Nekromanti Om att diskutera politik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det här skriver jag inte i egenskap av moderator, utan som politiskt intresserad privatperson.

Jag har deltagit i väldigt många politiska diskussioner genom årens lopp och de har alltför ofta urartat till just den typ av låsta lägen som alla säger sig vilja undvika. Dessa trådar har givit upphov till mycket osämja och är säkert en bidragande orsak till diskussionen om att stänga ner OT-forumet helt och hållet.

Jag tycker att den som vill delta i en politisk diskussion, eller vill starta en ny tråd om ett politiskt laddat ämne, bör fundera över två saker: vad är syftet och var ska ribban ligga.

Syftet
Många tycks egentligen inte veta varför de ger sig in i en politiskt laddad diskussion och upprepar allt aggressivare ungefär samma saker som de sagt flera gånger tidigare. Eller så har de olika syften med olika inlägg; en del ska vara skarpa debattinlägg, medan andra är skämt och åter andra mest liknar personangrepp.

Det finns många rätt så schyssta skäl till att blanda sig i en diskussion. Till exempel en önskan att utbilda och lära ut, att erbjuda ett nytt perspektiv, att delge okänd fakta och personliga reflektioner. Tyvärr finns det även andra, mindre ädla, motiv. Till exempel att mästra, att hämnas, att "vinna", att häckla eller att tillrättavisa. Vilket ofta leder till att andra svarar i samma ton och strax har vi ännu en infekterad debatt.

Den som i vredesmod är på väg att skriva något ilsket bör därför tänka sig för och försäkra sig om vad som är motivet till det inlägg som han eller hon är på väg att skriva.

Nivån
Varje inlägg som skrivs bidrar till att sätta en nivå på debatten. Det är helt okej att på ett skämtsamt och kamratligt sätt driva med varandra, även om det gäller så allvarliga saker som politik. Förutsatt att alla är med på det. Men här gäller det att leva som man lär och behandla andra så som man själv vill bli behandlad. Jag tycker inte att man kan ägna delar av en tråd åt att förtroligt såga någon längsmed fotknölarna för att sedan ha invändningar mot att någon annan ägnar sig åt personangrepp. Samma regler gäller för alla och ingens gudar är oantastliga. Likadant så går det inte att anklaga motståndare för att vara ovetenskaplig och oseriös om man inte själv uppträtt på ett seriöst och sakligt sätt.

Respekt
I grund och botten så handlar det om att ha respekt för alla, även de som tycker annorlunda. Att inte göra illvilliga tolkningar av det som skrivs eller utgå ifrån att den man diskuterar med representerar allting som man själv hatar och tycker är fel.

Klimatet här på OT-forumet, och i de politiska diskussionerna, är en produkt av vårt agerande. Vi kan alltså inte klaga på den dåliga stämningen utan att först fråga oss hur vi själva har bidragit till att förbättra eller försämra den.

Kravlista
Jag vill se:

* Mindre mästrande
* Mer välvilja
* Mer tålamod
* Mer tolerans
* Mer förståelse
* Mindre hycklande
* Mer respekt

Forumet rymmer väldigt mycket kunskap och erfarenheter och det vore väl väldigt tragiskt om den enbart användes för att vinna retoriska poänger och såra andra människor?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
walium said:
Kravlista
Jag vill se:

* Mindre mästrande
* Mer välvilja
* Mer tålamod
* Mer tolerans
* Mer förståelse
* Mindre hycklande
* Mer respekt
Jag vill se:

* Inga politiska diskussioner

Dels för att detta är tänkt att vara ett rollspelsforum. Vad sjutton har politiska diskussioner här att göra? Det finns andra forum bättre lämpade för sånt.

Och dels för att de så gott som alltid urartar till gräl om argumentationsteknik, retoriska finter avsedda att »sätta dit« meningsmotståndaren, samt inte sällan rena personangrepp. I stort sett varje gång. Och i synnerhet så fort kommunism kommer på tal.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Och dels för att de så gott som alltid urartar till gräl om argumentationsteknik, retoriska finter avsedda att »sätta dit« meningsmotståndaren, samt inte sällan rena personangrepp. I stort sett varje gång. Och i synnerhet så fort kommunism kommer på tal.
Jag delar din uppfattning. För länge sedan, när jag fortfarande var moderator, diskuterade vi upprättandet av Off Topic-forumet. IIRC var jag negativ, eftersom jag såg risken att det skulle bli det det faktiskt har blivit. Jag skulle stödja en avveckling av OT-forumet, alternativt en strikt policy som utestänger vissa ämnen från dess agenda, som realworld-politik och realworld-religion.

Ymir

Liten kantbaron
Dude, alltså...du är själv en av bovarna till att det blivit som det blivit; eftersom du tar varje chans som överhuvudtaget uppstår att påpeka kommunismens ondska. Det har hijackat hela trådar emellanåt. Du såg riskerna redan från början när forumet skapades, och ändå har du konsekvent agerat så?

Jag säger inte att jag är nån ängel själv, men jag vänder mig starkt emot både ett stängande av OT-forumet och förbjudande av vissa ämnen. Det är inte ämnena i sig det är fel på, det är några få, mycket specifika användare som jämt och ständigt råkar i luven på varandra eftersom de ständigt lyckas provocera varandra och vända allt till ett sandlådekrig.

Om vi bara la lite band på oss skulle problemet liksom inte finnas ens. Så hur låter det som en lösning?

- Ymir, föreslår

Mekanurg

Visst, jag har inga problem med det. Kan du få fler att ställa upp på det, så vore det ännu bättre.

Krank, Makurusu, Arfert, vad tycker ni?

Bombu

Hero
Jag säger inte att jag är nån ängel själv, men jag vänder mig starkt emot både ett stängande av OT-forumet och förbjudande av vissa ämnen. Det är inte ämnena i sig det är fel på, det är några få, mycket specifika användare som jämt och ständigt råkar i luven på varandra eftersom de ständigt lyckas provocera varandra och vända allt till ett sandlådekrig.
jag förstår att du känner så.

Men som jag ser det är det istället så att dessa diskussioner "nästan alltid" spårar ur, det är väldigt sällan de funkar riktigt bra.

Resultatet visar att det inte funkar, därför tycker jag politiska diskussioner inte ska föras på rollspel.nu.

och som jag ser det är det vissa ämnen det är fel på.

vissa ämnen spårar ur mycket oftare än andra, sen kan man önska sig att det inte vore så.

Arfert

Facit
Nej nu får du väl ge dig. mekanurg har väl rätt att säga vad han tycker, om diverse folk med betydligt mer extrema åsikter får bre ut sig utan att du kommenterar det. Anders är ju både sansad och påläst.

Arfert

Facit
Jag slipper gärna att folk sprider sin commie-propaganda här och förför den oskyldiga ungdomen.. :gremgrin: Så att ta bort politiska diskussioner helt är "a small price to pay".

Däremot tror jag det kanske kan vara svårt. Eftersom så mycket innehåller politik. En diskussion om D&D blir ju nästan politisk.

Men hursomhelst, OT-forumet är inte viktigt för mig. Vill man ta bort det, gör det.

Sen blir jag faktiskt väldigt sällan arg på folk som jag diskuterar med på forumet. Även om jag privat eventuellt tycker de är har stolliga idéer. Live and let live, I say.

Ymir

Liten kantbaron
Det är inte en fråga om hur extrema åsikter man har, eftersom alla åsikter är likvärdiga. Det är en fråga om hur rabiat man är med att förmedla dem. Nu senast startade Marukusu till exempel en tråd om Kina och OS och uttryckte en genuin avsikt att den inte skulle urarta i ett sandlådekrig om kommunismen. Det gjorde den ändå, men det var då inte hans fel.

Vilka personer i sammanhanget är då inte sansade, menar du? För i mina ögon är du, jag och Mekanurg inte bättre än någon annan i det här fallet. Inte på långa vägar.

- Ymir, nån gång ska det sägas

Mekanurg

Sen blir jag faktiskt väldigt sällan arg på folk som jag diskuterar med på forumet. Även om jag privat eventuellt tycker de är har stolliga idéer. Live and let live, I say.
Samma här.

Hunk

Hero
För min del kan man säga att de politiska diskussionerna på OT-forumet har varit en god orsak till min glidning åt höger. För tre år sedan identifierade jag mig fortfarande tydligt som "vänster" (inte chaotic evil vänster - det försvann efter tonåren - men ändå vänster). Under åren som gått har den samlade tokvänstern här på forumet dock fått mig att glida i tydligt konservativ riktning. Sedan Caligula (som balanserade tokvänstern) försvann härifrån har lutningen varit mycket brant. Därför tycker jag att OT-forumet skall få vara kvar, eftersom chansen därmed ökar att jag också blir bekännande kristen och statistiken säger att troende kristna har bättre mental hälsa än icke-troende :gremsmile:.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu har jag ju inte modererat wrnu, men väl en del andra medier. Och att tillåta politiska diskussioner är att välja att ha problem. För det är så fantastiskt beskaffat att så snart man börjar prata politik så har plötsligt hela världen fel, och de inser inte hur fel de har, vilka medel man än tar till för att försöka rätta till deras villfarelser.

Mekanurg

Jag har nu gått igenom mina inlägg i den senaste turbulenta debatten. I inget påpekar jag "kommunismens ondska". Däremot kritiserar jag Manifestet för att vara dåligt hantverk och Jan Myrdal för att ha varit diktaturförespråkare.

Så, försök göra en mer balanserad bedömning, tack.

Ymir

Liten kantbaron
Det känns inte särskilt trevligt att starta nån slags tvekamp om hur du är eller inte är som person, hade helst undvikit det. 'Kommunismens ondska' påpekar du jämt och ständigt i olika former, varvid din kritik mot Marx och Myrdal rimligen bör sättas i ett större perspektiv, med din vid det här laget vedertaget negativa inställning till kommunismen. En inställning jag inte överhuvudtaget bestrider din rätt att besitta, bör kanske tilläggas. Du är påläst och har bildat dig en uppfattning, fair enough.

Vad jag snarare reagerade på, var att inlägg som det här är alltför vanliga från sida, och i det här fallet såväl som många tidigare ledde direkt till ett utdraget sandlådekrig som inte hade något med trådens ursprungsämne att göra. Var du verkligen tvungen att ifrågasätta kommunismens vara och icke-vara ännu en gång? Finns det -inga- situationer där det inte är på sin plats att göra det?

- Ymir, som därmed inte påstår att Marukusu är en duvunge

Arfert

Facit
jag tyckte det var ett relevant svar, till det som Marukusuu skrev precis innan i sina inlägg i tråden.. (som var en rejäl brandbomb).

Mekanurg

Jag ifrågasatte inte kommunismens vara eller icke vara. Jag bad artigt Makurusu om hans åsikt i ett specifikt spörsmål. Han anser att situationen förhåller sig på ett visst sätt och jag frågade då om varför han tror att det har blivit så. Jag vill faktiskt veta -- helt ärligt -- hur han resonerar.

Jag anser att du dömer mig orättvist.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krank, Makurusu, Arfert, vad tycker ni?
Jag har gjort liknande observationer själv, och jag vet hur kass jag är på att lägga band på mig så snart "vissa ämnen" dyker upp. Så visst, jag är på. Jag börjar med att med omedelbar verkan dra mig ur alla de tre trådarna om kapitalism, kina etc som pågår just nu.

Det blir som en pakt bland forumets bråksta.. öh, mest engagerade individer...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För min del kan man säga att de politiska diskussionerna på OT-forumet har varit en god orsak till min glidning åt höger.
Internetforum i stort har varit en mycket stor anledning till min kraftiga glidning från "lite vagt vänster" (vilket jag landade i efter att ha avfärdat kommunismen) till den halvt vansinniga anarko-utopistiska idealism jag svänger mig med nuförtiden.

Internetforum och The Illuminatus! Trilogy.