Knäcka fingrarna? Gör inte det ont?
Jag håller med de tidigare talarna om att en sagoliknande (först skrev jag 'sagolik', men så kom jag på att det ordet är upptaget...) beskrivning känns helt rätt. Men, som ni också redan konstaterat, det finns vissa problem. Här kommer mitt spontana förslag:
Världsbeskrivningen är i 'sagoform', medan spelinformation har en mer traditionell uppställning. Det går säkert att dela upp det det i 'sagokapitel' och 'regelkapitel' (antingen med sagorna först och reglerna efteråt eller blandade). En möjlighet skulle vara att kombinera 'sagorna' och 'reglerna' så att de förjler efter varandra – Sagan om den giriga skräddaren kommer före kapitlet om pengar och ekonomi, Sagan om den rasande grävlingen (hmm... finns det grävlingar i Sisu? Nåja, det var bara ett exempel) kommer före kapitlet om strid och så vidare – men det kan hända att det skulle begränsa sagorna till 'stämningsskapande berättelser', och det skulle vara lite synd.
Ett bättre alternativ (tycker jag alltså...) skulle vara att lägga alla sagorna i början av spelet och alla reglerna i slutet. Reglerna skulle använda exempel ur sagorna, och i sagorna skulle det kunna finnas hänvisningar till reglerna. Fotnoter skulle nog se lite för tråkiga ut, men insprängda rutor där det står saker som 'grävlingen anfaller skräddaren, se kapitel 7, Strid' skulle kanske fungera.
Om du tänker ha många illustrationer (och det borde du – både bilden du lade upp nu och speciellt 'en dvärg i en sal'-bilden du lade upp tidigare har precis den stämning som jag tänker mig att sagorna skulle ha. Eftersom dvärgarna är norm i det här spelet skulle det ju verka dumt att skriva 'skräddaren var en dvärg', men det är ju ändå en sak som måste komma fram. Bilder är bra, alltså) skulle det kanske gå att ha reglehänvisningar i form av bildtexter. Då skulle det förstås krävas rätt många illustrationer, men jag tror att det skulle se bättre ut än helt fristående hänvisningar.
Ett tredje alternativ skulle vara att låta alla regler dyka upp som insprängda rutor i texten. På den sida där skräddaren vägrar ta emot ett silvermynt skulle det finnas en kort text om pengar i spelvärlden och en tabell med olika mynt och deras värden, till exempel (om det finns pengar i spelet, alltså... Alla mina exemel är hypotetiska). I slutet av boken (eller i början, för all del) skulle det finnas ett register över regelrutorna. Det här funkar nog bäst om reglerna är väldigt enkla och kortfattade. Det skulle förstås vara möjligt att både ha regelrutor då en viss regel dyker upp i sagan och en regeldel efteråt, där alla reglerna förklaras och utvidgas.
Nåja, alla alternativen kräver förstås att sagorna faktiskt är sagor som fungerar på egen hand och inte bara exempel eller stämnngsskapare. Det kräver säkert en hel del arbete, men jag tror att det skulle vara värt det. Men det är ju du som bestämmer, för det är ju du som skulle bli tvunen att faktiskt sätta dig ner och
skriva sagorna
JPS