Nekromanti Okej, nu tar jag mig vatten över huvudet!

Rising

Vila i frid
Det finns en bransch som är just vardagsrumsbaserat och det är brädspelen.
Jag vet inte, jag. Inte ens makaren av ett så populärt och uppmärksammat spel som Pandemic kan leva på sitt yrkesutövande. Omsättningen har helt klart ökat, men jag undrar om verkligen vinsterna har följt samma trend.

Fast det är ändå helt klart brädspelens utveckling jag har tittat mest på när jag försökt sia om rollspelens framtida möjligheter. Det jag tror att vi kan lära oss av brädspelen är:

1. Dweebar är en dålig målgrupp
De spel som räddat brädspelsbranschen är en helt annan sorts spel än de som var stora på åttiotalet. Det är liksom inte den gamla sortens invecklade krigsspel som åstadkommit brädspelsbranschens rennässans, utan spel med små eleganta och sofistikerade regler.

När vi diskuterar framtidens rollspel så återgår vi ofta till de värden som känneteknade spelen som var populära i mitten på åttiotalet ("ett simulationistiskt, gediget fantasyspel med välbeskriven världshistoria") vilket vore som att försöka sälja ett nytt ASL eller Drakborgen idag.

Tittar man på brädspelsbranschen så ser man istället hur otroligt många spel det finns som inte riktar sig till insnöade dweebar. Spelens tema och regler är lättare att greppa och ta till sig, och lockar inte spelarna med "här får du något härligt nördigt att grotta ner dig i!" på samma sätt som det jag fann lockande med Talisman en gång i tiden.

Vad jag säger är alltså inte att vi behöver ett bonderollspel bara för att Agriola är ett så populärt brädspel, men jag tror helt klart att framtidens rollspel inte bör vara utformat för halvårskampanjer i en spelvärld som alla måste plugga för att begripa, samt med tjocka, omständiga regler som kräver att man nördar sig ner i för att börja förstå.

2. Familjen och slackers?
Tittar man på BGG så ser man hur otroligt många personer som spelar spel med sina familjer eller med sina pojk- och flickvänner. Visst, spelklubbsspelarna finns kvar, men många av storsäljarna såsom carcassonne och settlers blev stora för att de gick att spela i hemmet med de personer som redan ingår i hemmet.

Den gamla sortens sällskapsspel, såsom Monopol och Risk, var helgalna evighetsspel som aldrig tog slut, möjliggjorde spelareliminering och hade skitråddiga regler, vilket i prinip gjorde dem till spelklubbsspel, medan dagens familjespel verkligen är familjespel. Något hände med sättet som spelen utvecklades på, vilket fick dem att ta lagom lång tid att spela, vara enkla att ta fram efter middagen, samt vara underhållande för alla åldrar fram tills partiet var färdigspelat oavsett om det gick bra eller dåligt för en.

När jag säger att vardagsrumsspelandet är ute, så menar jag de här spelen som riktades mot unga nördkillar som skulle gå hem till någon och spela efter skolan. Familjespelen går det bättre för.

Jag undrar om det skulle gå att göra ett familjerollspel. Där kan det finnas en möjlighet att expandera. Jag vet inte, jag håller mig skeptisk till det.

Men något jag faktiskt undrar på allvar är om det går att göra ett slackerspel. Slackersällskapsformen är nämligen en som dykt upp på senare år som passar väldigt bra för både brädspel, datorspel, och filmtittande, m.m. men som inte alls rollspelen verkar vara anpassade för. När man sitter och röker gräs så är det liksom lätt att ta fram San Juan och köra ett parti, men man tar ju inte fram Götterdämmerung och börjar generera en vampyrjägare.

Något har alltså hänt med sällskapsformen och hur vi använder våra vardagsrum, och rollspelen har inte följt med i utvecklingen.

---

Äh, det får räcka.

Flurtis

Hero
- Kidzen är inte målgruppen idag. Målgruppen är äldre.
- En fördel om spelet är bra (som jag anser vara viktigt, till skillnad från andra som svarat) är att ett positivt rykte/word-of-mouth omger spelet. Mycket viktigt i dagens informationsstressade och hypersnabba kommunikationssamhälle. Dåliga spel dör snabbt.
- Spelet måste inte vara fantasy. Det måste vara intressant.
- Att trycka i annat än typ A4-format är dödsdömt. Därför att "rollspel ser inte ut så". Det går inte att utbilda om en hel kundgrupp heller
Word of mouth håller jag med om. Man måste ha bra kritik och det måste pratas mycket om spelet. Likaså A4 formatet köper jag ditt argument rakt av. Däremot menar att Fantasy som setting är betydligt mer Safe en låt oss säga NOIR. Nu sålde NOIR jäkligt bra just därför att det är ett omtyckt spel. Du lyckades med marknadsföringen och framförallt att skapa en diskussion om spelet och väcka ett intresse. Jag tycker det skulle vara intressant att se hur resan skulle ha sett ut ifall du släppt Noir som ett fantasy rollspel.

Angående kidzen så häller jag med dig när det gäller just NOIR specefikt. Problemet är att du lyckad pin pointa en undergenre som var väldigt omtyckt och samtidigt oexponerat. Den lite mörkare genren har ju funnits länge: Kult, Unknown Armies, Vampire. Vad du gjorde var ett hitta en undergenre som var oexponerad inom svensk rollspel medans det samtidigt var en genre som tilltalade en bred publik av rollspelare, dom som gillar dom mörka genrerna. Så jag skulle säga att NOIR är ett undantag. Med andra ord du hittade en förhållandviss stor målgrupp som var oexponerat. Min poäng är att Fantasy är ett säkrare kort eftersom det är lättare att göra just det du har gjort. Att pin pointa in en undergenre som är omtyckt men samtidigt underexponerad. Det här blir relevant om vi tittar på att kidzen som vi redan vet gillar fantasy. Om vi då applicerar ovanstående teori med vetskapen att kidz gillar fantasy så framgår det rätt så snart att en givande säljidé skulle vara att försöka pin pointa en undergenre inom fantasy. Ifall man inriktar sig på kidzen så minskar konkurransen från utländska rollspel och därmed öppnar upp oexponerade områden.

//Flurtis

Flurtis

Hero
Well rising. Jag hänisar till artikeln ifrån GP som jag postade till svar på Marcos inlägg.

En grupp som spelar allt mer är unga vuxna, åldern 20-25 år. Det kommer många nya spel som passar den gruppen, säger Lena Hedö på Sveriges leksakshandlares riksförbund.
20-25år är inte den typiska familjålder direkt, snarare tvärtom.

Tittar man på brädspelsbranschen så ser man istället hur otroligt många spel det finns som inte riktar sig till insnöade dweebar. Spelens tema och regler är lättare att greppa och ta till sig, och lockar inte spelarna med "här får du något härligt nördigt att grotta ner dig i!" på samma sätt som det jag fann lockande med Talisman en gång i tiden.
Kanske men det visar att det finns ljus i mörkret. Brädspelsbranschen växer på grund utav att folk börjar uppskata att umgås fysiskt samtidigt som dom spelar mer och mer. Jag ser inte varför detta inte skulle vara applicerbart på rollspelshobbyn. Personligen tycker jag att vi i rollspelshobbyn har snöat in oss alldeles för mycket på system. Det är inte systemet som är avgörande, det är hur kul man har. Inget annat.

//Flurtis

Flurtis

Hero
Det är ju rätt så naturligt att Marco nämner NOIR framförallt eftersom att han har väldigt mycket erfarenhet i just den frågan. Personligen ser jag hans svar i tråden som betydligt mer givande, diskussionsfrämjande och intressant en din lilla sidnotis om att kidzen inte är en målgrupp.

//Flurtis, ber deltagar i tråden att hålla sig till ämnet och bidra med något konstruktivt istället

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Konserver

Slackersällskapsformen är nämligen en som dykt upp på senare år som passar väldigt bra för både brädspel, datorspel, och filmtittande, m.m. men som inte alls rollspelen verkar vara anpassade för. När man sitter och röker gräs så är det liksom lätt att ta fram San Juan och köra ett parti, men man tar ju inte fram Götterdämmerung och börjar generera en vampyrjägare.
Det finns rollspel som är alldeles utmärkt anpassade för den typen av spelande, till exempel Münchausen, InSpectres eller In a Wicked Age. Samtliga dessa spel går att spela helt utan förberedelser och kan spelas klart på relativ kort tid. Tyvärr lever de flesta rollspelare i villfarelsen att ett "riktigt" rollspel måste väga minst två kilo och komma med 12 moduler som i detalj beskriver en ljusstöpares vardag och innehåller nya Feats som är specialanpassade för att stöpa ljus, samt att det måste spelas under tidsrymder som normalt bara geologer befattar sig med. Så problemet är inte att spelen inte finns -- problemet är att rollspelarna hellre spelar samma spel som de spelade 1987, om än i en ny upplaga.

/tobias

Big Marco

Läskig
Re: Konserver

Gurgeh said:
Så problemet är inte att spelen inte finns -- problemet är att rollspelarna hellre spelar samma spel som de spelade 1987, om än i en ny upplaga.
Nåja, det är ett snävt perspektiv. Brädspelens framgång talar emot konservatismen. Snarare så borde de rollspel som har brädspelsliknande talanger (som du tar upp) snarare paketeras som brädspel än som rollspel. Hade man snofsat till Dogs in the Vineyard, fixat lite coola props på staden i hårdpapp och skapat karaktärer som var lite mer strukturerade så hade du haft ett rätt ballt brädspel. Och kanske kunna sälja det för 500 spänn per låda.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
The Straight Story

Min poäng är att ifall man skall visualisera sig det spel som verkligen säljer till den svenska rollspelskonsumenten idag, hur skall det se ut?
* Det ska ha regler som bygger på Basic Role-Playing, men med små kosmetiska modifikationer, så att spelmakarna kan påstå att det är ett nytt regelsystem och så att spelarna känner sig modiga eftersom det vågar testa något helt nytt, trots att det är samma regler som de redan använder, fast man slår 2T10 istället för 1T20.

* Det ska ha snygga bilder. Texten är mindre viktig.

* Det ska under inga som helst omständigheter ge spelledaren eller spelarna några ledtrådar om vad de ska spela för något, utan bara presentera en värld och ett regelsystem.

* Det ska helst vara standardfantasy med både alver, dvärgar och hobbitsubstitut.

* Det ska ha samma namn som ett spel som kom ut före 1995.

Det kanske är lite cyniskt, men det är så jag tror att det fungerar.

/tobias

Flurtis

Hero

Vilket är intressant för det öppnar frågan om marknadsföring. Borde inte dessa spel göra sig bättre som något annat än just "rollspel". Okej misstolka mig inte nu, jag gillar nämnda spel. Men om man då konstaterat att Rollspelare inte vill spela det man kallar marknadsför som rollspel, borde man då inte marknadsföra det som något annat. Jag tycker Arvidos har en väldigt veetig syn på det här i Berättelser från staden där han försöker hitta nya sätt att presentera spelet som något annat än rollspel.

Missförstå mig inte nu att jag inte tycker att nämnda spel passar under ordet rollspel, för personligen tycker jag att dom gör det. Jag menar bara att ur ett marknadsföriskt perspektiv skulle det kanske vara bättre att sälja det som något annat.

//Flurtis

Arfert

Facit
Tål du inte skämt?

Hursomhelst, Saga är inte riktigt relevant i den här frågeställningen, eftersom jag aldrig siktat på att det ska bil ett brett stort spel som Drakar & Demoner... snarar är det ett svenska Harn eller Ars magica (med nedtonad magi, dock)...

Däremot gick Saga väldigt bra för ett nischat spel, break even efter 11 månader, troligen för saker du pekat på; som produktionskvalitét. snyggt tryck, bra papper, hög nivå på språket, bra stämningstexter, fina illustraioner :gremgrin: osv... Saga riktar sig dock inte mot kids, utan mot äldre. Vilket iofs styrker din tes. Däremot tror många att det var det, pga det är lättspelat.

Men den dagen jag gör ett rollspel med målet att sälja mer än 300-400 ex kommer det inte alls vara som Saga.

Arfert

Facit
Re: The Straight Story

Tror faktiskt du har fel... det där räcker inte längre... om man vill sälja mer än kanske 1000 ex. Måste vara nåt som står ut mer.

Arfert

Facit

tja, kanske är lättare att få in spelen i bredare kanaler om man inte kallar dem för rollspel, om inte annat. Jag misstänker att huvudanledningen att folk inte köper rollspel är att de inte finns att köpa. Fanns de på breda försäljningsställen skulle de sälja mångdubbelt mer av bara farten.

Det här är nåt som gäller alla branscher där man säljer fysiska produkter i butik, har med minneshierarkier hos konsumenten att göra. Man köper det man ser. Inte det man EGENTLIGEN helst vill ha. Finns massor med undersökningar på det inom marknadföring.

Rising

Vila i frid

Missförstå mig inte nu att jag inte tycker att nämnda spel passar under ordet rollspel, för personligen tycker jag att dom gör det. Jag menar bara att ur ett marknadsföriskt perspektiv skulle det kanske vara bättre att sälja det som något annat.
Jag tror definitivt att man skulle kunna tjäna på att sälja spelet på ett annat sätt. Jag har tidigare nämnt en idé jag har om att sälja ens samberättaridéer i en vanlig bokform, ungefär på samma sätt som man i boklådor kan hitta böcker i stil med "spel och lekar", "all världens spel" och "100 nya spel".

Om man skriver, formger och illustrerar ett spel såsom en sådan vanlig bok (vilka ju har ett helt annat utseende än rollspelsböcker) så tror jag att man skulle kunna nå ut till en helt annan publik. Inte minst tror jag att man skulle kunna nå ut till alla föräldrar och morföräldrar som hellre handlar julklappar i en vanlig bokhandel än i någon spelbutik.

På sätt och vis tror jag faktiskt att även själva innehållet skulle kunna tjäna på att säljas på det viset. Många av dagens samberättarspel förlorar en del på att de känns lite obekväma i små tjugosidiga trycksaker där jag ofta upplever att en stor del av utrymmet använts till ren utfyllnad eller till onödiga spelregler som verkar ha skrivits in mest för att priset skall kännas befogat. Många sådana här spel hade kunnat bli intressantare om man paketerat dem och behandlat dem som sällskapslekar istället, och samlat flera av dem i en större bok.

(Min idé är förresten att kalla den första boken för något i stil med "20 Sällskapslekar i Sagornas Värld" så att man sedan kan fortsätta med "20 Sällskapslekar med Rymdmonster & Raketer" och "20 Sällskapslekar bland Fasansfulla Förbannelser" osv.

Det är faktiskt en typ av produkt som jag både tror går att sälja, och som jag skulle vilja ha. Även om tilltalet skulle vara riktat åt barn så tror jag nämligen att det skulle kunna bli mer intressant i mina ögon.

Ond bråd död

Swashbuckler
Om vi förutsätter att allt kommer lunka på som det gör idag så är det rätta att inrikta sig på de redan frälsta. Glöm Kidzen och gör ett nostalgispel för åldrade rollspelare. Drakar och Demoner och Mutant hör ju till de som gått att sälja i större volym, och jag tror skälet är nostalgiker och konservativa nördar. Alternativt kanske det går att ge ut Harry Potter eller Sex and the City på licens, men det skulle antagligen bli för dyrt.

Om vi antar att allt inte lunkar på i vanlig takt så kan man fundera över hur man kan blåsa liv i hela hobbyn. Jag tror att rollspelens gamla målgrupp, unga nördar, är förlorad till datorspelen. Så om man ger upp allt gammalt bagage som de gillade och istället ser till vilka som skulle vara intresserad av resten av rollspelandet istället. Det vill säga, skippa alla spänniga barbarer, exakta regler för pansarskotts effekt på fordon och korrekt fakta om befolkningstäthet under medeltiden. Istället inriktar vi oss på dramat som följer med rollgestaltandet. Visst borde såna rollspel kunna uppskattas av vanliga människor, och kanske till och med... Tjejer!

Jag tror faktiskt att rollspel egentligen skulle kunna vara "vuxenspel" i stil med rappakalja om det inte var så förknippat med alla jobbiga nördar. Eller ett spel för småtjejer som berättar historier om relationer tillsammans.

Själv vill jag förstås inte spela sån skit, det är ju helt gay. Jag vill ha våld och fascistisk exakthet för alla detaljer.

Godnatt.

Arfert

Facit

har vart inne på det där med ren bokformgivning... Saga är ju ett halvt steg åt det hållet...

men det stpra problemet är att få in den i boklådorna... har sonderat terrängen och vet att det finns ett STORT motstånd, bland annat hos säljarna på förlagen... de tror inte på rollspel.

det man kanske kan göra är nåt i stilen med Oktoberlandet... göra en Fantasyroman spm är tillräckligt bra för att sälja av egen kraft, och sedan lägga till en bakvagn med korta regler, spelledartips (om man nu har spelledare i systemet), lite mer världsinfo och äventyr. Kanske skulle funka. Och om det blir en succé tillföra mer material i nya böcker.

Nån som kan skriva en bra roman?

Christoffer

It's all pig.
Hans. said:
Ett Harry Potter rollspel förklätt till ett brädspel med målgrupp lågstadiet tror jag skulle sälja som smör, Harry potter är såå stort på bland dessa ungar, dom sitter och ritar leker gör kartor och lär sig formler, så det är nog rollspelets hopp och framtid :gremsmile:
Fast hon anser att rollspel är ju fördummande, eller så är hon bara ett kontrollfreak och vägrar släppa sin spelvärld till sina läsare. Oavsett är Rowling motståndare till ett Harry Potter - Rollspelet.

Diskussionen kom visst att handla lite om hur nya rollspelare blir till. Jag delar med mig av en erfarenhet.

I somras introducerade jag rollspel för sex st 15-åringar. De blev eld och lågor och ville spela mer och försökte dra ihop sina andra kompisar för att spela.
Hur gick det till?
Jag hade ett ganska enkelt och lättfattligt spel, med enkla regler (typ väldigt avskalad BRP) som gick att förklara på under en halvtimme, och en fantasyvärld som jag sammanfattade för dem som "en blandning av europeisk medeltid och Tolkiens fantasy". (Senare insåg jag att borde förklarat vad världen inte innehöll, eftersom deras främsta referensram till fantasy var WOW, och den här världen inte innehöll vare sig minotaurer eller gnomer.) De fick också färdiggjorda rollpersoner att börja med.
Således blev förberedelsetiden minimal och spelandet kom igång snabbt. Äventyret var starkt rälsat i början men gav mer frihet efter hand.

När jag träffade några av dem senare talade de mycket om rollspel och hur de försökte få ihop en egen spelgrupp. En av dem hade laddat ner allt hon kom åt från internet. Jag fick aldrig klarhet i om det var piratvarianter av kompletta rollspel eller gratismoduler.
Fem av dem jag spelade med beställde sedan egna exemplar av spelet som vi spelat.

Och jag själv då?
Jag tyckte ibland att det var lite påfrestande att spela med nybörjare - de betraktade ju spelet på samma sätt som jag gjorde för 11 år sedan - men på det hela taget var det rätt kul.

Detta var min erfarenhet av rollspelarmakande. Vad den innebär för rollspelens marknadsförande lämnar jag åt andra.

P.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Succérecept

Tror faktiskt du har fel... det där räcker inte längre... om man vill sälja mer än kanske 1000 ex. Måste vara nåt som står ut mer.
Kan du ge ett exempel på ett rollspel som har sålt väldigt mycket på att skilja sig från hur andra rollspel ser ut?

Utöver Vampire: the Masquerade...

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Re: Succérecept

Gurgeh said:
Kan du ge ett exempel på ett rollspel som har sålt väldigt mycket på att skilja sig från hur andra rollspel ser ut?

Utöver Vampire: the Masquerade...
D&D4?

/Anders