Nekromanti Omöjliga handlingar, drakar och enorma armborst

God45

#PrayersForBahakan
Så, jag kör just nu en kampanj som använder Svavelvinter som regelsystemet men som utspelar sig i bisaro Sagan om Ringen. Världen är alltså "Tänk om Sauron erövrade Midgård" och så är det 100 år efter slaget vid Gondor. Vissa namn är betade men det är konceptet. Kampanjen går ut på att spelarna mer eller mindre är Zorro, på dagtid är de viktiga personer i Gondor men på natten är de motståndsrörelsen.

Karaktärerna har nu lagt vantarna på en ballista, drakdödar pilarna från Hobbit filmerna och en orchisk bomb de monterat fast på styggelsen till pil. De tänker nu försöka skjuta ner Draken som är Smaug ifall han hade fått en ring och blivit en Nazgul.

Och de kan inte lyckas. Reglerna för kampanjen som är etablerade är att de inte kan störta Sauron stand-in:en, de kan inte befria staden och de kan inte döda Draken. De kan åstadkomma mindre segrar, de kan hjälpa folket men det här kan de inte göra.

Så de kommer misslyckas. Men jag vill att det ska vara ett kul misslyckande som ändå påverkar saker rejält. Hur gör jag det här så awesome som möjligt?

zonk

muterad
Alltså, det är precis vad du inte frågar efter, men jag tycker det mest awesome hade varit att ge dem en chans att faktiskt lyckas. Inte nödvändigtvis nån jättestor chans, men ändå. Och sen planera för båda eventualiteterna.

Ibland är det mest awesome som finns att spräcka begränsningarna för settingen.

Opoopo

Veteran
Kanske kan de slå bort en bit av Smaugs skydd och blottlägga en svaghet/en väg till hjärtat. Som en symbol för att ondskan faktiskt går att påverka och rubba?

Smaug kanske slås ut en stund, tillräckligt länge för att ge folket möjlighet att återhämta sig, skörda i fred, känna lite lugn och ro igen.

Smaug dör men ringen hamnar i händerna på någon annan som är ännnu värre (rätt deppigt).

De inser att det är bättre att rikta pilen mot ett annat hot? De måste välja på något sätt? Så att de får användning för den och arbetet de lagt ner men utan att stoppa Smaug.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det kan få andra effekter än att draken dör.

Opoopos förslag om att Smaug slås ut för en stund är jättebra. Det ger folket en andhämtningspaus, men låter också frihetsrörelsen operera lite mer fritt under en tid. Kanske öppnar detta upp ett kort tidsfönster för att göra något som annars hade varit omöjligt med draken i luften?

Detta anfall mot draken kan ju så klart också tjäna som en viktig symbol för folket. Det finns folk där ute som är beredda att kämpa mot ondskan! Nån som faktiskt vågar göra ett försök att döda draken, även om det inte lyckas. För många kanske det är avskräckande, men nog skulle detta kunna ge ett nytt tillflöde av frihetstörstande individer. I synnerhet om en av rollpersonerna lyckas dö heoriskt i drakens motanfall, skrikandes ut sitt trotts.

Anfallet öppnar ju så klart också upp för att sätta dit någon annan för det. Kan de gömma lite överblivna svarta pilar hos någon som egentligen är en lojal draktjänare så lär ju denne bli knippsad omgående om det uppdagas. Och om rollpersonerna desssutom lyckas figurera i upptäckten av "förrädaren" så kommer de ju antagligen klättra i rang och få nya möjligheter att kämpa för friheten.

Khan

Kondottiär
God45;n266023 said:
Så, jag kör just nu en kampanj som använder Svavelvinter som regelsystemet men som utspelar sig i bisaro Sagan om Ringen. Världen är alltså "Tänk om Sauron erövrade Midgård" och så är det 100 år efter slaget vid Gondor. Vissa namn är betade men det är konceptet. Kampanjen går ut på att spelarna mer eller mindre är Zorro, på dagtid är de viktiga personer i Gondor men på natten är de motståndsrörelsen.

Karaktärerna har nu lagt vantarna på en ballista, drakdödar pilarna från Hobbit filmerna och en orchisk bomb de monterat fast på styggelsen till pil. De tänker nu försöka skjuta ner Draken som är Smaug ifall han hade fått en ring och blivit en Nazgul.

Och de kan inte lyckas. Reglerna för kampanjen som är etablerade är att de inte kan störta Sauron stand-in:en, de kan inte befria staden och de kan inte döda Draken. De kan åstadkomma mindre segrar, de kan hjälpa folket men det här kan de inte göra.

Så de kommer misslyckas. Men jag vill att det ska vara ett kul misslyckande som ändå påverkar saker rejält. Hur gör jag det här så awesome som möjligt?
Varför inte göra ett maktskifte bland ondingarna? Rollpersonernas plan har ihjäl den hemska draken. Men när han sprängs sprids hans onda, odöda blod med mark och vatten över större delen av Gondor. Det gör att hela marken blir förgiftad, oanvändbar och måste utrymmas. Tänk Kartago. Samtidigt tar drakens högra hand över makten och blir ett lika stort hot. Tänk Morgoth -> Sauron. Alla orcher och andra underhuggare är kvar.

Så helt plötsligt har dina rollpersoner lyckats med allt de önskat sig. Fast det sket sig så det knakar ändå. Nu har de en nästan likadan situation som förr, fast de måste hitta mat och rent vatten till hela Gondors befolkning dessutom.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag ger tusen minuspoäng till er som föreslår att de ska kunna döda draken ändå, precis som det inte är awesome om någon plötsligt i fotboll plockar upp bollen med händerna springer över hela planen och lägger in den i mål. Om det i reglerna etablerats att det inte går att döda draken så ska det naturligtvis inte gå att döda draken, det handlar om ärlighet tycker jag.

Så vad är det mest awesoma? Well det är ju lite lurigt att planera scener i vad som jag uppfattar är en ganska sandboxig kampanj men den här scenen om den kom naturligt hade jag tyckt var awesome:

Spelarna är ute på natten, maskerade å allt men har blivit belägrade, kanske håller de en liten borg eller bara ett fält (någonstans antar jag att de har sin ballista liksom. Efter att de huggit ner de första som försökt ta fast dom så väljer naturligt nog den större delen av styrkan som omringat dom att avvakta. Dessutom har de ju draken! på sin sida... så efter ett tag när draken närmar sig för att elda upp hela den hemska motståndsrörelsen så slår dom till, dom backstabbar med en fucking ballista bomben gör att draken störtar till marken, massa folk dör, det är eld och kaos överallt och i detta kaos med brinnande fiender så lyckas våra hjältar att fly för att ta sig hem, ta av maskerna och vänta till morgondagen där de som viktiga personer måste ta hand om efterdyningarna av de hundratals personer som dött under natten (både civila och ocivila) men samtidigt möts av nyheten att Smaug dessutom är förbannad men verkligen inte död.

Leon

Leo carcion
Låt dem döda honom - det behöver ju inte betyda slutet för draken - särskilt inte om det är en ringbärare - vi har ju kanon på att ringvålnader inte dör bara för att deras skepnader dör, och Sauron överlevde ju också i våknadsforn. Sedan finns nekromanti - en ringdrake är coolt som tusan- men en zombieringdrake måste ju vara ännu coolare.

Om inte annat gör det hotet ännu värre - "vi har ju redan dödat sig!"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn den gode;n266065 said:
precis som det inte är awesome om någon plötsligt i fotboll plockar upp bollen med händerna springer över hela planen och lägger in den i mål.
Jeebuz, jag har tittat för mycket på amerikans TV på senaste tiden. Min första reaktion när jag läste detta var "vaddå, det är ju precis så man gör i fotboll".

Skäms, Rymdhamster! Skäms!

Men jag håller med. Om "ni kan inte döda draken" är en av "naturlagarna" i spelvärlden så ska det inte gå att döda draken bara för att man skaffar en större bomb. Det är jättekul att spelarna försöker, men det ska inte gå.

Att döda draken i en sån värld är något man kan göra först när SL har låtit en hitta den svaga punkten. Den där bortglömda boken i ett gravvalv som berättar drakens sanna namn (Vet inte om detta är en grej i sagan om ringen), eller den där magiska pilen smidd enkom för att döda just denna drake. Men en sån svag punkt skall i så fall komma från spelledaren, för att signalera att spelet har nått "nästa nivå".

Khan

Kondottiär
Rymdhamster;n266071 said:
Men jag håller med. Om "ni kan inte döda draken" är en av "naturlagarna" i spelvärlden så ska det inte gå att döda draken bara för att man skaffar en större bomb. Det är jättekul att spelarna försöker, men det ska inte gå.

Att döda draken i en sån värld är något man kan göra först när SL har låtit en hitta den svaga punkten. Den där bortglömda boken i ett gravvalv som berättar drakens sanna namn (Vet inte om detta är en grej i sagan om ringen), eller den där magiska pilen smidd enkom för att döda just denna drake. Men en sån svag punkt skall i så fall komma från spelledaren, för att signalera att spelet har nått "nästa nivå".
Ålrajt, helt klart en vettig poäng. Jag drar tillbaka mitt förslag (vill ju inte få tusen minuspoäng heller), men lägger fram det igen modifierat efter vad Peter skrev. Det är ju helt i linje med Tolkiens ringvålnader att en fysisk vålnads kropp kan förstöras av yttre kraft, i till exempel en kraftig fors eller översvämning, så det är ju inte orimligt att så skulle kunna ske även här. Naturligtvis återkommer nazgûldraken senare, men de har vunnit lite respit.

Men då kommer resten av mitt förslag fram. Om det inte funkar med att ha smittat drakblod över hela staden kanske en bomb kan sätta igång en gigantisk skogs- och gräsbrand som tar 75% av skörden och bränner ihjäl stora delar av böndernas hjordar.

Jag gillar i alla fall idén om att RP ska vara skyldiga till att ha gjort allting värre, fast de bara försökte hjälpa till.

Cybot

Mest spelbar
Alltså. Borde det inte hända som med andra nazguler, att de blir okroppsliga och inte kan skada de levande (i alla fall inte seriöst) tills de har fått en ny form... och det kanske krävs något extra för att en drake ska bli kroppslig, ett heltäckande fjällpansar och en stor Lich-king-dragon hjälm eller eller något.
Så nazguldraken är okroppslig tills saurons hantlangare har tillverkat en ny kropp, och så får motståndsrörelsen kanske en chans att smuggla artefakter från Ithilien till Vita bergen och vidare väster ut...men för att hålla smuggellinjerna öppna så länge som möjligt måste de försena tillverkningen av drakens nya pansar.

Ram

Skev
Låt smaug förlora ett öga och/eller förmågan att andas eld. Sedan när han skadats så har hans rykte som osårbar förstörts och maktbalansen rubbas. Itangast och Earcaraxe ser chansen att stiga i graderna och utvidga sina domäner.

.113

Swashbuckler
Låt draken utplåna en fjärdedel av staden, eller något liknande, gärna det där området med 25 barnhem och 34 dagis. Som hämnd. Hämnd från draken då att någon försökte döda den.

Hade du inte haft regeln redan att den inte gick att döda hade jag ju gärna sett hur de går från "wohoo vi lyckades" till att få dit en ännu värre boss som tar över, så att folket lider ännu mer.

lite "När du trodde du nått botten så slänger någon till dig en spade". :)

.113

Swashbuckler
.113;n266099 said:
Låt draken utplåna en fjärdedel av staden, eller något liknande, gärna det där området med 25 barnhem och 34 dagis. Som hämnd. Hämnd från draken då att någon försökte döda den.

Hade du inte haft regeln redan att den inte gick att döda hade jag ju gärna sett hur de går från "wohoo vi lyckades" till att få dit en ännu värre boss som tar över, så att folket lider ännu mer.

lite "När du trodde du nått botten så slänger någon till dig en spade". :)

Och som extra grädde på moset kan draken införa en ny helgdag, varje dag på årsdagen av mordförsöket offrar man 13 barn till draken som lite extra sådär. Så är det en lång kampanj så får spelarna en liten reminder ett år senare ingame att just ja, de va inte en bra ide :p

eller är det för elakt?

Tre solar

Hero
Draken tappar ringen när bomben sliter av dess ena vinge. Den är nu markbunden och slutar lyda Sauron. Staden är inte befriad, draken lever och Sauron är kvar, men maktdynamiken i området har förändrats helt.

God45

#PrayersForBahakan
Wow, vilken storm av bra svar! Tack så mycket för dem, nu har jag många olika sätt att göra detta på :D

zonk

muterad
Tre solar;n266101 said:
Draken tappar ringen när bomben sliter av dess ena vinge. Den är nu markbunden och slutar lyda Sauron. Staden är inte befriad, draken lever och Sauron är kvar, men maktdynamiken i området har förändrats helt.
Det här är nog min favvo! En lösning som inte bygger på att ge draken ogenomtränglig plot armor, som ger handlingen rejält genomslag (om den nu lyckas), men samtidigt inte byter stil/stämning på settingen (för som jag läste dig, God45, var det detta du var egentligen var emot - drake/schmake egentligen, RPna fick inte vinna på ett större plan, dvs fördriva ondskan totalt).

anth

Vetefan
Jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på innan jag svarar huvudfrågan:

Är spelarna medvetna om att deras rollpersoner inte kan lyckas?

God45

#PrayersForBahakan
anth;n266121 said:
Jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på innan jag svarar huvudfrågan:

Är spelarna medvetna om att deras rollpersoner inte kan lyckas?
Ja. Kampanjen har en rad meta-regler. Några av dem är "Ni kan inte dö" och "Kampanjen är i staden, lämnar man den lämnar man staden." Men just här är reglen som är relevant "Ni kan inte döda Draken". Så de vet att de inte kan lyckas, men de tänker försöka ändå för det är den heroiska saken att göra.

Mundo

Myrmidon
God45;n266023 said:
Draken som är Smaug ifall han hade fått en ring och blivit en Nazgul.
Sweet mother of God...

Seriöst dock, Tre Solars svar är ju helt briljant.