Tänkte att jag skulle peta lite på den här tråden lite, istället för att starta en ny. Jag är för närvarande mer intresserad av rollspelsteori från synvinkeln att kunna hitta kompatibla spelare, än från synvinkeln att skriva spel. Men det finns en viss överlappning...
Diskussionen i tråden har huvudsakligen handlat om genres, vilket jag anser bara är löst korrelerat till spelstilar och rollspelsfokus. olika regelsystem stöder dock olika spelstilar och fokus olika bra.
Som jag ser det handlar spelstilar och rollspelsfokus mer om parametrar som dessa:
Linjärt-Theme park-Sandbox
Reaktiva spelare-Proaktiva spelare
Actor stance-Author stance
En spelarperson per spelare-Flera spelarpersoner per spelare-Spelarpersoner
alterneras mellan spelare-En spelarperson som samtidigt spelas av flera spelare
Tärningsslaget är absolut-Tärningen är rådgivande-Tärningslöst
Allt utanför spelarnas karaktär bestäms av spelledaren-Spelarmakt-Spelledarlöst
Handlingsresolution-Konfliktsresolution
Fokus på: Spelighet och balans-Intern konsistens-Narrationen leder vidare på berättelsemässigt intressant sätt
Detaljrika regler-Minimalistiska regler-Regellöst
Abstrakta systen-konkreta system
Reaktiv värld-Proaktiv värld
Spelpersons bakgrund och personlighet vid start: Vitt ark-Detaljerad
Utföra uppdraget-Uppleva världen
Undersökande/problemlösande-utförande
Escapism-Exploratism
Fokus på rollspelet-Casual med utrymme för sidosnack
Character skills-Player skills
Epik/högoktanig/over the top-vardagsrealism
Svartvitt/ikoniskt-gråskalor/färgskalor/multipla synsätt
Samarbete-Internkonflikt (Co-op kontra PvP)
Det som sagts är "in character" om ej annat angivits-Inga försök att spela ut rollpersonens tal eller handlingar