Nekromanti Okelidok; Dags knäcka fingrarna och strecha nacken

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
  • En resa; en enstaka författare berättar om sina upplevelser när denne reste genom världen. Fördelar; väldigt intimt, lätta att få in subjektiva åsikter. Nackdelar; Inte särkiljt objektivt(därav svåranvänt), man får bara en sida av det hela, och det är en jävligt stor värld.
  • En saga. Detta är lite lockande. Man lägger upp det hela som en gammal folksaga eller någonting. Fördelar; mysigt, folkligt. Nackdelar; det hela hamnar i imperfekt, men det är kanske inte så dåligt...
  • En krönika. en krönika som någon(eller några) objektiva åskådare under tidsperioden skrivit. Det här är nog det jag tror är lättast att genomföra(det är lixom ett mellanting emellan saga och vanlig regelbok), och jag tror man kan få det ganska mysigt åxå... fördel; ganska intimt, relativt objektivt. Nackdel; fortfarande lite väl subjektivt...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
En resa; en enstaka författare berättar om sina upplevelser när denne reste genom världen. Fördelar; väldigt intimt, lätta att få in subjektiva åsikter. Nackdelar; Inte särkiljt objektivt(därav svåranvänt), man får bara en sida av det hela, och det är en jävligt stor värld.

Pfft. Poängen med förstapersonsvinklar är ju att de ska vara subjektiva, för guds skull. Objektiva förstapersonperspektiv vora ju lika motverkande sitt eget syfte som... svarta fönster.

Du tror att du bara får en sida av det -BAH! Poängen med förstapersonsperspektiv är ju just att man kan låta flera individer skildra samma företeelse -vore det en bäck, en gammal man eller en ungdomsrörelse. Subjektiva beskrivningar är underbara i dockskåpsvärldar -de visar tydligt hur världen är: i en människas ögon. Alla har ju olika uppfattningar om världen de lever i, och det skildras kanske en eller två sådana i boken. Vad behöver egentligen spelledaren veta, hur världen är, eller hur invånarna uppfattar världen? [fotnot: det finns en underbar kontring på vilka fråga som helst: >>hur vet du det?<<] Tänk dig bara bestar och världsantagonisterna beskriva sig själva ur individuella synvinklar! Färgstarkt, va?

Okej, om du ska ha ett historiekapitel, kör det som en sägen. Tro mig, det är viktigt för spelledaren att ha ett humm om när händelserna i historiakapitlet inträffade. Släng in lite färgstarka beskrivningar, lite prosa och lite mystik, så blir det nog toppen!

Undvik krönikaalternativet helt. Det finns inget att hämta där förutom en beskrivning av en särskild förteelse som rör sig genom världen, när det är _världen_ man vill läsa om (förlåt om jag missuppfattade ditt syfte).

Jag tycker bilden var skitfräck, men så är jag av den enkla åsikten att du är en skitfräck konstnär, fullt kapabel att designa ett spel som Sisu. Tack för kaffet, och lycka till!

/Mogge, [color:\\"green\\"]ser ingen likhet med besten från Eon (fast jag tänker förmodligen på någon annan ;-])[/color]
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,973
Location
Uppsala
En saga. Detta är lite lockande. Man lägger upp det hela som en gammal folksaga eller någonting. Fördelar; mysigt, folkligt. Nackdelar; det hela hamnar i imperfekt, men det är kanske inte så dåligt...
Det här låter faktiskt väldigt lockande. Att långsamt dra in läsaren i en mäktig överdådig värld där alla skogar är urskogar, monster är vidunder och kungariken är vidsträckta och mäktiga. Jag ser framför mig nästa Grimm-saga, med ett folkligt tema som sakta men säkert utvecklar sig genom kapitlen i takt med att olika saker beskrivs; vare sig det är regler eller något annat.

Du beskriver en huvudgestalt; karaktärsgenerering. En heroisk batalj; stridsregler. En handelsplats; utrustnig. En viktig historisk anekdot; världens uråldriga historia (?). Ett ohyggligt vidunder; bestiarium. Och så vidare.

Den som sett Khaotic! och den serie som hela tiden inleder kapitlen där vet lite vad jag menar, men det går nog samtidigt att utveckla sago-konceptet till något så mycket mer än en kort följetång.

Så det är en bra idé som jag kräver att få se genomgörd :gremwink:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Grimm

Lustigt nog var det faaktiskt Bröderna Grimm som jag hade i åtanke när jag kläckte idén, men det kan kanske vara lite knepigt att få praktiskt...

Ska man dela upp vart kapitel i en egen saga, och hur ska denna saga då vara uppbyggd?

Ska man berätta sagan om det aktuella landet, eller sagan om en person eller händelse i landet?

Och hur beskriver man exempelvis en vapenkultur i sagoform?

Det här verkar vara en liten utmaning, men å andra sidan tror jag det skulle kunna bli jävligt kul...

/Mask
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,973
Location
Uppsala
Re: Grimm

Ska man dela upp vart kapitel i en egen saga, och hur ska denna saga då vara uppbyggd? ...
Ska man berätta sagan om det aktuella landet, eller sagan om en person eller händelse i landet? ...
Och hur beskriver man exempelvis en vapenkultur i sagoform?
Det jag menar är att du kan ha en kontinuerlig saga som successivt tar upp element i värld och system. Så varje kapitel i sagan också ger spelare och spelledare matnyttig information vid sidan om den fortsatta berättelsen. Du kan då väva in sagan i det övriga materialet - eller snarare vice versa - och på så sätt skapa ett trevligt flöde genom hela boken.

Mao skulle du bara behöva skriva en jättelång saga först och sedan väva in det övriga materialet i den... tar nog inte mer än ett par år :gremwink:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Okelidok; Dags knäcka fingrarna och strecha na

"Objektiva förstapersonperspektiv vora ju lika motverkande sitt eget syfte som... svarta fönster."

Det vet jag med, men jag syftade på att man väl ändå behöver en del objektiv kunskap, eller hur?

Det är därför jag just nu väger mer åt sagohållet, då man får möjligheten att beskriva lite hur man vill, och dessutom kommer man komma ihåg bättre hur stämmningen skall vara...

Samtidigt får man subjektiva synvinklar från ALLA som man väljer at ge en röst i sagan...


"Jag tycker bilden var skitfräck, men så är jag av den enkla åsikten att du är en skitfräck konstnär, fullt kapabel att designa ett spel som Sisu."

Myser :gremtongue:

tack-tack!

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Grimm

"Mao skulle du bara behöva skriva en jättelång saga först och sedan väva in det övriga materialet i den... tar nog inte mer än ett par år "

Jo, precis, och det kan ju vara lite jobbigt...
Jag tänke mej kanske att man gör det hela till en sagosamling, så man kan dela upp det i småkapitel...

"Jaha du vill veta lite om hur man handlar kläder i Devid, du? Jadu, då ska du titta i 'Djävulen och den vise', där finns den kunskapen att hämta"

eller är det hela kanske ogenomförbart?

/Mask
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Knäcka fingrarna? Gör inte det ont?

Jag håller med de tidigare talarna om att en sagoliknande (först skrev jag 'sagolik', men så kom jag på att det ordet är upptaget...) beskrivning känns helt rätt. Men, som ni också redan konstaterat, det finns vissa problem. Här kommer mitt spontana förslag:

Världsbeskrivningen är i 'sagoform', medan spelinformation har en mer traditionell uppställning. Det går säkert att dela upp det det i 'sagokapitel' och 'regelkapitel' (antingen med sagorna först och reglerna efteråt eller blandade). En möjlighet skulle vara att kombinera 'sagorna' och 'reglerna' så att de förjler efter varandra – Sagan om den giriga skräddaren kommer före kapitlet om pengar och ekonomi, Sagan om den rasande grävlingen (hmm... finns det grävlingar i Sisu? Nåja, det var bara ett exempel) kommer före kapitlet om strid och så vidare – men det kan hända att det skulle begränsa sagorna till 'stämningsskapande berättelser', och det skulle vara lite synd.

Ett bättre alternativ (tycker jag alltså...) skulle vara att lägga alla sagorna i början av spelet och alla reglerna i slutet. Reglerna skulle använda exempel ur sagorna, och i sagorna skulle det kunna finnas hänvisningar till reglerna. Fotnoter skulle nog se lite för tråkiga ut, men insprängda rutor där det står saker som 'grävlingen anfaller skräddaren, se kapitel 7, Strid' skulle kanske fungera.

Om du tänker ha många illustrationer (och det borde du – både bilden du lade upp nu och speciellt 'en dvärg i en sal'-bilden du lade upp tidigare har precis den stämning som jag tänker mig att sagorna skulle ha. Eftersom dvärgarna är norm i det här spelet skulle det ju verka dumt att skriva 'skräddaren var en dvärg', men det är ju ändå en sak som måste komma fram. Bilder är bra, alltså) skulle det kanske gå att ha reglehänvisningar i form av bildtexter. Då skulle det förstås krävas rätt många illustrationer, men jag tror att det skulle se bättre ut än helt fristående hänvisningar.

Ett tredje alternativ skulle vara att låta alla regler dyka upp som insprängda rutor i texten. På den sida där skräddaren vägrar ta emot ett silvermynt skulle det finnas en kort text om pengar i spelvärlden och en tabell med olika mynt och deras värden, till exempel (om det finns pengar i spelet, alltså... Alla mina exemel är hypotetiska). I slutet av boken (eller i början, för all del) skulle det finnas ett register över regelrutorna. Det här funkar nog bäst om reglerna är väldigt enkla och kortfattade. Det skulle förstås vara möjligt att både ha regelrutor då en viss regel dyker upp i sagan och en regeldel efteråt, där alla reglerna förklaras och utvidgas.

Nåja, alla alternativen kräver förstås att sagorna faktiskt är sagor som fungerar på egen hand och inte bara exempel eller stämnngsskapare. Det kräver säkert en hel del arbete, men jag tror att det skulle vara värt det. Men det är ju du som bestämmer, för det är ju du som skulle bli tvunen att faktiskt sätta dig ner och skriva sagorna :gremgrin:

JPS
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,973
Location
Uppsala
Re: Grimm

eller är det hela kanske ogenomförbart?
Absolut inte!

Men det kommer ta lång tid. Å andra sidan tänker jag mig att du inte har någon deadline, så tid borde du ha gått om. Själv har jag ett projekt som ligger och vilar för tillfället efter fem-sex år av sporadiskt arbete. Så gott som klart, illustrerat, snart layoutat och så vidare. Min nuvarande ursäkt är att det inte har någon hemsida...

Fast sagoprylen är verkligen inte omöjlig. Tvärt om kan det nog fungera som en drivkraft för det övriga skrivandet, om du lyckas skriva så bra att du fångar dig själv.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Knäcka fingrarna? Gör inte det ont?

"Världsbeskrivningen är i 'sagoform', medan spelinformation har en mer traditionell uppställning."

tja, det här inlägget handlar BARA som världsbeskrivningen, reglerna bryr jag mej inte så mycket om ännu...

Men det var väl ungefär så jag tänkte mej att det hela skulle bli...

"finns det grävlingar i Sisu?"

hehe... tja. Små hunddjur som skulle kunna liknas med grävlignar, men där slutar det...

"ftersom dvärgarna är norm i det här spelet skulle det ju verka dumt att skriva 'skräddaren var en dvärg',"

Ordet "dvärg" är ett skällsord från trollens håll, och används bara i den benämningen. annars kallar de sej själva helt enkelt för "folk" emedan andra tänkande raser är "ofolk". Folket kan även kalla sej Folklingar, om de talar om sej själva i tredjeperson.

Grejen är ju att sagorna INTE ska vara stämmningstexter i första hand, utan fungerande kunskapskällor. Att de blir stämmningsfulla skulle givetvis vara ett plus, men det är viktigt att man kan spela i världen åxå...

Det är där jag stöter på flest svårigheter, det kan vara knepigt att föklara förhållandet emellan spiror och klubbor i en saga, på ett sätt som verkar kul att läsa...

Jag har nog bestämt mej för att göra ett par introduktionssagor i början, så jag knåpprade ihop en liten sak igårkväll(gnäll inte på att jag upprepar "mörker" och jord sisådär tiotusen gånger i texten, jag var trött...)
Skev en Ode åxå....


Sagor från underjorden
Det var en gång, på en tid sedan länge glömd, så att det fanns liv i den kalla marken under oss. Långt under bergen, i klyftornas mörka djup, bodde det underliga djur och varelser, helt ovetande om den värld vi tar för given, där solen lyser och stjärnorna skimmrar på natten. I underjorden fanns bara mörker att finna, vore det dag som natt. Den bitande kylan i de högsta hålorna avlöstes av en kvävande hetta i de djupaste platserna av berget. Berget självt tycktes vilja förinta de styggelser som bebodde dess inre. En gång var fyrhundrade dag höjdes vattnet i bergets hålor, och de underjordiska svämmades över. Men varelserna spolades aldrig bort. Efter att vattnet höjts sjönk det, men varelserna försvann inte vid torkan.

Invånarna i grottorna och de mörka hallarna var kallhjärtade och giriga varelser, härdade att leva ut sina långa liv i en befintligehet som sedan länge varit glömd. Deras egna eldar var det enda ljus som fanns att finna, och de kala droppstenarna kastade onda skuggor emot de gigantiska stenblock som fallit ner från grotornas väggar och tak. Lite växtlighet fanns där, örter och klängväxter i de varmare delarna och i de kallare delarna fanns sällan annat än mossa och svamp på stengolven och i stenarnas skrymslen. Pelare från golv till tak sträckte sej i sin majestät, tjocka nog att bli misstagna för berg i sej. Genom gångarna blåste vindarna i takt md att vattnet sjönk och steg, och förde båd kyla och värme till den minsta alveol. Igenom världen rann den stora floden Fein, som under tusen av tusen år format

Av invånarna var underjorden känd som Ec, eller världshallen. Den var allt de kände till, och allt de sökte att härska.

***

En Ode för Fein
”Igenom berg och sten du vandrar
livgivande flod, Fein du klara
förevigt du runnit igenom vår värld
forsat och fallit, från ovan till djupen

Må dina vatten aldig sina
och må dina strömmar alltid föra gott
Må dina sånger allid förnimmas
och må dina barn tacka för vad vi fått

- Vandrarvisa från Devid


verkar det här som ett vettigt sätt att lägga upp det på?

förvisso har just den här sagan ingen handling, men det får vara ett undantag...

ps... la upp ett horntroll, bara för att retas :gremwink:

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Grimm

"Fast sagoprylen är verkligen inte omöjlig. Tvärt om kan det nog fungera som en drivkraft för det övriga skrivandet, om du lyckas skriva så bra att du fångar dig själv. "

det stora problemet är nog att jag kanske kommer bli av med en väldig massa detaljer, eller få överdetaljerade sagor, och inget av alternativen verkar väl så jättekul?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,973
Location
Uppsala
Re: Grimm

det stora problemet är nog att jag kanske kommer bli av med en väldig massa detaljer, eller få överdetaljerade sagor, och inget av alternativen verkar väl så jättekul?
Alltså, jag menar inte att du bara ska ha en saga och att det skulle vara ditt spel. Tänk dig en sagoinledning till varje kapitel på ett par sidor, som bygger på samma saga som resten av boken förtäljer. I slutänden har du en lång berättelse, men du har också utrymme mellan sagans kapitel att detaljera saker och ting precis så mycket som du bara orkar.

Titta på Khaotic! och hur det använder serier som introduktion i nästan varje kapitel, så ser du vad jag menar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ett ord: Kraaask!

Åh, det här är toppen på alla hörn och kanter.

Sagan kändes lite äckligt sago-emulerad i början (Jag tycker så om sagoformulering.. :gremwink:) men när du kom till "bitande kyla" så... nnnn.. då kunde jag inte göra motstånd längre.. Snyggt!

Sedan måste jag prisa dig för de grymma koncepten som gestaltats med de grymma bilderna, den geniala idén med översvämmning som både tillför vatten och som ger en grym äventyrsmiljö en gång om året, förutom att det bara är rätt läckert, och så får jag berätta att precis som Krille skrev så sköt jag upp ditt magidokument (för att sedan inte orka läsa det alls, host) för att det var så stort, och slutligen så är det väldigt häftigt att du faktiskt gör klart dina rollspel.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Smilar så att mungiporna möts i nacken...

:gremgrin:
Ungefär sådär såg nog det ut.. :gremwink:

"Sagan kändes lite äckligt sago-emulerad i början"

Jo, jag tycker nog åxå att den verkar lite sagoemulerad, men det slog mej; det gör ju en massa andra sagor åxå...
Alla Grimms sagor börjar ju på något sätt med "Det var en gång..."

"På den tiden fför länge sedan..." "Det var en gång en soldat" "Det var en gång en mjölnare" etc...

Problemet jag hade var att jag inte hade någon direkt handling, så det fick bli lite sagosvammel...

"Sedan måste jag prisa dig för de grymma koncepten som gestaltats med de grymma bilderna, den geniala idén med översvämmning som både tillför vatten och som ger en grym äventyrsmiljö en gång om året, förutom att det bara är rätt läckert, och så får jag berätta att precis som Krille skrev så sköt jag upp ditt magidokument (för att sedan inte orka läsa det alls, host) för att det var så stort, och slutligen så är det väldigt häftigt att du faktiskt gör klart dina rollspel."


Wohwooo!!! :gremgrin:

det där tror jag att jag ska skriva ut och sätt upp på väggen :gremwink:

heheh

Du fick mej å tänka på en sak...
Skulle någon kunna hjälpa mej med att säga vad man fick reda på med hjälp av den här texten? Så att jag vet vilka formuleringar och saker som folk kommer ihåg? hur mycket kan man utvinna i spelsyfte av det här?

/Mask - uppskattar all hjälp och allt beröm :gremsmile:

Ok, om någon känner
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Grimm

"Alltså, jag menar inte att du bara ska ha en saga och att det skulle vara ditt spel. Tänk dig en sagoinledning till varje kapitel på ett par sidor, som bygger på samma saga som resten av boken förtäljer. I slutänden har du en lång berättelse, men du har också utrymme mellan sagans kapitel att detaljera saker och ting precis så mycket som du bara orkar."

Som stämmningsberättelser i vanliga rollspel då? :gremwink:
 
Top