Nekromanti Old World of Darkness är nya World of Darkness?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,731
Location
Maastricht
Re: Generationsproblematiken [OT]

Dock så fanns det väl ritualer som gick ända upp till 10?
Det sitter väldigt starkt i minnet hur som helst, och stämmer inte det så blandar jag väl ihop det med något.

I vilket fall. Thaumaturgy är über, punkt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Re: Generationsproblematiken [OT]

Varför skulle det gå fortare att boosta upp paths än discipliner? Är det inte samma kostnad för en path-dot som för en disciplindot?

För övrigt så är det samma kostnad (och samma risk, även om diff 5 med 8+ tärningar svårligen blir en botch) på PoB 1 som för allt annat. Dessutom så är det lite vanskligt att använda PoB 4 på en vampyr eftersom man blir blodsbunden om man gör det.

Übereil
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Generationsproblematiken [OT]

Varför skulle det gå fortare att boosta upp paths än discipliner? Är det inte samma kostnad för en path-dot som för en disciplindot?
Nej, det är ju inte det.
Ny disciplin: 10
Ny path: 7

klandiscipliner: current rating x 5
icke klandiscipliner: current rating x 7
sekundär path: current rating x 4

Om man väljer PoB som primär path så boostas den upp samtidigt som disciplinen Thaumaturgy (d.v.s. current rating x 5). När man sedan har nivå 3 i PoB så kan man börja boosta en ny path. Den kostar bara current rating x 4.
M.a.o. så går det fortare att boosta paths än discipliner.

Dessutom så är det lite vanskligt att använda PoB 4 på en vampyr eftersom man blir blodsbunden om man gör det.
blood bond steg ett ja, men det gör inte att du tycker om vampyren för det. en thrall kan döda en regnant så länge inte blodsbandet är fullbordat i steg 3. Använder du den i strid så vill du gärna döda vampyren, och då spelar det ju faktiskt ingen roll (om du lyckas vill säga).


Ja, det finns ritualer upp till nivå 10. Det är bara paths som går till nivå 5, disciplinen och ritualerna går upp till 10 som allt annat. Inte för att det spelar så stor roll när det gäller power gaming, istället för att öka en disciplin till nivå 10 kan en Tremere ha Thaumaturgy 5, 4 paths med nivå 5 och en med nivå 4 + x antal ritualer upp till nivå 5 (eftersom de inte köps utan lärs in)
x = så många SL tillåter att fröken Tremere lär sig under spelets gång + 3 som hon får från början.

Att höja en klandisciplin till 10 kostar 210 exp (om man har nivå 3 i den när man börjar spelet).
För 210 exp kan en Tremere ha:
Thaumaturgy 5 (35 exp)
Path of blood 5 (0 exp)
Lure of Flames 5 (47 exp)
Movement of the mind 5 (47 exp)
Path of Conjuring 5 (47 exp)
Hands of destruction 4 (31 exp)
=207 exp. Nu har jag bara använt regelboken
 
Top