Nekromanti Okej, så hur skriver man ett jämställt rollspel?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Okej, så hur skriver man ett jämställt rollspe

Fler äldre fixar väl sig själv med tiden? Fler yngre, däremot... där får vi faktiskt jobba, och då är det ju bra om vi är öppna mot så många målgrupper som möjligt.

Arfert

Facit

Bobby Magikern said:
Fler äldre fixar väl sig själv med tiden? Fler yngre, däremot... där får vi faktiskt jobba, och då är det ju bra om vi är öppna mot så många målgrupper som möjligt.
Jag misstänkte att Ripper menade äldre som aldrig spelat rollspel som tonåring eller i tjugoårsåldern..

..det är iofs inte omöjligt, känner folk som börjat när de var över 40.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Arfert said:
Jag misstänkte att Ripper menade äldre som aldrig spelat rollspel som tonåring eller i tjugoårsåldern..

..det är iofs inte omöjligt, känner folk som börjat när de var över 40.
Det blir väl visserligen också lättare nu. De flesta tonåringar och tjugoåringar introduceras ju av andra tonåringar och tjugoåringar. Nu när hobbyutövarna åldras finns det fler öppningar för äldre att bjudas in av sina jämnåriga, så kan ni sitta och diskutera lårbenshalsbrott och Tage Erlander på spelmötena. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances

Olav said:
Fundera över vilket genus dina termer har
Perspektivet kan också handla om mer "omärkliga" saker. Som att de flesta spel (och jag, i texten ovan) använder termen spelare. Naturligtvis kan (eller bör) en text kanske aldrig bli fri från sådana färgningar, men om vi skall skapa ett jämställt spel måste vi åtminstone försöka tänka på vilka termer vi använder.
Jag ser inget fel i att fundera över vilka genus termerna har, men "spelare" är faktiskt könsneutralt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Dimfrost said:
Olav said:
Fundera över vilket genus dina termer har
Perspektivet kan också handla om mer "omärkliga" saker. Som att de flesta spel (och jag, i texten ovan) använder termen spelare. Naturligtvis kan (eller bör) en text kanske aldrig bli fri från sådana färgningar, men om vi skall skapa ett jämställt spel måste vi åtminstone försöka tänka på vilka termer vi använder.
Jag ser inget fel i att fundera över vilka genus termerna har, men "spelare" är faktiskt könsneutralt.
Jag gissar att han syftar på vilket pronomen som används för att representera substantivet: han eller hon.

I Wolframfästet har jag medvetet tänkt på det där: spelledaren är alltid en hon, spelaren en han. Språkbruket gör dessutom texten lite tydligare.

rjonas

Hero

Mekanurg said:
I Wolframfästet har jag medvetet tänkt på det där: spelledaren är alltid en hon, spelaren en han. Språkbruket gör dessutom texten lite tydligare.
Smart! Inte så lite impad.

hakanlo

Hero

Arfert said:
eller... att skriva HON när man talar om Spelledaren och HAN om spelare..
Lång och intresant tråd. Detta systematiska varvande av "han" och "hon" låter mycket fiffigt - att det kan användas till ökad tydlighet.

En liten utvikning om "han" och "hon", med referens till engelska. I engelska, särskilt amerikansk sådan, används väldigt ofta "they" som könsneutralt pronomen, även om det bara är en person som avses, t ex "If a person wants to open the door, they must have the key...". Och så sent som idag såg jag en notis i en gratistidning om ett studieförbund som i viss mån använde pronomenet "hen" som könsneutralt tredje person singular subjekt. Då tycker jag verkligen att det är att föredra att använda språket som det är, alltså "han" och "hon", på ett bra sätt!

Vidare om engelskt PK språkbruk. I engelskspråkig akademisk miljö har debatten om icke-sexistiskt språkbruk varit mycket omfattande (typ 70-80-tal), med resultatet av att ett antal äldre könsmarkerande ord numera närmar sig status av bannlysta:
Fireman -> fire fighter
Postman -> Postee
Policeman -> Police officer
Spokesman -> Spokesperson
Mankind -> Humankind
"A small step for a man, a giant leap for mankind" -> A small step for a person, a giant leap for humankind".

Det är intressant att notera hur djupt i språket könsmarkörerna sitter. Samtidigt tycker många (iaf jag) att detta känns som att bekämpa malaria genom att jaga myggor.

Åter till rollspel. Själv gissar jag dock att det inte är helt en slump att många engelska termer för SL är könsneutrala:
Dungeon master
Referee
Guide
etc.
Vilket ju även "spelledare", "rollperson" och många andra svenska termer är. Finns det någon vanlig term man kanske kan undvika? Jag kommer inte direkt på någon... Svenskt språkbruk har allmänt sett inte samma problem som engelska med fraser som "Riksdagens talman Birgitta Dahl", "Ombudsmannen var en kvinna". Ord som "skådespelerska" och "lärarinna" börjar bli ålderdomliga, i samma takt som att "skådespelare" och "lärare" uppfattas som mer och mer könsneutrala.

Ursäkta, blev ett lång inlägg, kanske lite utanför ämnet.

Mekanurg

rjonas said:
Mekanurg said:
Smart! Inte så lite impad.
Tack. :gremsmile:

För att göra saker mer komplicerade: spelarroller har dessutom tre kön att välja på, vart och ett med sina pronomen.

Mekanurg

Star Trek har -- inte oväntat -- tagit det där till sig:

To boldly go where no man has gone before

har blivit

To boldly go where no one has gone before

samt

Dimfrost

Special Circumstances

Mekanurg said:
Krille har gjort likadant i SHI2. Jag har övervägt det någon gång, men jag är inte riktigt säker på om det verkligen känns tillräckligt klart, både vem man syftar på och anledningen till att man väljer att skriva så (om man inte ser den lilla förklarande rutan i början).

Ond bråd död

Swashbuckler

Visst var WW först med det? Jag har inte sett det i nån tidigare produkt.

Arfert

Facit

Jag har också skrivit så redan (som jag hintade i en tidigare post).. i ett icke ännu utgivet rollspel.

Feuflux

omjonasson.se

Spännande att alla har lika och kör med -hon- på SL och -han- på spelarna. Ingen som tänkt ha tvärtom?