Nekromanti Old Skool-utmaningen!

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, dags för en ny utmaning, såhär i slutet av året. Jag tänker inte ge upp för att den förra utmaningen fick så dåligt med resultat -- den gav ju trots allt både Onomatopoetica och Days of Our Lives, så det får räknas som en framgång!

Den här gången är det gamla licenser som är temat. Alltså som i verk som är såpass gamla att det är fritt fram att basera ett rollspel på det utan att någon kan komma och stämma dig! Basera ditt koncept på ett sådant verk, så får du delta i utmaningen.

Jag vill att bidraget skall visa på några designtankar i spelet. Kompletta spel är inte nödvändigt, men mer än bara en beskrivning av vad man gör i spelet vill jag se. Det behöver inte vara mycket, men några små tankar om regelsystemet bör finnas med. Det räcker att svara på frågorna "Vad handlar spelet om?" och "Hur handlar spelet om detta?"

Den här gången behöver ni inte anmäla er i förväg. Det kan ni ju göra om ni tycker att det är kul, men det viktiga är att ni lämnar in ett bidrag innan deadline, som sätts till söndag den elfte januari, innan midnatt. Det ger er ungefär två veckor. Jag förväntar mig inga långa utläggningar; ett bidrag bör vara omkring lika långt som det här inlägget. Längre är okej, men knappast nödvändigt, och i omröstningen så kommer folk att ombedjas rösta på kvalitet och inte längd.

EDIT: För den som behöver inspiration, här är två resurser värda att kolla in:
The Literature Network
Project Gutenberg (Tack, Wilper!)

Verk som ligger på dessa sidor är public domain i USA, i alla fall. det vore schysst om någon kunde upplysa oss om vad som gäller i Sverige, dock.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är ingen jurist, så det var därför jag inte skrev det i originaltråden, men om upphovsmannen varit död i 75 år så är det fritt fram i USA, tror jag. Samma sak gäller väl här, eller?

Sodivra

Champion
Waha! Jag vet precis vad jag ska skriva! [NT]

Det var krolling, och de slyktiga tovarna
Gyrade och gimlade i våben

Genesis

Ni dés ni maître
(Ändrade originalinlägget och lade med länkar till Gutenberg och LitNet)

Mogger

Hipsteranka
Riktigt bra idé. Jag har haft anledning att kolla igenom et gäng sådana sidor i jobbet strax före jul och då slog det mig hur coolt, smart och intressant det skulle vara att göra spel av många av böckerna.

Lovar inget den här gången dock...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Glöm inte Projekt Runeberg, med gamla nordiska författare. Där kan man bland annat hitta den oscarianske sf-författaren Otto Witts alster.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag antar att det bör vara nyskrivet, annars bidrar jag med det här. (Nej, det gör jag inte. Ska jag bidra med något så kommer det att vara nytt (eller nygammalt i alla fall).)

/tobias

Ond bråd död

Swashbuckler
Jane Austen's
Emma
- Ett rollspel om relationer

Spelarna tar rollen som manipulativa matchmakers.
De har olika förmågor att påverka andra karaktärers Känslor och Övertygelser. Exempelvis kan Elakt Skvaller användas om man vill väcka Ilska hos någon mot en annan karaktär, eller Överdrifter användas för att ge en Övertygelse om att en annan karaktärs intresse är mer allvarligt än det egentligen är. Övertygelser kan vara till exempel: "Utan pengar är en man inget att ha." Spelaren formulerar en Övertygelse som han vill ge en annan karaktär tillsammans med motståndaren och de kommer också överens om vad som händer ifall slaget misslyckas. Ofta innebär ett misslyckat slag att offret blir negativt inställd till den manipulerande. Sen spelar man upp dialogen och gruppen kan om de vill ge en bonus till slaget om det var väldigt övertygande eller dramatiskt.

Spelarna har hemliga agendor som de bestämt innan. Det rör sig främst om vilka personer de vill para ihop med någon och vilka egenskaper som dennes partner bör ha. Under spelets gång kan agendorna ändras beroende på om spelarens karaktär blir påverkad av andra karaktärer till att ändra uppfattning om vad som är viktigt i livet.

Spelarna kan introducera nya karaktärer när de vill. Det finns dock en gräns för hur många de kan ha i spel samtidigt. Karaktärer lämnar spel när de fullgjort sin uppgift, oftast när de är lyckligt gifta. Alla icke-matchmakers spelas av spelarna så att alla är engagerade i historien.

Rollspelets default setting är tidigt 1800-tal i engelsk överklass, men det går även att spela i andra settings. Samtida firmafester tycker jag låter helt underbart för den här typen av spel. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Bäst att förvarna i god tid den här gången. Fem dagar kvar, gott folk.

Man Mountainman

Storsvagåret
Candide, rollspelet

Candide, eller optimismen
Rollspel i den bästa av alla möjliga världar
Efter en roman av Voltaire

Tag plats för en sällsam, halsbrytande och dråplig färd genom en värld där ingenting, oavsett hur eländigt, plågsamt, orättvist och godtyckligt det kan verka, sker utan en orsak. Vägledda av den ojämförlige doktor Pangloss, Tysklands störste filosof, lärare i metafysiko-teologo-kosmolonigologi kommer ni att få uppleva den ena katastrofen värre än den andra; ni kommer att se era föräldrar mördas och era hus brännas ned; ni kommer att bli tvångsvärvade, pryglade, anfallna av pirater, hängda av inkvisitionen, förådda och bestulna; ni kommer att tvingas döda era vänner, förlora era älskade och, om ni har otur, få ena skinkan uppäten av turkar. Och allting i enlighet med en gudomlig plan, som inte hade kunnat vara annorlunda eftersom vi lever i den bästa av alla möjliga världar.

Candide är ett rollspel för 3-5 spelare, ingen spelledare, som äger rum i vår värld på 1700-talet. I spelet tar man rollerna av några tillvarons olycksfåglar, som av en eller annan anledning ständigt slungas ur askan i elden, och vidare. Systemet skildrar detta med hjälp av två kortlekar, som ständigt inför nya ting i berättelsen.

Rollpersoner
Rollpersonerna är människor som av en eller annan anledning är på vift genom världen. Man skapar sin rollperson genom att beskriva den. Här är några exempel på hur det kan se ut:

Candide är en ung gosse av den mest älskvärda sort, som är ute i världen för att återfinna sin älskade, den sköna Kunigunda. Candide är mycket förtjust i filosofi, och då särskilt den skola som lärs ut av doktor Pangloss. Han hyser en djup övertygelse om att världen är god och att allting som sker, sker till det bästa.

Kunigunda är en vacker flicka, frodig och fet, dotter till (den salige) baronen av Thunder-ten-tronckh. Som alla adelsflickor är hon självupptagen och fåfäng. Trots att hon genomlidit många prövningar är hon fortsatt tapper, trygg i förvissningen att hennes älskade Candide ska återfinna henne och rädda henne. [PK-tvättbjörnen säger: detta är inget genusmedvetet rollspel]

Doktor Pangloss är Tysklands störste filosof, tidigare instruktor hos baron Thunder-ten-tronck, numer på vift i Europa. Pangloss är en av denna kontinents mest framstående tänkare, och hans vishet vet få gränser. Genom att summera x och y, och dra ifrån z, kan han bevisa om vad som helst att det var nödvändigt, och att det inte hade kunnat vara annorlunda.

Cacambo är mestis från Sydamerika, och Candides trogne vägvisare. Han har haft många jobb i sina dar, allt från sjöman till soldat. Han är en trofast tjänare, och hans långa, kringflackande liv har gett honom mer än ett äss i rockärmen.

Martin är en av Europas få kvarvarande manikéer. Han har funnit sin tro efter att ha kommit till insikt om, att finns det godhet någonstans så finns den i alla fall inte i världen. Martin har levt ett långt, hårt liv och hyser inga illusioner om tillvaron. Han är för närvarande resesällskap åt den betydligt mer optimistiskt sinnade Candide.

Att spela spelet
Följande system har framtagits under utnyttjande av alla de förnämsta vetenskapliga metoderna av den ojämförlige doktor Pangloss.

Spelet är indelat i scener; en struktur som speglar universums gudomliga harmoni. En spelare äger scenen; den första scenens ägare utses av slumpen, medan därpå följande sceners ägare utses genom en mekanism som återstår att skildra. Ägaren utser en eller flera andra spelare, vars rollpersoner scenen handlar om — dessa spelare kallas offren. Ägarens mål är att utsätta spelarna för så mycket elände som möjligt, medan offrens mål är att klara sig så helskinnade som möjligt. Ju fler offer ägaren utser, desto svårare kommer det vara för honom att nå sitt mål, men desto mer har han att vinna i den händelse att han lyckas. De spelare som varken är ägare eller offer kallas bisittare; deras uppgift är att komma med uppmuntrande tillrop, gestalta bifigurer och ge förslag på stämningshöjande händelser, samt att skratta rått och skadeglatt när offrens rollpersoner råkar illa ut.

Scenen inleds med att ägaren beskriver någon viss situation, och offren beskriver varför de befinner sig i denna situation och vad de vill uppnå. Spelarna uppmuntras starkt att se till att situationen hänger ihop med den föregående scenen på så vis, att scenerna tillsammans bildar ett konsekvent narrativ. Om de rollpersoner, som tillhör denna scens offer, inte var närvarande vid den förra scenen, kan man göra ett snabbt klipp till en annan tid och plats. Om några rollpersoner tillkommer eller avviker i och med den nya scenen, bör man kunna förklara hur detta går till. Var inte dumma! Använd skallen, så går det bra!

Till sin hjälp för att nå sina respektive mål har ägaren och offren två kortlekar, som kallas orsaker och verkningar. Varje spelare börjar spelet med fem kort, och inför varje scen där man själv deltar, antingen som offer eller ägare, får man dra två till kort. Man får alltid dra varje kort från valfri lek, i vilken kombination man vill.

Orsaker för in nya element i berättelsen, som kan användas för att göra livet surt för rollpersonerna. Orsaker har ett siffervärde mellan 0 och 9 samt en beskrivning: till exempel "8: Ett spöke från det förflutna" eller "4: Plötsligt anfall!" Ägaren kan när som helst spela ut en Orsak för att skapa bekymmer för rollpersonerna.

Verkningar avgör resultatet av de handlingar rollpersonerna försöker sig på. Liksom orsaker har de siffervärden och beskrivningar, men till skillnad från orsaker har de två siffervärden; ett "O-värde" och ett "Ä-värde". O-värdet används när ett offer spelar ut ett kort, medan Ä-värdet används när ägaren spelar ut kortet. Kort med höga O-värden har låga Ä-värden och vice versa, och det hela beror på huruvida kortets effekter är till gagn för rollpersonerna. Till exempel: "O5, Ä0: oväntad räddning" eller "O3, Ä7: rollpersonerna tillfångatas, men en ledtråd uppenbaras".

Spelet går ut på att vinna konflikter och ansamla kort. Den som har flest kort när spelet är slut har vunnit. Konflikter vinner man genom att jämföra siffrorna på ens kort på ett eller annat maner. Den som vinner konflikten får de andras kort och kan lägga dem i en särskild poänghög. Han får också skildra konfliktens utgång i enlighet med instruktionerna på kortet. När båda kortlekarna har tagit slut är spelet slut, och man går då ett varv kring bordet där alla spelare tillåts skildra hur hans eller hennes rollperson går en gruvlig död till mötes, alternativt framlever resten av sina dagar i armod, slaveri, tristess eller ständig flykt.

Om offren förlorar en konflikt kan de vinna tröstpoäng genom att med utgångspunkt i doktor Pangloss' teorier förklara varför det inte hade kunnat ske på något annat sätt i den bästa av alla möjliga världar.

Krille

Super Moderator
Den siste mohikanen

Den siste mohikanen
och andra berättelser från Gränslandet

Bakgrund

Sjuårskriget rasar, och Frankrike och England krigar om kontrollen över kolonierna i Amerika och Kanada. Mitt emellan de båda stormakterna finns kolonisterna och infödingarna; båda splittras och en del tar sida med ena parten, andra med den andra parten, och ytterligare några vill vara fria från båda.

Det är i den här miljön som James Fenimore Coopers bokserie utspelar sig (Den siste mohikanen är faktiskt bok nummer två), men även Edward S Ellis serie om Hjortfot.

Miljö

Amerikanska östern, i princip från kusten till Apalacherna, andra halvan av 1700-talet fram till Frihetskriget. Det är ett rätt skogigt gränsland, inte den vidsträckta prärie som vi är vana vid från senare western. Sexskjutaren är inte uppfunnen, utan kungen på slagfältet är den långa bössan. Den vite mannens dominans finns här men är inte helt befäst. Man är fortfarande beroende av indianernas hjälp.

Det finns gott om beskrivningar av miljön att tillgå, men för spelets skull bör man beskriva nybyggarsamhällen, större städer, hur kolonierna styrs, hur kriget går och sköts, indiansamhällen (förstås) och deras interaktion med de vita, samt förstås terrängen.

Regler

Jag tänker mig ett dramaorienterat handlingssystem. Kanske Solar System kan funka utmärkt med väl valda bitar av Noir. Sådana här gränshistorier handlar trots allt till stor del om personlig utveckling, och som sådant tror jag att SS/Noir kan funka ypperligt.

Till det behövs också något sätt att få fram den magnifika skogsklädda miljön och den hårda konflikten mellan britter och fransmän. Den senare är rätt lätt att styra, eftersom regelrätta jägarförband och spaningsförband (exvis Rogers' Rangers) börjar dyka upp och lämpar sig hyfsat väl för rollspelande, men miljön och vildmarksresor är betydligt svårare. Jag har fortfarande inte sett ett riktigt bra rollspelssystem för det, så ett sådant behöver utvecklas.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Den siste mohikanen

Krille said:
Miljö

Amerikanska östern, i princip från kusten till Apalacherna, andra halvan av 1700-talet fram till Frihetskriget. Det är ett rätt skogigt gränsland, inte den vidsträckta prärie som vi är vana vid från senare western. Sexskjutaren är inte uppfunnen, utan kungen på slagfältet är den långa bössan. Den vite mannens dominans finns här men är inte helt befäst. Man är fortfarande beroende av indianernas hjälp.

Det finns gott om beskrivningar av miljön att tillgå, men för spelets skull bör man beskriva nybyggarsamhällen, större städer, hur kolonierna styrs, hur kriget går och sköts, indiansamhällen (förstås) och deras interaktion med de vita, samt förstås terrängen.
/Han som länge har efterlängtat ett sådant spel

Vidugavia

Veteran
Sinbad

Sinbad, ett rollspel
- inspirerat av en klassiska arabisk saga

3-4 spelare

Det är en sval kväll i Kalifens fagra Bagdad, världens centrum, och ett antal vänner har samlats hemma hos den stormrike och vittbereste Sinbad Sjöfararen. Många gånger tidigare har han berättat om sina egna resor men vill nu höra om andras äventyr. Därför har han bjudit in spelarnas karaktärer, vilka han vet är erfarna äventyrare som både ansamlat och förlorat ansenliga rikedomar under sina liv. Slavinnorna har ställt fram vattenpipa och daddlar. Låt äventyret börja!

Spelet går i korthet ut på att äventyrarna berättar om sina bedrifter på de vida haven, inspirerat av sagorna om Sinbad Sjöfararen i ”Tusen och en natt”. Äventyren har det gemensamt att de alla börjar och slutar i Bagdad samt bör typiskt sätt äga rum på mystiska öar ute i Indiska oceanen där djinner, jättefåglar, vildmän och förföriska trollkvinnor bor. Spelets vinnare är den som först lyckas avsluta berättelsen om sitt äventyr, och därmed återvända rik till Bagdad, vilket uppnås genom att vinnaren ansamlat en viss mängd dinarer. Dinarer är i spelet inte enbart en fråga om pengar utan är en markör för framgång i allmänhet. Varje äventyrare börjar sin berättelse med en dinar och kan aldrig få mindre än så.

Spelet börjar med att spelarna på valfritt sätt bestämmer sin turordning och sätter sig i en cirkel i enlighet med denna turordning. Den som är först i turordningen börjar med att beskriva inledningen på sitt äventyr, kort sagt hur han kom att fara ut på haven, och övergår sedan till att beskriva den första utmaning han mötte på sin resa. Det är genom att övervinna utmaningar som äventyrarna får fler dinarer. Utmaningen är en scen med en konflikt som den berättande äventyraren kan vinna eller förlora. Berättaren bestämmer övergripande fakta om scenen och eventuella roller utöver äventyraren själv delas ut till övriga spelare. När konflikten i scenen ställs på sin spets slås ett konfliktslösningsslag.

Varje satsad dinar ger en extra tärning i det konfliktslag som avgör utmaningen. Berättaren är äventyrets hjälte varför han alltid får slå minst en tärning för att klara utmaningen, utan att satsa några dinarer. De andra spelarna kan motarbeta berättaren genom att satsa dinarer mot honom men även om de inte gör det kommer berättaren alltid att ha minst en tärnings motstånd. Den spelare som i ett konfliktslag får den högsta tärningen dubblar sin insats och får beskriva vad som händer, med begränsningen att äventyraren givetvis inte kan dö i sin egen berättelse. De andra förlorar sin eventuella insats. En äventyrare som förlorar sin konflikt kan bli tillfångatagen, förslavad, skeppsbruten, rånad, bedragen eller liknande.

När en berättare förlorat ett konfliktslag går berättarskapet vidare till nästa spelare enligt en sedan tidigare fastställd turordning, detta eftersom Sinbad föredrar att höra berättelser om äventyrare som lyckas. Denna spelare får då fortsätta berättelsen om sina äventyr.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sinbad_the_Sailor

Några versioner av sagan:
http://www.wollamshram.ca/1001/Vol_6/vol6.htm
http://www.stefanmart.de/02_sindbad/020e_sindbadinhalt.htm

Vidugavia

Veteran
Re: Candide, rollspelet

Låter faktiskt rätt kul. Vete tusan om inte Candide kanske skulle passa bättre som rollspel än som roman.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Sinbad

Wohoo! Det var i sista minuten. Eller, nä, men i sista timmen, i alla fall. Utmaningen är stängd. Kan vi få en poll av någon moderator? Krank? Säg att pollen stänger på fredag, eller nå't. Vi säger fredag klockan 12, bara för att vara annorlunda.

Sodivra

Champion
Hoppsan!

Min almenacka har varit trasig, så jag trodde idag var sista dagen. Tänkte just be om uppskov tills imorgon...

Tja, då kan jag ju lika gärna strunta i utmaningens datum helt, men jag tänkte ändå skriva ner min idé. Är det okej om jag skriver den i den här tråden?