Nekromanti Om att diskutera politik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Motmedlet är att börja hänga på forum där folk hävdar att alla som motsäger deras rätt att skjuta ihjäl någon som försöker sno deras TV är totalitära kommunazis utan respekt för privategendom.

vandraren

Swordsman
Tycker i all vänskaplighet att det inte var något övertramp av Mekanurg.

Det där var ju fortfarande sakligt, eller?

Nightowl

Champion
Efter en timmes läsning av amerikanska forum där man diskuterar politik brukar jag vara färdig att gå med i kpml(r) i ren protest. Fast det brukar inte vara.

Erik

Eksem

Champion
"det är några få, mycket specifika användare "

Ja, typ, alla som skriver i politik-trådarna. Åtminstone majoriteten.

/Eksem, har bestämt sig för att inte skriva mer i politiktrådarna här

Man Mountainman

Storsvagåret
Nu tänker jag döma er bägge,

orättvist eller inte får ni själva avgöra.

Den här diskussionen andas privat gräl och hobbymoderering. Ta den i PM om ni måste ta den alls.

/Kalle

Big Marco

Läskig
Ett riktigt stort forum med mycket diskussioner jag är på var dag har sedan länge infört listor över förbjuda ämnen. I en början var det gnäll och folk tyckte att det var töntigt att vissa saker inte fick pratas om (röster om fascism, åsiktsbegränsning, etc, kom givetvis upp - liksom det helt missbrukade/missuppfattade begreppet freedom of speech).

Men det är skitbra. Forumet styrs mot ett mål och distraktionerna är få och slås ned snabbt och rätt skoningslöst. Att det är hårt gör att folk lär sig direkt och inte börjar "testa saker".

Att införa en sådan policy eller koncept är något jag står bakom till fullo.

Så jag står bakom Dante till fullo.

Marcus J

Hero
Om min trådstart

Egentligen så kommer det här inlägget inte tjäna något större syfte, så ignorera det gärna. Men jag ville skriva lite varför jag startade den andra politiska tråden.

Mitt syfte var egentligen att påpeka en (upplevd) brist hos ett av kranks inlägg i OS-tråden, men att inte få den tråden att spåra ur (vilket den dock gjorde ändå). Jag ska inte ta upp diskussionen igen, men jag kan säga att jag kände att tråden snabbt slutade handla om min trådstart, och att jag därför valde att inte inblanda mig i den fortsatta diskussionen (förutom att jag somnade typ direkt efter att jag skrev det där, och när jag vaknade på lördagen så hade mycket hänt). Nu i efterhand så tycker jag att min trådstart var ganska dålig (främst rubrikmässigt) och dessutom lite ogenomtänkt.

Så det här inlägget kan egentligen sammanfattas med ett lätt barnsligt "Skyll inte på mig!" och ett "Jag ångrar mig".

/Marcus som kände ett behov att skriva av sig

Pom

Swashbuckler
Jag skulle stödja en avveckling av OT-forumet, alternativt en strikt policy som utestänger vissa ämnen från dess agenda, som realworld-politik och realworld-religion.
Jag skulle föredra om OT-forumet försvann hellre än att ha förbjudna ämnen. Det skulle bli en hel del moderatorgöra att hålla efter gränsområdet mot förbjudna ämnen (om mina erfarenheter från andra fora stämmer).

Det är tveklöst så att övertygelseämnen som politik, religion och liknande saker (vegetarianism har jag ett spåra ur på andra håll) leder till dålig stämning. Dels lockas alla möjliga sansade individer att gräva skyttegravar och dels är det inget kul med skyttegravar oavsett om kloka personer eller dårfinkar grävt dem.

Man skulle eventuella kunna inrätta ett par OT-liknande fora till om det finns ett stort behov av att diskutera - vad vet jag- IT och ekonomiska tips.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Man skulle eventuella kunna inrätta ett par OT-liknande fora till om det finns ett stort behov av att diskutera - vad vet jag- IT och ekonomiska tips.
Alltså...

Istället för att förbjuda ett antal ämnen vill du med andra ord förbjuda alla ämnen utom ett motsvarande antal?

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Mindre mästrande
* Mer välvilja
* Mer tålamod
* Mer tolerans
* Mer förståelse
* Mindre hycklande
* Mer respekt
Jag håller med dig alla de punkterna skulle vara bra!
Tyvärr så är det väldigt lätt att anklaga någon som har en åsikt som inte överensstämmer med dig som trollare hycklare inte ha någon tolerans etc etc.

Så hellre än konstiga regler som aldrig kommer att funka,
tänk till innan du ger dig in i en diskution som kan få dig förbannad. Och väljer du att trots det ge dig in i diskutionen... då är det ditt val.
dig =/ Walium

Eksem

Champion
Det gick jättebra i flera år. Det går jättebra på andra forum.

Om det innebär att vissa som aldrig någonsin skriver något i rollspelsforumen slutar skriva helt, så är det en ganska liten förlust.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill se:

* Inga politiska diskussioner
Det är ett klassiskt recept på sinnesfrid och en trevlig middag: diskutera inte politik eller religion. Det kommer att skita sig. Ser inga problem med att förbjuda det.

//Genesis deltar å andra sidan inte i de diskussionerna, så han har inget att förlora på det.

Dimfrost

Special Circumstances
Om det innebär att vissa som aldrig någonsin skriver något i rollspelsforumen slutar skriva helt, så är det en ganska liten förlust.
Tvärtom: det kanske rentav vore en vinst. :gremgrin:

/Dimfrost