Re: Generationsproblematiken [OT]
Varför skulle det gå fortare att boosta upp paths än discipliner? Är det inte samma kostnad för en path-dot som för en disciplindot?
Nej, det är ju inte det.
Ny disciplin: 10
Ny path: 7
klandiscipliner: current rating x 5
icke klandiscipliner: current rating x 7
sekundär path: current rating x 4
Om man väljer PoB som primär path så boostas den upp samtidigt som disciplinen Thaumaturgy (d.v.s. current rating x 5). När man sedan har nivå 3 i PoB så kan man börja boosta en ny path. Den kostar bara current rating x 4.
M.a.o. så går det fortare att boosta paths än discipliner.
Dessutom så är det lite vanskligt att använda PoB 4 på en vampyr eftersom man blir blodsbunden om man gör det.
blood bond steg ett ja, men det gör inte att du tycker om vampyren för det. en thrall kan döda en regnant så länge inte blodsbandet är fullbordat i steg 3. Använder du den i strid så vill du gärna döda vampyren, och då spelar det ju faktiskt ingen roll (om du lyckas vill säga).
Ja, det finns ritualer upp till nivå 10. Det är bara paths som går till nivå 5, disciplinen och ritualerna går upp till 10 som allt annat. Inte för att det spelar så stor roll när det gäller power gaming, istället för att öka en disciplin till nivå 10 kan en Tremere ha Thaumaturgy 5, 4 paths med nivå 5 och en med nivå 4 + x antal ritualer upp till nivå 5 (eftersom de inte köps utan lärs in)
x = så många SL tillåter att fröken Tremere lär sig under spelets gång + 3 som hon får från början.
Att höja en klandisciplin till 10 kostar 210 exp (om man har nivå 3 i den när man börjar spelet).
För 210 exp kan en Tremere ha:
Thaumaturgy 5 (35 exp)
Path of blood 5 (0 exp)
Lure of Flames 5 (47 exp)
Movement of the mind 5 (47 exp)
Path of Conjuring 5 (47 exp)
Hands of destruction 4 (31 exp)
=207 exp. Nu har jag bara använt regelboken