äventyr.
Är det egentligen så mycket? Nu vet jag inte om SF plastar in böckerna, men det ovan hade du kunnat sett om du bläddrat igenom boken. Rubrikerna är nämligen väldigt förklarande i vad texten innehåller.
"Vad står det egentligen som tar så mycket plats?"
För det är ju så nu för tiden. Spelmakare känner sig tvungna att inkludera massor av saker och sedan får man som köpare välja att ignorera vissa delar. Själv brukar jag aldrig direkt läsa alla övernaturliga saker i ett rollspel, eftersom om sådant förekommer så kommer det antagligen redan i introscenariot. Det viktigaste är ju faktiskt (för mig) hur man gör gubben, hur man avgör handlingarna och sedan hur världen ser ut. Resten kan jag läsa när jag känner mig redo att bygga på med mer.
Men jag håller egentligen med dig. Sidantalet har avskräckt mig från att köpa många rollspel, för jag vet att jag inte kommer att orka läsa igenom dem.
/Han som funderat på att skriva en artikel om vad man bör tänka på när man läser igenom ett nytt rollspel
Du är inte helt rättvis här. RuneQuest är skapat med fokuset "...keep this main rulebook down to a sensible (and easy on the wallet!) 100 pages,", (Mongooses hemsida) vilket de andra spelen inte ens har som mål. Sedan har inte spelet en värld, utan det finns i en annan bok (rätta mig om jag har fel, har endast läst recensioner).
"...och Saga är inte långt efter."
Angående Saga så korrläste jag det (och har nu hittat ett typo i stridskapitlet, buhuu). Jag suckade när jag såg sidantalet, men eftersom layouten är rejält luftig så flög man fram längs med sidorna. Sedan är boken smart upplagt.
<ul type="square">[*]Första kapitlet innehåller all information som du kan säga till spelarna. 3 sidor, resten kan du skippa.
[*]Andra kapitlet är hur man skapar rollpersonen. En sida tillägnas åt att gå igenom allt man behöver göra för att skapa rollpersonen, med sidhänvisningar. För- och nackdelarna behöver du läsa igenom men arketyperna kan skippas. Sidantal 16.
[*]Tredje kapitlet handlar om hur man avgör handlingar. Färdigheterna behövs inte läsas igenom, då de är självförklarande. Sidantal 3.
[*]Kapitel fyra handlar om utrustning och är mest listor. Kan ögnas igenom. Läs-tvungna sidor: 0.
[*]Kapitel fem är om strid. Sidantal 14, om man bortser från förklaringar och tabeller om rustningar och vapen.
[*]Sjätte kapitlet är magi, som du helt kan skippa. De får helt sonika inte vara magiker.
[*]Sjunde till elfte kapitlet är om världen och vilka varelser och väsen det finns. Kan skippas tills vidare, eftersom du endast behöver det till när du ska skriva egna äventyr. Allt om världen som du behöver veta finns ju som sammanfattning i första kapitlet.
[*]Sista kapitlet är två äventyr som med bilder, spelledarpersoner och handouts ligger på 31 sidor.[/list]Totalt sidantal du behöver läsa för att komma igång och spela: 67 sidor, där hälften är äventyr.
Är det egentligen så mycket? Nu vet jag inte om SF plastar in böckerna, men det ovan hade du kunnat sett om du bläddrat igenom boken. Rubrikerna är nämligen väldigt förklarande i vad texten innehåller.
"Vad står det egentligen som tar så mycket plats?"
För det är ju så nu för tiden. Spelmakare känner sig tvungna att inkludera massor av saker och sedan får man som köpare välja att ignorera vissa delar. Själv brukar jag aldrig direkt läsa alla övernaturliga saker i ett rollspel, eftersom om sådant förekommer så kommer det antagligen redan i introscenariot. Det viktigaste är ju faktiskt (för mig) hur man gör gubben, hur man avgör handlingarna och sedan hur världen ser ut. Resten kan jag läsa när jag känner mig redo att bygga på med mer.
Men jag håller egentligen med dig. Sidantalet har avskräckt mig från att köpa många rollspel, för jag vet att jag inte kommer att orka läsa igenom dem.
/Han som funderat på att skriva en artikel om vad man bör tänka på när man läser igenom ett nytt rollspel