Nekromanti Om aktiviteten minskat på Rollspel.nu

Ond bråd död

Swashbuckler
jag har varit borta från wrnu i flera år och nu när jag kommer tillbaka så förvånas jag över vad lite aktivitet det är på forumet. Har det blivit mindre besökare allt eftersom och vad säger det om rollspelshobbyns storlek i Sverige?
Men jag kanske minns fel och det kanske var lika lite folk här då som nu.
Det mest påtagliga är att det är nästan samma folk nu som när forumet var nytt. Har hobbyn slutat ny rekrytera och därmed fått en högre snittålder? Hur kan det tänkas påverka framtida rollspel, mer "seriösa" rollspel för en mer "mogen" publik?

seinet

Swashbuckler
Kan tänka mig att det beror på en lägre användarbas sist du var borta och därmed en mer nära relation användarna imellan. En mer proffisionell image av sidans ledning tycker jag gjort Rollspel.nu mindre social plus det faktum att de användare som tidigare använde forumet som umgängesplats nu nått stadiet i sina relationer där de använder mer direkta medel för kommunikation såsom ICQ, IRC och MSN.

Att det är samma folk som tidigare beror nog lite på hur forumet var innan redakionen bytte image. Användarna har varit lite av ett kompisgäng och det har varit svårt för nya personer att komma in i gänget.

/Seinet Wintermute - Försöker dock göra mitt bästa för att rekrytera nya medlemmar till sidan.

Arfert

Facit
Har ju inga siffror, men det känns som det är mindre trafik... gissar att det kan bero på avsaknad av tunga forum, som nu finns på andra platser... surfandet sprids ut... but thats life, I suppose...

Johan K

Gammal & dryg
Håller emd dig om at forumet varit lite se3gt för tillfälelt. Har inte händ så mycket på några dagar.
DOCK så tycker jag mig at det har varit fasen så mycker folk mer inloggade på den senaste tiden. Har kollat på inloggade & det har varit 150 + inloggade på anonyma sidan & ett 30-40-tal på de använare som synns.
Dock så hoppas jag verkligen att det skrivs mer på sidan här !

Krille

Super Moderator
Det beror på att vi har mognat från "Vampire är inte skräck"-, "d20 suger"- och "DoD vs Eon"-trådarna, och lugnat oss rätt mycket på de politiska trådarna.

Vill du kan vi förstås dra igång lite sånt omoget flejmande igen, bara för din skull.

---

Sen har du förstås rätt i att hobbyn har slutat nyrekrytera. Det slutade den i princip med ca 1995.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dantes användarstatistik ...

Jag har de senaste åren faktiskt fört lite statistik över aktiva användare.

Statistiken är framtagen vid tre tillfällen: 24 oktober 2006, 23 oktober 2007, samt idag, 17 mars 2008.

Så här ser det ut idag (statistik för 071023 inom parentes [och för 061024 inom hakparentes]):

Inloggade användare senaste dygnet: 166 (157) [165]

Inloggade användare senaste veckan: 312 (286) [322]

Inloggade användare senaste månaden: 537 (458) [534]

Användare som skrivit inlägg senaste veckan: 144 (135) [142]

Användare som skrivit inlägg senaste månaden: 262 (243) [273]

Ingen egentlig skillnad under knappt ett och ett halvt år alltså.

Dimfrost

Special Circumstances
gissar att det kan bero på avsaknad av tunga forum, som nu finns på andra platser... surfandet sprids ut...
Tunga forum? I plural? Alla stängda forum utom d20-forumet var extremt döda, vet du. Tre inlägg på skräckforumet i veckan lär knappast ha påverkat sajtens aktivitet.

Själv tror jag att den minskade aktiviteten beror på att det bråkas mindre på OT-forumet och att det bråkas mindre här. Så blir det lätt när de värsta bråkstakarna har kastats ut och när det inte finns någon ledning som genomför förändringar som folk kan hata. :gremsmile: Om det nu är någon minskning alls, alltså. Dantes statistik visar ju på motsatsen, även om den inte säger något om antalet inlägg som skrivs.

/Dimfrost

Bjorn

Hero
Nu vet jag ju inte om detta är vad som avses av Arfert men de "tyngsta" nya svenska spelen idag så som M:UA, Noir eller Coriolis har ju egna forum på sina egna webbplatser. Tror även att t.ex. nya DoD har det.

Detta borde utan tvekan "stjäla" viss trafik från FRNU...

/Bjorn

Bjorn

Hero
Min känsla är att FRNU har gått mer mot att vara ett spelmakar forum och en platts för dom som är mera "tungt" inblandade i hobbyn.

Känns som de frågeställningar som tas upp ofta är rätt så "avancerade" och "teoretiska". Det känns inte alls som att det finns lika många "bruksspelare" och folk som sysslar med "vanilj-rollspel" som det gjorde för säg ett antal år sedan.

/Bjorn

Ram

Skev
Håller med, men skulle också vilja tillägga att de som finns kvar här också känns mer fokuserade och i viss mån hängivna över lag. Det finns flera spelmakare här som kommit mycket långt med sitt spel och flera av dem har till och med publicerat sitt spel. Det finns även en stor andel användare som har breddat sitt rollspelande med de "nya" spelstilar som kommit på senare tiden.

Det gör att rollspel.nu är en mycket intressant plats, även om den åtminstone för mig känns mindre nybörjarvänligt.

Mycket gott med lite "ont" alltså.

Dimfrost

Special Circumstances
Åhå. Det var att du skrev att de "nu" finns på andra platser som förvirrade mig. Då kan jag naturligtvis hålla med. :gremlaugh:

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
de "tyngsta" nya svenska spelen idag så som M:UA, Noir eller Coriolis har ju egna forum på sina egna webbplatser. Tror även att t.ex. nya DoD har det.
Fast det har de väl haft hela tiden? Så jag tror knappast t.ex. riotminds forum snor folk från wrnu i större utsträckning idag än det gjorde för fem år sedan. Den som vet bättre får gärna rätta mig.

/Anders

Bjorn

Hero
[ QUOTE ]
Fast det har de väl haft hela tiden? Så jag tror knappast t.ex. riotminds forum snor folk från wrnu i större utsträckning idag än det gjorde för fem år sedan. Den som vet bättre får gärna rätta mig.

[/ QUOTE ]

Det beror på hur långt man anser att "Hela Tiden" är. Har inte riktigt koll på exakt hur länge FRNU funnits men mina äldsta poster är från år 2000.

Vid den tiden var det klart "hetaste" svenska spelet Eon som hade sitt forum här och säkert drog hit en hel del folk. M:UA kom inte ut förens sent 2002 tidigt 2003 och Coriolis och Noir är ju ännu nyare. Hur gammalt Riotminds DoD är vet jag faktiskt inte. Men självklart spelar det roll hurivida "de för tillfället största" svenska rollspelen håller till på siten eller inte.

/Bjorn

Dimfrost

Special Circumstances
Drakar och Demoner 6 släpptes till jul 2000, om jag inte minns alldeles fel. Och Riotminds forum var synnerligen aktivt och välbesökt ändra från början, tror jag.

Men det är synd att Järnringen och Riotminds inte har valt att lägga sina forum på Rollspel.nu. Det hade varit bra för webbplatsen och i förlängningen den svenska rollspelshobbyn, tror jag.

/Dimfrost

Bjorn

Hero
slutat nyrekrytera?

[ QUOTE ]
Sen har du förstås rätt i att hobbyn har slutat nyrekrytera. Det slutade den i princip med ca 1995.

[/ QUOTE ]

Fast är det där verkligen sant? Jag tycker man relativt ofta då man surfar runt på olika hemsidor eller kollar folks profiler på diverse forum ser folk som är (i bland en bra bit) under tjugo.

Givet när man typiskt börjar med rollspel känns det troligt av de flesta av dom börjat med rollspel senare än 1995.

Fast du kanske bara menar att rollspelandet har haft en "negativ tillväxt" sedan 1995, dvs att fler slutat spela än som börjat?

/Bjorn

Ond bråd död

Swashbuckler
Ja, jag har faktiskt också den känslan att forumet blivit mer rollspelsmakar-sida. De som fortfarande hänger med är de gamla som hellre diskuterar rollspelsteorier och Indiespel än de populärare spelen. Som nån sa så var Eon och WoD de spel man pratade om förr, men idag verkar det vara mer udda indiespel som endast de riktigt fanatiska har hört talas om.

Är det här en trend utanför wrnu också? Hur ser det ut på Engelskspråkiga siter?

Jag tror att det stämmer som nån sa, att den minskade aktiviteten beror på att de populära spelen har andra forum. Fast jag är så ute ur matchen att jag inte visste att DoD och Mua var de populära spelen. Jag trodde att Eon fortfarande var störst. Är Dessa DoD och Mua lika stora som Eon Neotech var när det begav sig?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
ond bråd död said:
Jag trodde att Eon fortfarande var störst. Är Dessa DoD och Mua lika stora som Eon Neotech var när det begav sig?
De »fyra stora« på den svenska marknaden är DoDT, M:UA, D&D och Eon. Den inbördes ordningen är osäker, men illasinnade rykten vill göra gällande att Eon för närvarande innehar fjärdeplatsen. (Och då pratar jag alltså om försäljningssiffror.)

Neotech finns inte ens på kartan.

Bjorn

Hero
Nu tror jag att du snackar om totala försäljningssiffror för hela produktlinjerna och då blir det ju lite mer komplext. För enskilda produkter är det väl ganska etablerat att de har nån slags närmast exponetiellt avtagande försäljning. Det mesta i Eons produktlinje är ju rätt gammalt så det verkar väl rätt troligt att det inte säljer så bra.

Sedan kan jag väl rent personligen tycka att nuvarande neogames-"regim" inte är lika skarp som när CJS och Marco körde skutan.

/Bjorn

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
håller med med en twist!
När föregående ledningen stängde ner en hel del forum aktiva som inaktiva så stängde man också ned rekryteringen av folket som höll på med dessa spel som de aktuella forumen tog upp.
Såklart störst skada kom ju av att Dungeons and Dragons stängdes ner vilket ju är en stor inkörsport till Rollspel. Lite som Handels och hotell och restaurang är för facket faktiskt :gremsmile:
Handels får alla nya fackmedlemmar eftersom de flesta "första" jobben är inom dess område. Sedan går medlemmarna vidare till andra förbund.
Min tanke om det iaf.