Re: Okej, så hur skriver man ett jämställt rollspe
Men låt oss hålla oss till rollspelen -- det är ju det vi är intresserade av, och den arena vi har att verka inom.
Nä.
Det är nämligen en såkallad
jämförelse, dom gör man för att visa på en egenskap hos nått som kanske inte är alldeles uppenbar, i dethär fallet skulle det vara att resonemanget är ganska så absurdt.
Påsammasätt så behöver du egentligen inte veta nått mer om chicklit än att den finns och att det är mest kvinnor som läser den, det räcker nämligen bra därför om det är rimligt att ta bort eller ändra på nått baraför att få av det ena könet gillar den saken så gäller det rimligen som princip och då spelar det ingen roll vad som är innehållet, utan bara att det är som det är.
För det är ju såvitt som jag kan se eran utgångspunkt, att det är ett problem och en tillräcklig anledning i sig att ändra på nått att det vänder sig till bara ena könet, då är ju innehållet skitsamma.
Dock så kan jag tala om ifall du vill veta att i chicklit så är det bara kvinnliga huvudpersoner, alltså inte mest eller 85% utan bara, och männen är åtråvärda pappfigurer eller onda pappfigurer eller gärna bäggetvå samtidigt och könsrollerna är väldans klyschiga.
Dock så besvarar du faktiskt mycket av domhär punkterna, fast på ett alldeles särskilt obehagligt sätt:
Däremot är osynliggörande av män och synsättet på kvinnan som norm ett mycket, mycket mindre problem i samhället i stort än osynliggörande av kvinnor och att man ser mannen som norm.
Därför att om jag förstår dig rätt så menar du att det här är en bra anledning att göra samma sak en gång till fast baklänges, att ändra bara på dom sakerna som män gör? Tyvärr så tror inte jag på att det blir bättre då, utan dubbelt så dåligt. Och det är alldeles oavsett om man tycker att det är fel på rollspelen och att dom måste ändras, för i konsekvensens namn så är chickliten lika lömsk och farlig då och måste rivas ner den med.
Sen tror inte jag ens på att det är sådär, alla mina erfarenheter av tjejer som har klumpat ihop sig i tjejgrupper är att männen är minst lika osynliga där som kvinnor är i killgrupper. Det hemliga knepet är nämligen att man är osynlig om man inte syns, och det gör man inte om man inte är där överhuvudtaget.
Såatt anledningen till att du inte ser det ena problemet är själva det här med klumpningen i sig helt enkelt. Det problemet syns inte heller därför att dom som har det inte syns därifrån som du tittar. Att du sålätt kallar det stället för "samhället i stort" tycker jag är ganska så talande faktiskt.