Nekromanti Olika sorters strid

Krille

Super Moderator
  • Stårytella. Berätta striden istället för att spela den. Personligen gillar jag inte den här lösningen.
  • Strid light, utan skaderegler. Poängen är trots allt att demonstrera, inte skada.
  • Skippa. Kör inte med demonstrationsstrider över huvud taget - spelarna vet redan hur bra deras rollpersoner är.
  • Separat duellsystem som är roligt i sig självt. Brawl har använts för sådana demostrider, liksom ett par andra separata system.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Många vettiga synpunkter eller snarare iakttagelser och jag tänkte kommentera några av lösningarna.

Demonstrationen

"Stårytella. Berätta striden istället för att spela den. Personligen gillar jag inte den här lösningen."

Det hade varit mitt förstahandsval. Jag stårytellar de flesta fighterna mer eller mindre, åtminstone när jag är spelare. När jag är spelledare så vet jag inte hur långt jag får gå för innan spelarna säger "stopp! ska du inte göra något med tärningarna?". Av de system jag spelat så tycker jag inget av dem har lyckats få till den "tre musketörerna"-actionen som jag är ute efter.

"Strid light, utan skaderegler. Poängen är trots allt att demonstrera, inte skada."

Ingen dum idé, även om jag inte skulle använda den. (DnD:are, du vet... :gremgrin: )

"Skippa. Kör inte med demonstrationsstrider över huvud taget - spelarna vet redan hur bra deras rollpersoner är."

Jag
vill ha kvar den, men jag tror inte det kommer bli så för den är svår.

"Separat duellsystem som är roligt i sig självt. Brawl har använts för sådana demostrider, liksom ett par andra separata system."

Just Brawl känns lite malplacerat i ett Fantasy-spel (för jag tar för givet att det är främst de inlägget handlar om) men jag förstår hur du tänker och det är inte alls dumt. Ett Fantasy-Brawl borde väl inte var så svårt att få ihop... :gremwink:

Uppgörelsen

"Uppgörelser sker under kontrollerade former, till exempel som en formell duell. Därmed så minskar risken för utomstående inblandning."

De får gärna vara regelmässigt (gelemässigt, någon?) kontrollerade men jag tycker definitivt inte om kontrollerade dueller. Jag ser hellre att rollpersonen som tänker bonka på (Hej, Han) ärkeskurken stannar kvar likt Gandalf gör i Moria, medans de stora starka karlarna håller tillbaka hoberna. Det är så jag vill ha uppgörelsen.

"Ge bonusar för häcklande, även till skurken. Låt den som vinner ett replikskifte (eller har överhanden i ett som pågår över en tid) få en bonus."

I Monkey Island-serien till dator så sker alla dueller genom förolämpningar. Det är rätt kul och har inte det minsta med det här att göra, men iaf. :gremwink:

I vilket fall så tycker jag regler för förolämpningar är svåra, av flera anledningar. Den första är att det sällan går att hålla spelgruppen seriös när den ena förolämpningen grovare än den andra öses fram (det har förstås inte så mycket med reglerna att göra, mer än att reglerna uppmuntrar till det oseriösa) och dels så tycker jag det är svårt att värdesätta förolämpningarna.

"Jaaa, det var en riktigt grov förolämpning, hörredu, den får du +2 på allting för."

Nja, det är inte så jag vill ha det.

"I Västmark använder jag ett system med delstrider, där varje motståndare kämpar mot sina enskilda fiender. Tack vare det, och att det inte finns förflyttningsregler, så kan striden gå över hela terrängen."

Inga direkta kommentarer, mer än att det är ett bra sätt att lösa det på.

"Uppgörelsen måste vara personlig. Spelaren måste känna att han hatar skurken, inte att skurken är ännu en sifferexercis som måste genomlidas för att kunna rädda världen igen. Mitt standardtrick på den punkten är rollpersonernas bakgrund."

Återigen straffas jag för att jag är DnD:are.

Jag försöker göra mina rollpersoner personliga även om inte mina medspelare gör det och det blir rätt konstigt då kontrasten mellan min och de andra spelarnas rollpersoner är så stor. Men för att återknyta till ditt inlägg så tycker jag att det personliga i ppgörelsen är ett måste för att få striden att rollspelas istället för att bara spelas.

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm, du har nog en poäng där ja.. Har nog inte tänkt på det här sättet..
Fast nu när du har satt det på pränt så har man ju nog varit inne & nosat på vissa områden iaf.. T. ex uppgörelsen & actoionsstriden..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Att snorta hårpomada

Hur mycket tid och energi man vill lägga på olika typer av strider beror rätt mycket på vilken typ av kampanj man spelar. Många av de element som du nämner hade passat utmärkt i en high-fantasy-kampanj eller ett filmiskt Western-epos. Eller varför inte en spaceoperakampanj? Spelar man lite mer jordnära som jag gärna gör så finns det inte så mycket behov att dylika dramatiska element. Det skulle vara ångeststriden i så fall. Fast nyttan och nöjet med att modifiera reglerna måste vägas mot det arbete som det innebär. Du borde kanske definiera tydligare vilken speltyp du avser innan du radar upp potentiella problem och lösningar?

"Demonstrationen tillhör ovanligheterna, eftersom stridsregler tar upp hur man har ihjäl, inte hur man imponerar. Det är här som hjälten och hjältens bästa kompis fäktas lite för att visa hur bra de är på att slåss. Det kan även vara scenen då skurken visar för hjälten hur överlägsen han är. "

Jag vill minnas att Western har en särskild färdighet för att leka med revolvern eller annat vapen. En färdighet enbart avsedd för att skryta och imponera. Jag tycker om tanken att showande och verkliga stridskunskaper kan vara två vitt skilda färdigheter. På så vis kan den begåvade hovfäktaren vara värdelös när det verkligen gäller och den hårdförde legoknekten helt sakna stil men ändå vara dödligt effektiv. Dessutom passar det ypperligt till Western.

"Lite undervarianter finns också, till exempel ångeststriden där huvudpersonen inser hur hopplöst läget är, uppenbarelsen där huvudpersonen inser lösningen på Allting, eller offerstriden där en huvudperson offrar sig för sakens skull. Många mer finns förstås, men låt oss koncentrera oss på de ovanstående varianterna och hur de spelleds."

Hade inte DoD regler för magikers självmordsattacker? Typ att de kunde göra väldigt kraftfulla magiska attacker om de offrade sitt liv eller något i den stilen?

"Så till nästa problembarn: uppgörelsen. Rollspelare är synnerligen dåliga på sådana. Det finns ju massor med konventioner i uppgörelsen: "mano a mano" gäller så inga utomstående ska blanda sig i, häcklande är en del av vardagen, striden är snabb och rörlig och går över hela terrängen, och inte minst, hjälten måste uppfylla sig själv. Inget av detta brukar dyka upp i rollspel: rollspelsstrid är ofta tämligen statisk, som om rollpersonerna var tennfigurer på ett papper, eller nåt. Häcklandet uteblir, eftersom det tar fokus från sifferskyfflandet. Alla lägger sig i efter bästa förmåga för att öka chansen att vinna, och självuppfyllelsen... nä, den kommer aldrig. De vill ju ha ihjäl slemproppen, inte göra upp med honom, så de expedierar honom så snabbt och effektivt som möjligt med fulast möjliga medel. Det brukar oftast bli en helt vanlig actionstrid fast lite dödligare, och så var det inte mer med det."

Nu förutsätter du att skurken är lika duktig stridsman som han är ond. Men av händer om han är en skicklig magiker? Eller bara en vanlig människa med makt? Skurkens agerande i det dramatiska konfrontationsögonblicket kommer att vara väldigt beroende av hans personlighet och motiv. En feg skurk kommer inte att bli modig bara för att en blond riddare viftar med ett svärd framför hans näsa. Spelar man en episk kampanj kan man dock anta att om inte skurken själv är en duglig slagskämpe så har han en ond hantlangare som är det. Så någon form av fäktuppvisning blir det alltid. :gremwink:

"Uppgörelsen måste vara personlig. Spelaren måste känna att han hatar skurken, inte att skurken är ännu en sifferexercis som måste genomlidas för att kunna rädda världen igen. Mitt standardtrick på den punkten är rollpersonernas bakgrund."

Fast den här delen har ju inte med själva uppgörelsen att göra. Skurkens och hjältarnas förhållande har så att säga byggts upp under kampanjens gång. Hatar de inte varandra innan själva slutstriden så finns det inga stridsregler som kan tvinga dem att göra det för att öka dramatiken. Det kan ju tvärtom bli ännu mer tragiskt om hjälten och skurken i själva verket inte är så olika varandra men ändå kämpar på olika sidor.

Troberg

Sinister eater
Re: Att snorta hårpomada

Jag vill minnas att Western har en särskild färdighet för att leka med revolvern eller annat vapen. En färdighet enbart avsedd för att skryta och imponera. Jag tycker om tanken att showande och verkliga stridskunskaper kan vara två vitt skilda färdigheter.
Njä, jag tror att ren show lätt genomskådas. Jag brukar lösa det så att när man passerar vissa gränser i färdighet så får man lägga på en "specialeffekt". Inget som egentligen gör det bättre, utan bara effekt. När man drar kastknivarna så kan man snurra dem ett varv i handen innan man kastar utan minusar, man har en stridsstil som ser väldigt avslappnad och obesvärad ut, det låter tzing när man drar kniven osv.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Att jaga marsvin med durkslag

"Njä, jag tror att ren show lätt genomskådas. "

Det beror väl rätt mycket på åskådarnas erfarenhet och egna kunskaper när det gäller att tricksa med vapen? Jag skulle inte avfärda det som rent båg utan tror tvärtom att det är ett utmärkt sätt att imponera på vackra kvinnor, fega skurkar och okunniga bönder. Det lär ju inte vara en färdighet som man använder mot fem stenhårda revolvermän efter ett hårt pokerparti.

anth

Vetefan
Demonstrationen
Det viktigaste för att detta ska fungera är att det är klassskillnad mellan kombatanterna.
Är det tillräckligt stor skillnad så är det inget problem för den bättre att "leka" med den sämre.
Till skillnad från Yas så tycker jag att det går utmärkt med såna strider i DnD:
- subdual/nonlethal damage.
- disarm/trip/pin etc.
- dessutom så går det utmärkt att plocka in "called shot" från ADnD2: om den bättre av de 2 kombatanterna tar -4 (eller ngn annan penalty som SL tycker är lagom) så kan han skära in ett Z, eller skära av livremmen eller göra andra saker som sätter motståndaren i en pinsam situation.

Actionstriden
Ett vanligt hinder/utmaning, ungefär som fällor/trilskande byråkrater etc.

Uppgörelsen
Jag har sällan uppgörelser mano a mano, helt enkelt för att jag spelleder en spelgrupp och inte en solospelare.
Oftast är det hela spelgruppen mot "slutbossen".
Det är inget problem att hata en ond fiende, det räcker med att han tagit min syster tillfånga och sedan stuckit ut ögonen på henne utan någon annan anledning än att jävlas - i en sådan situation så är det givetvis så att en karaktär kanske hatar mer än de andra karaktärerna, och att han därför vill ta hand om "slutbossen" själv.

Det viktigaste i en uppgörelse/slutstrid tycker jag är att den är jämn.
För att spelarna ska få ut så mycket som möjligt av striden så ska "hat-stämningen" byggas upp, helst under flera spelsessioner, för att sedan avslutas i slutstriden som ska vara en klimax på en eller flera spelsessioner.
Ett par lyckliga/olyckliga tärningskast i stridens hetta kan snabbt förstöra allt det man byggt upp, så jag ser det som det största problemet då jag inte vill "fuska" i en strid som väl börjat.

Krille

Super Moderator

"Många av de element som du nämner hade passat utmärkt i en high-fantasy-kampanj eller ett filmiskt Western-epos. Eller varför inte en spaceoperakampanj?"

Eller i alla andra former av cineastiska matiné-äventyr. Till och med Dödligt vapen har ju sin fåniga slutfajt på Riggs blöta gräsmatta, till exempel, trots att filmen egentligen är rätt lågmäld och jordnära om än matiné.

"Du borde kanske definiera tydligare vilken speltyp du avser innan du radar upp potentiella problem och lösningar?"

Nä. Känner man igen problemen så spelar man rätt sorts spel för att diskutera frågan.

"Men av händer om han är en skicklig magiker? Eller bara en vanlig människa med makt?"

Då har vi inte en slutstrid i ordets egentliga mening, och faller därmed utanför diskussionsämnet. Så enkelt var det med det.

"Hatar de inte varandra innan själva slutstriden så finns det inga stridsregler som kan tvinga dem att göra det för att öka dramatiken. Det kan ju tvärtom bli ännu mer tragiskt om hjälten och skurken i själva verket inte är så olika varandra men ändå kämpar på olika sidor."

I så fall känner skurk och hjälte åtminstone någonting. Problemet var snarare att i rollspelens traditionella slutstrid så känner de ingenting. Poängen är att uppgörelser inte kan bli "riktiga" uppgörelser om man inte har en spelare som älskar att hata (eller hatar att älska) skurken. Därför måste slutstriden grundas redan långt innan det är dags för den.

anth

Vetefan

Hade inte DoD regler för magikers självmordsattacker? Typ att de kunde göra väldigt kraftfulla magiska attacker om de offrade sitt liv eller något i den stilen?
Jo, de fick typ använda all sin PSY fastän de redan använt den den dagen.

anth

Vetefan
Re: tzing [ot]

Hade en spelare som spelade paladin.
Han brände en WISH på att det skulle låta ett ljudligt chikling varje gång han drog sitt svärd.
Han tänkte lägga en till wish på att man skulle höra wagners valkyrierna varje gång han chargade, lyckligtvis fick han inte tag på en till wish. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Han brände en WISH på att det skulle låta ett ljudligt chikling varje gång han drog sitt svärd.
Låter som ett vettigt användande av Wish, det är svårt för spelledaren att feltolka det på ett negativt sätt.

anth

Vetefan
Re: Att jaga marsvin med durkslag

Det lär ju inte vara en färdighet som man använder mot fem stenhårda revolvermän efter ett hårt pokerparti.
Du menar att man använder färdigheten INNAN pokerpartiet och får sig ett kok stryk av de håra grabbarna efter partiet - som i Maverick? :gremsmile:

Zire

Swashbuckler

det är svårt för spelledaren att feltolka det på ett negativt sätt

Tjuven: Tysta nu.. Om vi smyger oss inpå vakterna, med dragna vapen och..
Paladinen: * TZIIIINNNG *

- Zire

Troberg

Sinister eater

"det är svårt för spelledaren att feltolka det på ett negativt sätt"

Tjuven: Tysta nu.. Om vi smyger oss inpå vakterna, med dragna vapen och..
Paladinen: * TZIIIINNNG *
Jämfört med att önska något i stil med "Jag vill bli starkast i världen!" och bli förvandlad till en elefant eller "Jag vill ha en ogenomtränglig rustning!" och bli instängd i ett kassaskåp så är det rätt så bra.

I vilket fall, paladiner ska inte smyga. Det är inte deras grej.

Zire

Swashbuckler
Det var ett mycket intressant ämne, jag hoppas det blir en utförlig tråd.

Jag har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna vara skillnad mellan Uppgörelsen och Actionstriden, men det är inte alls någon dum idé. Till att börja med så skulle jag nog ge ett stort plus till den RP som är inblandad i uppgörelsen, men riktigt hur det pluset skulle se ut vet jag inte. RPn blir hur som helst av med det om någon annan RP ger sig in i striden.
I övrigt så skulle nog striden se ut som vanligt. Det vore bra om man kunde låta spelaren få någon statistisk fördel (nån som inte upptäcks av spelaren om denne inte beräknar på det, vill säga).

Typ: om RPn statistiskt ligger i överläge, så kommer striden att innehålla många tärningsslag där varje enskilt tärningsslag inte har så mycket inverkan, medan om motståndaren ligger i överläge, använder man få tärningsslag med stor inverkan.

Demonstrationsstrid har jag använt mig av tidigare och då gjort som så att striden till grunden fungerar som vanligt. Men man delar inte ut skada, utan ett "vinstvärde", som är lika stor som spelets skadepoäng (KP eller nått). Den som har flest vinstpoäng i stridens slut räknas som vinnare av åskådarna (modifierat av karisma och liknande). Man kan göra stileffekter, vilket ger plus på vinstvärdet, men också gör anfallet svårare.
Är man en fuling så kan man få plus på attackerna, men istället riskera att skada motståndaren.
Dessutom så kan man naturligtvis ge sig direkt in för att skada sin motståndare, men det upptäcker denne efter första attacken.

- Zire

Tearlach

Warrior
en variant av demonstrationen som kan vara knepig som spelare är en formell duell med tex en ung stroppig och inte allt för skiklig ädling.
om man av något skäl inte vill komma på kant med hans far så hamnar man i en situation där man antingen vill vinna utan att döda sinn motståndare eller "fuska" och låta motståndaren vinna striden.
utan att man själv dör eller blir alltför skadad.
och givetvis får det inte märkas att man "fuskar"

i en sådan situation skulle man nog behöva ett duellsystem,
även om jag har svårt att tänka mig ett som faktiskt klarar den situationen.

ett möjligt trick för uppgörelsestrid är att låta skurken säga något i stil med.
-DU låt os göra upp en gång för alla.
medans han pekar på sitt eget specifika hatobjekt bland gruppen.
om då resterande rp:s lägger sig i så kan nog skurken ha ett par hantlangare kvar
som kan dyka upp ifrån oväntat håll för att hålla resterande rp:s upptagna
så att deras boss skurken ska kunna få göra upp ostört med sitt hatobjekt.

Tearlach - som skriver när han är trött igen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har tänkt på det och har lösningar liknande de du föreslagit i Starchallenge. :gremlaugh:

Foggmock

Myrmidon

Lite teknikaliteter:

1. Självmordsattacker med magi går ut på att du kastar en spell som drar mer mana än du har kvar. Har du 2 mana och kastar Kedjeblixt som drar 12 kommer du hamna på -10 och således kommer din trötta själ slitas sönder och bli ett med etern. Eller nått. Reglerna är likadana i nästan alla utföranden.

2. Färdigheten heter Vapendrill: Vapentyp och inkluderar alltså allt från att stå framför sitt befäl och jonglera med sitt Enfieldgevär till att snurra revolvern ett par varv på fingret inför den förtjusande Priscilla nere på Bengtssons Bar. Olika färdigheter för olika vapentyper, såklart.

Hatar de inte varandra innan själva slutstriden så finns det inga stridsregler som kan tvinga dem att göra det för att öka dramatiken.

Jag skulle vilja säga att vi står utan slutstrid överhuvudtaget. Det krävs nästan hat för att gräva sig igenom massa dungeons och vakter för att få möta Ärkenemesisen och slakta honom på ädelt manér under utbytande av kommentarer om varandras mammor. Hatar de inte varandra har de ingen anledning att slåss, såvida de inte bumpar in i varandra och dras in i en liv/dödsituation.