Re: Annorlunda system
Funkar Wick på samberättande förresten?
Sisådär. Eller nja... Nej, det tycker jag inte.
Säg att regler (förutom ordningsregler) kan göra tre saker:
1. Sköta interaktion spelvärld-till-spelvärld
Det här är naturlagarna. Varelse försöker bryta upp dörr, dvärg slår orch, kvinna drabbas av eldskador, robot faller ner från hustak, terrorist försöker spränga ambassad... Det här är regler som kan delas upp i Vick's två kategorier. De sker oftast med slumpen, men skulle kunna skötas av helt slumpfria regler också (typ Experts B-färdigheter)
2. Sköta interaktion spelare-till-spelvärld
Ibland säger spelare saker till reglerna som inte har med rollpersonens perspektiv att göra. Då är vi inne på samberättandet. När en spelare får hitta på egna spelledarpersoner eller när en spelare belönas för att han berättat på ett underhållande sätt om hur han söker döda sina fiender, exempelvis. Regler för detta, att hitta på sina egna kontakter eller att ge sin egen rollperson ett äventyr - det går inte alls att klämma in i Vicks kategorier.
3. Sköta interaktionen spelvärld-till-spelare
Det här blir gestaltandet. När reglerna inte påverkar
rollpersonen (det är ju punkt 1.) utan
spelaren. Det kan dock vara svårt att dra några vattentäta skott mellan dem, såsom reglerna ser ut i dagsläget. Det typiska är förstås regler för skräckpåverkan - till viss del kan instruktioner såsom "du måste fly hals över huvud" räknas som en regel för rollpersonen i första hand, men det finns uppmaningar som helt klart är riktade till
spelaren och som exempelvis inte skulle fungera i ett tabletopspel. Att agera skärrat eller uppmaningar om att leva ut ens drifter/problem tydligare är exempel på sådant.
---
Då kan det framstå tydligt att punkt 1 och 2 är helt skilda saker, och att samberättande lyder under helt andra principer än spelvärldens egna naturlagar.