John Wicks teorem
"Hur gör ni era system? blandar ni från olika rollspel, eller försöker ni komma på allt själv?"
Det är ingen större idé att göra ett helt eget system - de enkla varianterna är redan påkomna, och de komplixerade varianterna är... tja, komplixerade. Så grundmekaniker kan man lätt sno. "Slå 1T100 under färdighetsvärdet" är ju en gammal klassiker, men den funkar fortfarande, och man kan göra mycket skoj med den.
Jag brukar utgå ifrån John Wicks teorem: varje rollspelssystem består av två komponenter, nämligen hur man dyrkar dörrar och hur man slår ihjäl goblins. "Dyrka dörrar" är helt enkelt att lyckas med en handling, oavsett om det är att banka ut ett svärd, bryta arm eller just dyrka dörrar. Det där är för övrigt tre exempel på tre olika sorters handlingar: göra ett bra hantverk ("kvalitetsslag"), tävla med någon ("motståndsslag") och klara en statisk svårighet ("svårighetsslag"). Då behöver jag veta vad jag ska slå, mot vad och hur kombinationen görs.
Den andra biten, banka goblins, är helt enkelt hur man pusslar ihop handlingsslagen till olika sätt att ha ihjäl folk. Någon form av skadesystem behövs, samt några olika sätt att skicka skadan på någon (svärd, magi etc).
När jag har de grundläggande sakerna som tärningar, slag, skalor och ont, så brukar det vara rätt enkelt att pussla ihop någon form av system för att få fram de där värdena, och eventuellt göra dem bättre. Nuförtiden så har jag en verktygslåda där allt det där redan finns, så jag tänker inte så mycket på grundsystemen längre.
---
Ibland gör jag dock något radikalt, till exempel att strunta i John Wicks teorem. Då kan resultatet bli riktigt skoj, som till exempel
såpa-spelet Aki.