Nekromanti Oj vad tjocka böcker!

Rickard

Urverk speldesign
"Den senaste tidens svenska rollspel är ju enorma! /.../ Nya RuneQuest, som stod bredvid, såg ju ut som ett flygblad i jämnförelse."
Du är inte helt rättvis här. RuneQuest är skapat med fokuset "...keep this main rulebook down to a sensible (and easy on the wallet!) 100 pages,", (Mongooses hemsida) vilket de andra spelen inte ens har som mål. Sedan har inte spelet en värld, utan det finns i en annan bok (rätta mig om jag har fel, har endast läst recensioner).

"...och Saga är inte långt efter."
Angående Saga så korrläste jag det (och har nu hittat ett typo i stridskapitlet, buhuu). Jag suckade när jag såg sidantalet, men eftersom layouten är rejält luftig så flög man fram längs med sidorna. Sedan är boken smart upplagt.
<ul type="square">[*]Första kapitlet innehåller all information som du kan säga till spelarna. 3 sidor, resten kan du skippa.
[*]Andra kapitlet är hur man skapar rollpersonen. En sida tillägnas åt att gå igenom allt man behöver göra för att skapa rollpersonen, med sidhänvisningar. För- och nackdelarna behöver du läsa igenom men arketyperna kan skippas. Sidantal 16.
[*]Tredje kapitlet handlar om hur man avgör handlingar. Färdigheterna behövs inte läsas igenom, då de är självförklarande. Sidantal 3.
[*]Kapitel fyra handlar om utrustning och är mest listor. Kan ögnas igenom. Läs-tvungna sidor: 0.
[*]Kapitel fem är om strid. Sidantal 14, om man bortser från förklaringar och tabeller om rustningar och vapen.
[*]Sjätte kapitlet är magi, som du helt kan skippa. De får helt sonika inte vara magiker.
[*]Sjunde till elfte kapitlet är om världen och vilka varelser och väsen det finns. Kan skippas tills vidare, eftersom du endast behöver det till när du ska skriva egna äventyr. Allt om världen som du behöver veta finns ju som sammanfattning i första kapitlet.
[*]Sista kapitlet är två äventyr som med bilder, spelledarpersoner och handouts ligger på 31 sidor.[/list]Totalt sidantal du behöver läsa för att komma igång och spela: 67 sidor, där hälften är äventyr.

Är det egentligen så mycket? Nu vet jag inte om SF plastar in böckerna, men det ovan hade du kunnat sett om du bläddrat igenom boken. Rubrikerna är nämligen väldigt förklarande i vad texten innehåller.

"Vad står det egentligen som tar så mycket plats?"
För det är ju så nu för tiden. Spelmakare känner sig tvungna att inkludera massor av saker och sedan får man som köpare välja att ignorera vissa delar. Själv brukar jag aldrig direkt läsa alla övernaturliga saker i ett rollspel, eftersom om sådant förekommer så kommer det antagligen redan i introscenariot. Det viktigaste är ju faktiskt (för mig) hur man gör gubben, hur man avgör handlingarna och sedan hur världen ser ut. Resten kan jag läsa när jag känner mig redo att bygga på med mer.

Men jag håller egentligen med dig. Sidantalet har avskräckt mig från att köpa många rollspel, för jag vet att jag inte kommer att orka läsa igenom dem.

/Han som funderat på att skriva en artikel om vad man bör tänka på när man läser igenom ett nytt rollspel

Simon

Swashbuckler
Re: Små spel

Säkert. Det är sjukt värt det, om du frågar mig.

Det har faktiskt ett supplement(!), men det är för att det gör spelet till ett helt annat spel. Grundboken är demonbesvärjande i nutid alla Hellblazer med mera, och supplementet Sorcerer and Sword gör det till ett fantasy-efterkatastrofenfantasy-Heavy Metalfantasy-spel i Michael Moorcock-/Fritz Leiber-anda. Litet nätt häfte, liksom grundboken.

Eksem

Champion
Oj, vilken subjektivitet i vad som är komplett och inte!

DoD2 står bra utan Expert, jag spelar hellre utan Expert-reglerna. Krigarens Handbok och Magi-boxen tyckte jag gjorde DoD -91 sämre, så jag tillät dem inte senare.

Däremot tycker jag Nya Mutant (Mutant 2090) känns ofärdigt. Jag hade inget bra grepp om hur man spelar i spelvärlden, det saknades cyberregler, lagar och lagbrott. Jag tyckte det behövdes väldigt mycket extramaterial för att göra Nya Mutant spelbart.

Arfert

Facit
Saga är skrivet så man får man får mer allt man behöver för att kunna spela.. Utöver alla regler som behövs så beskrivs världen i en inzoomning: Ett kapitel om kontinenten Arcaria, med världshistoria och kort genomgång av alla riken. Sen följer en genomgång av landet Albion, dess län, historia, lagar, religion, seder osv. I kapitlet efter beskrivs ett län i Albion; Calevan. Följande kapitel beskriver huvudstaden i Calevan som heter Selinor. Sedan följer ett bestiarium och till sist ett kapitel med äventyr, som utspelar sig i en liten by i Calevan som heter Belda, och i själva Selinor. Inget av detta är livsavgörande för att kunna spela, men ger kött på benet för spelledaren.

Hursomhelst så får man nog med mer info i grundboken än många andra svenska rollspel... Ville att det skulle kännas så komplett som möjligt.

quisling

Warrior
Oj, vilken subjektivitet i vad som är komplett och inte!
Ja, det är väl ett forum för åsikter om rollspel..?

Skämt åsido. Om du föredrog DoD-spelen utan tilläggsböckerna kan jag bara gissa att du/ni själva utvecklade spelet/magin/reglerna, eller att ni föredrar väldigt enkla system. Är jag fel ute? Dessutom vill jag minnas att DoD saknar spelvärld i båda grundutförandena, så att det i själva verket behövs ännu fler böcker än jag först skrev.

Mitt resonemang om vad som är "komplett" förutsätter att spelare och spelledare inte behöver göra några modifikationer eller tillägg för att trivas med spelet (även om det kan bli bättre av det, men det hör inte till resonemanget), samt att någon form av kampanjvärld att spela i finns i produkten (eller för den delen på nätet, gratis).

så jag tillät dem inte senare.
Tillät...? Bestämmer du i din spelgrupp? Bara en stilla undran, även om den har en anklagande och högst subjektiv underton :gremtongue:.

Troberg

Sinister eater
Tillät...? Bestämmer du i din spelgrupp?
Tja. som spelledare har man väl full rätt att välja vilka böcker man vill ta regler från?

Eksem

Champion
Vad inlägget EGENTLIGEN handlade om, var att det inte finns något givet vad som är komplett och inte. Du och jag har ju uppenbarligen helt olika åsikter om vilka spel som är kompletta och inte (Call of Cthulhu är f.ö. lite för komplett för sitt eget bästa, en tredje kategori). Därför är det svårt att rakt av kunna säga om ett spel är komplett eller inte.

---

"Bestämmer du i din spelgrupp?"

Spelledaren avgör vilka regler som gäller för den aktuella kampanjen. I samråd med spelarna om det skulle behövas. Det har dock inte varit några som helst problem sedan vi var typ 14. Trots allt, DoD -91 spelade jag mest från att jag var 10 tills jag var 14-15. Men då kunde det hända att jag fick stoppa regler som i majoritetens mening var spelförstörande.

quisling

Warrior
Tja. som spelledare har man väl full rätt att välja vilka böcker man vill ta regler från?
Det kan ju iofs hända att bara sl kan reglerna, men annars? Jag vet att det ofta är på det viset att "sl har alltid rätt"-regeln tillämpas på detta sätt, men den rösterna i huvudet jag har till följd av den demokratiska indoktrineringen tvingade mig att skriva något. The horror, the horror.

Troberg

Sinister eater
Det kan ju iofs hända att bara sl kan reglerna, men annars? Jag vet att det ofta är på det viset att "sl har alltid rätt"-regeln tillämpas på detta sätt
Det handlar inte om vem som kan reglerna eller vem som har rätt. Det handlar om vad som passar det man vill spela. Om man inte anser att en viss tilläggsbok tillför något eller till och med ställer till det, så använder man inte den.

Jag stöter ibland på problemet med spelare som till varje pris måste spela den underligaste karaktären som regelsystemet tillåter (typ en kentaur med psioniska förmågor trots att kampanjen ska utspelas till sjöss och psionics inte förekommer i den spelvärlden, eller en demon i ett skräckspel där demoner är ondingarna man slåss mot). Då är det bara att säga från.

Dilandau

Myrmidon
Du är inte helt rättvis här. RuneQuest är skapat med fokuset "...keep this main rulebook down to a sensible (and easy on the wallet!) 100 pages,"
Jo men, ser du, jag hade aldrig avsikten att vara rättvis. Jag ville bara förmedla de intryck jag fick när jag stog där i affären och våndades.

quisling

Warrior
Det handlar om vad som passar det man vill spela. Om man inte anser att en viss tilläggsbok tillför något eller till och med ställer till det, så använder man inte den.
Jo, jag tror att jag delvis förstår vad du menar, lite vetorätt är det väl rimligt att ha om man är den ende som kan tänka sig att spelleda ett spel. Oftast är det inte så svårt att övertyga spelarna om det förträffliga i sitt förslag (jag tänker på hjältarnas handbok till DoD-91...).

Däremot begriper jag inte mig på detta med att vissa spelare vill skapa karaktärer som inte passar det man vill spela. Det kan ju bero på att jag alltid spelat med vänner jag känner sedan tidigare och då är vi ju överens om vad vi vill spela redan när vi skapar karaktärer.

Illern

koppariller
Några av er har tyckt till om sidantal men vad tycker ni andra? Vad är ett (för) tjockt rollspel?

Sedan får man väl även fundera lite över hur spelet är lay outat. Man kan ju göra mycket med spalter och små marginaler och få ned sidantalet men i gengäld göra det riktigt tråkigt och jobbigt att läsa.

Om jag talar för mig själv, som antagligen kommer producera ett Terra draconis på 250 sidor, så har inte ''att komma upp i produktstorlek'' något med saken att göra. Det har att göra med att jag vill göra en luftig design och att det finns mycket världsinfo jag vill ha med för att beskriva världen.

Big Marco

Läskig
Noirs kompletthet

Och för den delen andra svenska spel som Andra Imperiet och det kommande Noir?

Det är jättesvårt för mig att säga men ambitionen med Noir har varit att göra grundboken komplett för spel i den miljön boken tar upp (fokus på två stadsdelar i huvudstaden Sandukar) samt en översikt över Imperiet. Jag kan idag inte garantera att det kommer fler tillbehör till spelet och då ville jag istället göra Noir så användbart som möjligt out-of-the-box.

quisling

Warrior
Re: Noirs kompletthet

Jag kan idag inte garantera att det kommer fler tillbehör till spelet och då ville jag istället göra Noir så användbart som möjligt out-of-the-box.
Jag vill inte bli missförstådd så låt mig påpeka att jag med glädje hamstrar allehanda tillbehör till spel jag spelar och inte spelar, om de är bra, så att fler tillbehör kommer till ett lockande spel som Noir gör inte mig ledsen i alla fall.