Re: Okej, så hur skriver man ett jämställt rollspe
Arfert said:
eller... att skriva HON när man talar om Spelledaren och HAN om spelare..
Lång och intresant tråd. Detta systematiska varvande av "han" och "hon" låter mycket fiffigt - att det kan användas till ökad tydlighet.
En liten utvikning om "han" och "hon", med referens till engelska. I engelska, särskilt amerikansk sådan, används väldigt ofta "they" som könsneutralt pronomen, även om det bara är en person som avses, t ex "If a person wants to open the door,
they must have the key...". Och så sent som idag såg jag en notis i en gratistidning om ett studieförbund som i viss mån använde pronomenet "hen" som könsneutralt tredje person singular subjekt. Då tycker jag verkligen att det är att föredra att använda språket som det är, alltså "han" och "hon", på ett bra sätt!
Vidare om engelskt PK språkbruk. I engelskspråkig akademisk miljö har debatten om icke-sexistiskt språkbruk varit mycket omfattande (typ 70-80-tal), med resultatet av att ett antal äldre könsmarkerande ord numera närmar sig status av bannlysta:
Fireman -> fire fighter
Postman -> Postee
Policeman -> Police officer
Spokesman -> Spokesperson
Mankind -> Humankind
"A small step for a man, a giant leap for mankind" -> A small step for a person, a giant leap for humankind".
Det är intressant att notera hur djupt i språket könsmarkörerna sitter. Samtidigt tycker många (iaf jag) att detta känns som att bekämpa malaria genom att jaga myggor.
Åter till rollspel. Själv gissar jag dock att det inte är helt en slump att många engelska termer för SL är könsneutrala:
Dungeon master
Referee
Guide
etc.
Vilket ju även "spelledare", "rollperson" och många andra svenska termer är. Finns det någon vanlig term man kanske kan undvika? Jag kommer inte direkt på någon... Svenskt språkbruk har allmänt sett inte samma problem som engelska med fraser som "Riksdagens talman Birgitta Dahl", "Ombudsmannen var en kvinna". Ord som "skådespelerska" och "lärarinna" börjar bli ålderdomliga, i samma takt som att "skådespelare" och "lärare" uppfattas som mer och mer könsneutrala.
Ursäkta, blev ett lång inlägg, kanske lite utanför ämnet.